Gräsklipparproblem.....

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
snacka om offtopic.....

min gräsklippare blev konstig idag, funkade skitbra ett tag.

problemet: jag startar den o då går den som den skall i ca 10sek, efter det så går den ner i varv och hackar rätt så friskt.....nån som e haj på detta, motor som motor...

Mvh R

Kan berätta att vår gräsklippare la av i höstas när jag nästan hade klippt klart gräsmattan. Den hostade till några gånger sedan stannade den. Trodde först att det var tändstiftet som var felet så jag rengjorde det och försökte starta men fortfarande samma problem.
Kollade i manualen där stod att luftfiltret skulle rengöras mellan varannan gång man använde den. När jag pratade med farsan hade han aldrig rengjort filtret (gräsklipparen är ca 8år gammal och vi har en tomt på 2000m2...), filtret hade ca 1cm tjockt lager med smuts. Hur den överhuvudtaget kunde andas är fortfarande ett mysterium.
Efter filterrengöring ville motorn fortfarande inte starta, började bli lite smått irriterad nu. Rengjorde förgasare, generator mm. men den ville fortfarande inte starta, den bara hostade till. Hittade då ett tändstift i förrådet, troligen till motorsågen. Tryckte i det och den startade på direkten. Kan säga att man var allt annat än glad när man hade lagt ut ett par timmar på helvetet och det visade dig vara tändstiftet, det jag först trodde...
Jaja vet inte riktigt vad jag ville ha sagt med detta men nu går den i alla fall bättre än någonsin!

Vastrix skrev:
Kollade i manualen där stod att luftfiltret skulle rengöras mellan varannan gång man använde den. När jag pratade med farsan hade han aldrig rengjort filtret (gräsklipparen är ca 8år gammal och vi har en tomt på 2000m2...)

Haha!! snacka om att dom har en liten marginal när dom skriver rekomendationer :lol

Typiskt amerikanskt shit bara för att dom ska ha något att skylla på om man vill ha nått på garantin :rolleyes:

Ravetrancer skrev:
snacka om offtopic.....

min gräsklippare blev konstig idag, funkade skitbra ett tag.

problemet: jag startar den o då går den som den skall i ca 10sek, efter det så går den ner i varv och hackar rätt så friskt.....nån som e haj på detta, motor som motor...

Mvh R

Ser det här ut som sportgräsklippare.com? ;)

:D

Påtal om gräsklippare.
Någon som vet var/om man kan köpa big bore kit till en gräsklippare?
Eller hitta ritningar för portning?

Skulle va gött med en starkare gräsklippare som kanske tokvarvar.

PuLzE skrev:
Skulle va gött med en starkare gräsklippare som kanske tokvarvar.
När det gäller att tokvarva en B&S-motor räcker det med att göra ett enkelt gasreglage som inte tar hänsyn till varvtalsregulatorn (orginalgasen är bra att ha kvar också, den kan bli svårstartad och ge andra problem annars). Förresten så finns det väl en dragracingklass som kör med trimmade Biggs & Strattonmotorer?

När det gäller att tokvarva en B&S-motor räcker det med att göra ett enkelt gasreglage som inte tar hänsyn till varvtalsregulatorn

Hur funkar varvtalsregulatorn egentligen? Jag tror den strular lite på min B&S. Den går upp och ner i varv (ibland). Idag provade jag o göra en fast gasstång o då tokvarvade den ju som bara fan. Vill dock inte köra med det, känns som att livslängden kommer förkortas avsevärt då (klipparen är trots allt 25-26 årgammal).

PuLzE skrev:
Påtal om gräsklippare.
Någon som vet var/om man kan köpa big bore kit till en gräsklippare?
Eller hitta ritningar för portning?

I Lynchburg VA (USA) där jag bodde för drygt ett år sen fanns det en firma (Kowalsky Race Engines) som trimmade Briggs & Stratton motorer upp till 45 hästar på veven med upp till 300 kubik, men då är det rena race motorer som går på metanol och har en kompression på 16:1.

Vill man köpa färdiga hästar kan man kika på http://www.briggsracing.com/home.html

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph