Grilla biff, cykla till månen!?

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Tänkte ge mej på å grilla nåra biffar imorrn, har aldrig grillat nöt innan å efter lite efterforskningar verkar de som att ja tagit mej vatten över huvudet :hihi...

Har 3 färdiga skivor på ca 210g styck, hur lyckas ja bäst me detta? Ja siktar på medium...

Räcker de me rumstemp på köttet å 2-3 min per sida innan bitarna får vila eller bör ja blanda in ugnen i de hela? Svårt å mäta tempen i en skiva på 20-25mm...

Som den novis ja e tippar ja att de kommer serveras skosula imorrnkväll :gnissla

Jag har aldrig misslyckats med att grilla nöt heller, det är ingen större skillnad tycker jag... huvudsaken är att inte låta köttet vara på för länge eller ligga på eftervärming och torka.
Kan ju vara gott att lägga köttet i marinad över natten med.

Jag har aldrig misslyckats med att grilla nöt heller, det är ingen större skillnad tycker jag... huvudsaken är att inte låta köttet vara på för länge eller ligga på eftervärming och torka.
Kan ju vara gott att lägga köttet i marinad över natten med.

:mad: Man marinerar ej! Det är rubb som gäller, men inget slår klassiska salt&peppar(från kvarn tack)

Rumstemperatur, hett grillgaller, släng på köttet, när det börjar blöda så är det medium(+).

What he said.
Bara dåligt kött behöver marineras.
Lägg jobbet på tillbehören i stället.
Massor av stekt lök, som man börjar med att koka ihop med en skvätt sweet chili, sedan steker sakta tills den är brynt.

Salt + peppar. Grilla lika många minuter/sida som biffen är tjock (i cm)
Se till att grillen är varm (även gallret, riktigt varmt) Lägg på köttet, sen rör det inte innan det är dax att vända.
Efter vändningen ser du att köttet börjar bli klart när köttsaften kommer ut på ovansidan.

Går inte att misslyckas.

nar dom sager riktigt varm har sa menar dom egentligen varmt som in i helvete! Sa varmt du bara kan fa grillen maste det vara!

viktigaste ar anda att det ar en bra kottabit. rektigt bra kott blir gott aven om man inte stekt 100% perfekt. Billigt notkott hade jag aldrig lagt pa grillen

:mad: Man marinerar ej! Det är rubb som gäller, men inget slår klassiska salt&peppar(från kvarn tack)

Rumstemperatur, hett grillgaller, släng på köttet, när det börjar blöda så är det medium(+).
Sålänge det är vettigt kött, vilket det inte är om det är införskaffat på ett genrellt snabbköp som ICA eller Hemköp, håller jag med. Bara för att det är nötkött betyder det inte att det är fint kött.

De rör sej om ICAs s.k "hängmörade ryggbiff"... Tänkte faktiskt smyga ihop en marinad av Guiness, lite kryddor å en skvätt Laphroaig... Har ju iofs 3 bitar så skulle ju kunna marinera 2 å bara köra salt å peppar på en för å se va ja gillar bäst... Tack för alla tips :)

Satsa på tillbehören, det får piffa till köttbiten då icas kött brukar sakna all form av marmorering. En riktig fantastiskt sås till nötkött under sommaren är Chimmichurru. Finns många varianter av den på nätet.

Men bästa enligt mig är:

-Två krukor persilja
-En större nypa torkad oregano
-Vitlök
-Chili av valfritt slag (det ska inte vara en stark sås) eller typ chiliflakes.
-Olivolja
-Vit- eller rödvinsvinäger (balsamvinäger brukar jag också köra på)
-Citronsaft
-Salt & peppar

Ryggbiff är fördjävla gott. Jag är som du dock, en osäker grillare, och hade lätt stekt det istället, där är jag hemma och får det perfekt! :hej

Lätt att grilla, grillyta på båda sidor och sen rött i mitten :kär
Gris och kyckling kan man ju marinera om man gillar det men ge fn i att förstöra hängmörat kött :fakta

Det man behöver vid grillning är grillolja i mängd %u0025C3%B6l.jpg :fyllisar

Får tacka för fler tips, va vore livet utan SH:s samlade expertis :yoparty...
Nu har ja iaf "förstört" 2 av 3 biffar genom å lägga dom i en marinad bestående av guiness, en skvätt bowmore (hade tydligen sugit i mej laffen), lite soya, en skvätt olja, svartpeppar, chilipeppar samt cayenne... En biff blir pepprad å grillad som den e, salt efteråt?

Tillbehör kommer bli klyftpotatis, försök te whiskeysås samt ev köpebea, ev nån sallad om nån känner för de...

If all else fails så har ja soldatens ärtsoppa på burk :hihi

En tråd om mat i allmänhet och grillning i synnerhet utan att Korvgubbe skrivit i den!

Har han inte hittat den? Hans näsa borde kunna leda honom till mat som behöver hans expertis. Detta vare sig den vet om det eller ej..
Är han bananad?

Har ju en orörd köttbit oxå så ja får se va som blir bäst/minst illa...

Har ju en orörd köttbit oxå så ja får se va som blir bäst/minst illa...
Är köttet fint är det närmast hädelse att förstöra den rena smaken, och fint kött smakar riktigt gott i sig själv. Är det inte fint kött kan man göra lite vad som helst med det för att förbättra smaken. :)
Och jag har hittills inte fått något fint kött från ICA, så det är nog ingen fara. ;)

Blev kalasgott, marinerat som "naturellt"... Me facit i hand grillade ja lite för länge, anade bara lite rött i mitten på ena...

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!