Grekland!!!

Panos

Advrider
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
BMW R1200 GSA 2007
Tänkte kolla med det är någon som har kört till Grekland med hoj!?
Är ute efter lite info, för att tanken är att köra någon gång dit med MC.
Finns det någon grymt sida eller nåt :confused:

PS. Måste ner snart....har inte träffat mina kusiner och den övriga släkten på 13år :(

Tacksam om kunde finna något :Bugar :)

Trafiken är förjävlig där nere, och vägarna kan var halkiga som f-n, mycket dieselspill överallt, och är det riktigt varmt blir asfalten snorhal.

Förutom det så skulle jag glatt köra hoj därnere.
Vart i grekland har du släkten? Ute på öarna eller fastlandet?

Ett måste är ju att åka nya bron åt ena hållet, och via korintkanalen åt andra hållet, två magnifika byggnadsverk man bar måste se (passa gärna på att hopp bungy i korintkanalen om tillfälle ges)

GuW skrev:
Trafiken är förjävlig där nere, och vägarna kan var halkiga som f-n, mycket dieselspill överallt, och är det riktigt varmt blir asfalten snorhal.

Förutom det så skulle jag glatt köra hoj därnere.
Vart i grekland har du släkten? Ute på öarna eller fastlandet?

Ett måste är ju att åka nya bron åt ena hållet, och via korintkanalen åt andra hållet, två magnifika byggnadsverk man bar måste se (passa gärna på att hopp bungy i korintkanalen om tillfälle ges)

hehe, grymt!
Släkten finns på den norra sidan (fastlandet, ca 20mil från bulgariska gränsen).
Känner till hur vägarna är :tummenupp plus att folk kör som dårar där nere :)

Det låter intressant med bron :tummenupp :yoparty

Panos skrev:
hehe, grymt!
Släkten finns på den norra sidan (fastlandet, ca 20mil från bulgariska gränsen).
Känner till hur vägarna är :tummenupp plus att folk kör som dårar där nere :)

Det låter intressant med bron :tummenupp :yoparty

Polyponesbron heter den visst, jag har varit och tittat till bygget ett par gånger(som turist då), men jag har aldrig varit dit sedan den öppnade, jag har haft ärenden till Patras i jobbet (inte till bron) och även sett den bron i någon dokumentär på Discovery om brobyggen, det lär ska vara grymt djupt, och knepig botten där pelarna står.

Bron lär ska kapa restiden mellan Athen och Patras rejält, men ÅAS får man inte stanna till vid kanalen och köpa sprit istället :hihi

GuW skrev:
Polyponesbron heter den visst, jag har varit och tittat till bygget ett par gånger(som turist då), men jag har aldrig varit dit sedan den öppnade, jag har haft ärenden till Patras i jobbet (inte till bron) och även sett den bron i någon dokumentär på Discovery om brobyggen, det lär ska vara grymt djupt, och knepig botten där pelarna står.

Bron lär ska kapa restiden mellan Athen och Patras rejält, men ÅAS får man inte stanna till vid kanalen och köpa sprit istället :hihi

grymt :yoparty
fast jag har inte vägarna förbi patras eller aten....om man nu inte ta en tur runt hela grekland :) Men jag ska defenitivt ha det i tanken :tummenupp

Panos skrev:
grymt :yoparty
fast jag har inte vägarna förbi patras eller aten....om man nu inte ta en tur runt hela grekland :) Men jag ska defenitivt ha det i tanken :tummenupp

Klart att du ska toura lite, men Athen kan du fetglömma, inte ens infödda greker tycker om att köra där, det är mest en plåga att ta sig igenom, nu har dom väl IOFS byggt om trafikmiljön lite för OS, så nu kanske det finns kringfartsvägar som fungerar.

Jag flyger till/från Athen, och åker bil/buss till Patras, men det är ingen vidare njutning föränn man har lämnat stan och får åka vackra bergsvägar.

GuW skrev:
Klart att du ska toura lite, men Athen kan du fetglömma, inte ens infödda greker tycker om att köra där, det är mest en plåga att ta sig igenom, nu har dom väl IOFS byggt om trafikmiljön lite för OS, så nu kanske det finns kringfartsvägar som fungerar.

Jag flyger till/från Athen, och åker bil/buss till Patras, men det är ingen vidare njutning föränn man har lämnat stan och får åka vackra bergsvägar.

håller med dig, helt klart! :) Vi för se vad det blir
Om man nu skulle köra ner, vilka vägar är bäst? Genom italien eller mot bulgarien?

Panos skrev:
håller med dig, helt klart! :) Vi för se vad det blir
Om man nu skulle köra ner, vilka vägar är bäst? Genom italien eller mot bulgarien?

Jasou, file.

Nu har jag inte kört ner med MC men många ggr med bil. Glöm Bulgarien.
Kör Tyskland->Österriech->Italien och därifrån båt till Grekland. Båten från Venedig tar ca 24 timmar till Igomenitsa. Villl du inte åk båt så lång tid kan du kör längre ner i Italien och ta samma båt från minst 3 andra hamnar. En smaksak, båt eller motorväg.

Vägarna i Tyskland är bitvis ultrasunkiga, bitvis skitbra. Österrike och norra Italien har svinbra vägar!

P.S. Själv är jag 2:a generationens invandrre och mina päron kommer från Karditsa samt Serres, i Grekland.

/Sacki

UrbanTiger skrev:
Innan ni åker så fundera alltså på att ta alternativa vägar i stället för motorväg.

Amen to that, brother! :)

Tror man måste köpa ett slags tullkort eller vägkort för att få köra på motorvägarna i Österrike. Kostar ngn tusing tror jag.

Zee skrev:
Jasou, file.

Nu har jag inte kört ner med MC men många ggr med bil. Glöm Bulgarien.
Kör Tyskland->Österriech->Italien och därifrån båt till Grekland. Båten från Venedig tar ca 24 timmar till Igomenitsa. Villl du inte åk båt så lång tid kan du kör längre ner i Italien och ta samma båt från minst 3 andra hamnar. En smaksak, båt eller motorväg.

Vägarna i Tyskland är bitvis ultrasunkiga, bitvis skitbra. Österrike och norra Italien har svinbra vägar!

P.S. Själv är jag 2:a generationens invandrre och mina päron kommer från Karditsa samt Serres, i Grekland.

/Sacki

Jasou, file!
Grymt, en grek till :yoparty :tummenupp
Ammoudia, Serres är mina trakter :banana Vi får se vad det blir....Man hamnar
väl på flyget ändå :) Kul med greker....har ni några fester i halmstad (grekiskt) :confused:

Jepp för att få köra i Österrike behöver man pröjsa en slags vägtull, Vingette eller hur fan det nu stavas, har för mig att det inte är så dyrt om man löser en dagstull,, det räcker ju om man bara ska blåsa igenom Österrike, har för mig att det kostar ca 7-10 euro.

åkte med en polare i hans lastbil tur och retur ner till Aten från stockholm, vi gick ju genom Danmark,Gedser-Rostock-färjan, Berlin, Nürnberg, München, Kiefersfelden och vidare till Wörgl, Ancona, sen färjan till Patras, sen till Aten, sen hem igen, vart en ganska lång tripp, men rolig. Och min erfarenhet från den resan var att Italienarna är galna när det gäller att köra bil, och grekerna, fast värst var nog köerna i Tyskland, akta dig för dem bara, vi hamnade i en kör som tog oss 2 timmar att pasera en sträcka som man i vanliga fall averkar på 20 minuter..

Trötter skrev:
åkte med en polare i hans lastbil tur och retur ner till Aten från stockholm, vi gick ju genom Danmark,Gedser-Rostock-färjan, Berlin, Nürnberg, München, Kiefersfelden och vidare till Wörgl, Ancona, sen färjan till Patras, sen till Aten, sen hem igen, vart en ganska lång tripp, men rolig. Och min erfarenhet från den resan var att Italienarna är galna när det gäller att köra bil, och grekerna, fast värst var nog köerna i Tyskland, akta dig för dem bara, vi hamnade i en kör som tog oss 2 timmar att pasera en sträcka som man i vanliga fall averkar på 20 minuter..

grrymmt, att bara dra iväg på en fet resa :tummenupp :)

Panos skrev:
grrymmt, att bara dra iväg på en fet resa :tummenupp :)
joda, man fick ju se lite gran, extra kul var det när vi kom till Grekland och skulle gå upp över berget ner till Aten, det är ju dubbel draget och det dära, men det sket grekerna i, dem körde om när det passade dem, rätt som det var så kom det en nån farandes och kastade sig in framför en, dem använder väg grenen där nere och kör om i också..., så man kan säga att dem är allt lite :kocko

Trötter skrev:
joda, man fick ju se lite gran, extra kul var det när vi kom till Grekland och skulle gå upp över berget ner till Aten, det är ju dubbel draget och det dära, men det sket grekerna i, dem körde om när det passade dem, rätt som det var så kom det en nån farandes och kastade sig in framför en, dem använder väg grenen där nere och kör om i också..., så man kan säga att dem är allt lite :kocko

hehe :lol , stämmer bra med grekerna....dom kör som idioter där nere :)

Om dom slår på varningsblinkers så var beredd på att dom kan hitta på precis vad som helst... (gäller Rhodos iaf)

Jag flyger alltid ner, så några tips på vägar kan jag inte ge dig.

Men ett bra tips har jag om du vill hitta på något kul, försov dig på morgonen när du ska flyga hem, spring ner till hotell-lobby och skrik "I'm late as hell to the airport, who's the fastest cab driver, I'll pay a lot extra if I get there in time"

Sen är det bara att njuta av dödsångesten :tummenupp

Nästa gång ska jag nog testa en motorcykeltaxi och videofilma, jag lovar filmen runt Paris kommer att kännas blek efter det!

Panos skrev:
hehe :lol , stämmer bra med grekerna....dom kör som idioter där nere :)

Inte bara där nere. Hornen växer ut ner 1:a växeln åker i, både med bil och MC.

Jag kör bil med 100% gas, 100% broms eller 110% tuta! :cdevil

Och jag njuter av varje sekund.

Som jag ser det räddar det liv att tuta på idioter i trafiken. Så lär de sig en läxa. :) :tummenupp

Zee skrev:
Inte bara där nere. Hornen växer ut ner 1:a växeln åker i, både med bil och MC.

Jag kör bil med 100% gas, 100% broms eller 110% tuta! :cdevil

Och jag njuter av varje sekund.

Som jag ser det räddar det liv att tuta på idioter i trafiken. Så lär de sig en läxa. :) :tummenupp

joda det är skitkul att tuta på folk ibland i trafiken, när farsan körde lastbil förut så brukade han hänga på kompressor hornet på lastbilen i tunlarna på sommarn när folk hade fönstrena nere, vart många som veva upp rutorna snabt som fanm vissa spillde typ kaffe eller nått sånt på sig ibland kunde man se :hihi

Opa .................ke alos me idia idea !!!

Hmmmmm 250 mil på mc .vet i fan om man ser resan genom europa som transport så kan man ju alltid utnyttja : http://www.db-autozug.de/eindex.html

Så slipper du i alla fall det "bergsäkra" ös regnet i Kassel, kan fannimig inte minnas att det inte regnat under alla år som jag "bilat" ner.

När du väl avverkat Italiens låååååååååånga fina raka motorvär återstår bara :http://www.ferries.gr/

Gissa hur länge jag har tänkt på att ge mig på detta.......men får man bara 4 veckors semester så e kanske tanken på att spendera 1 v på väg kanske inte så tilltalande............

Sen har vi ju Grekernas "trafikvett" :huvet
Med 1500 - 2000 döda i trafikolyckor varje år så ......tja vad ska jag säga...

Kan bara säga att störst går först, o givetvis den helt underbara asfalten........

En sak är bergsäker i alla fall bättre/längre (säsong) mc väder få man allt leta efter............

En vacker dag så jäklar i det så ska jag ta mc:n o dra söderut..........

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage