Grön 95

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
SR172
Satt och funderade idag lite granna. Hur kommer det sig att bensinen kallas för grön 95?

(jobbar nämligen på mack, och i kassan så står det nämligen grön 95.)

Kanske konstig fråga, men undrar om det har någon särskild anledning till just grönt? :)

Det blev ju miljövänligt när det blev BLYFRITT, därav GRÖNT="Miljövänligt".

OBS: Jag inte några som helst vetenskapliga belägg för mitt påstående men jag tycker det är så logiskt så jag finner mig inte i annat än att det är korrekt.

Precis så enkelt är det, tyvärr måste man vara nästan lika gammal som mig för att minnas riktig bensin!

Jag tankade moppen i blandpump, det ni!

När 95 blyfri introducerades så bestämde man att allt som rörde blyfritt skulle vara grönt. Tanklock för bilar som krävde blyfritt skulle vara gröna, bränsleslangar som var klassade för blyfri med dess 5% etanolhalt var grön, pistolhandtag för blyfritt var gröna osv. Den blyfria bensinen var dessutom klar eller svagt grön vad jag minns, 98 oktan blyad bensin var rödfärgad.

Idag är ju all bensin blyfri.

Last edited:
98 oktan blyad var rödfärgad

Dessutom avdunstade den i rumstemperatur och luktade underbart!

Kan nog endast slås av soppan vi tankade i kolvmotorflygplanen, den borde tappas på 25ml flaska som parfym banne mig (det är bara till vardags jag har diesel som rakvatten)

Dessutom avdunstade den i rumstemperatur och luktade underbart!

Kan nog endast slås av soppan vi tankade i kolvmotorflygplanen, den borde tappas på 25ml flaska som parfym banne mig (det är bara till vardags jag har diesel som rakvatten)

Ja den blå Avgas100 slabbar jag med ofta med, doftar som rejsbensinen man känner doften av på stripp och banor!

Är Isottorna så kräsna på drickat?

Ta hem en skvätt till gamla sotis, hon skulle må bra av lite blyat!

Ja.

Jag hade det som oktanbooster innan jag sänkte kompet i 1200-motorn för några år sedan.

Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick