Gpz 1100 -90 Behöver hjälp med elsystemet! Snabb hjälp snälla:)

KawaRobin

Namen tjäänare!
Gick med
1 Feb 2007
Ort
Åkersberga
Hoj
Arctic Cat Zr600 -98, 1100cc Gokart
Tjenare!

Nu börjar det närma sig start på monsterkarten så nu behöver jag någon kunnig som kan svara på dessa frågor!

* Det går en svart sladd som sitter jordad på motorn och längst ut på den sladden sitter det ennu en sådan där jorningskontakt (sån som man kan dra en skruv igenom). Och ifrån den jordningskontakten går ennu en kabel som är svart/gul. Och på slutet av den svart/gula sitter det en vit kontakt som ser ut att sitta i ett relä/box.

Frågan: Vart skall jordningskontakten från den svarta kabeln sitta? Och vart
ska den vita kontakten från den svart/gula sitta?

--------------------------------------------------------------------------

* Det går en svart sladd från startmotorn som även den har en jordningskontakt på sig.

Frågan: Vart ska den jordningskontakten sitta?

--------------------------------------------------------------------------

* Det går en svart/orange kabel ifrån generatorn med en vit kontakt som ser ut att ska sitta i ett relä/box.

Frågan: Vad ska den sitta i?

--------------------------------------------------------------------------

* Det finns en kontakt precis brevid oljeglaset som är liten och rund (sådan kontakt som mopeder brukar ha på topplocken)

Frågan: Vad ska sitta där?

--------------------------------------------------------------------------

* Det går en gul/svart kabel från tändningen som sitter i startrelät.
Det är en till kontakt i startrelät som är ledigt.

Frågan: Vad ska sitta där?

--------------------------------------------------------------------------

Är det någonting jag glömt för att få den körklar?
Lampor/mätare/lysen och sånt kommer inte kopplas in. Vill alltså BARA att den ska starta och gå.

Jag vill dock koppla in ett dödmans grepp som tändningslås.
Och vart skall elstartsknappen kopplas in?

Mvh/Robin
Tacksam för snabba svar:)
 
Last edited:
Nu hittar jag inte rätt elschema så jag går efter ZZR1100 -93 schema men den borde vara ganska lik.

Det går en svart sladd som sitter jordad på motorn och längst ut på den sladden sitter det ennu en sådan där jorningskontakt (sån som man kan dra en skruv igenom). Och ifrån den jordningskontakten går ennu en kabel som är svart/gul. Och på slutet av den svart/gula sitter det en vit kontakt som ser ut att sitta i ett relä/box.

Frågan: Vart skall jordningskontakten från den svarta kabeln sitta? Och vart
ska den vita kontakten från den svart/gula sitta?

Jordningskontakten - Till ramen (minus på batteri)
Vita kontakten - matar minus till resten av elsystemet.

Det går en svart sladd från startmotorn som även den har en jordningskontakt på sig.

Frågan: Vart ska den jordningskontakten sitta?

Jordningkontakten - på startrelät, startmotorn får ström (+12V) via denna sladd när startrelät drar.

Det går en svart/orange kabel ifrån generatorn med en vit kontakt som ser ut att ska sitta i ett relä/box.

Frågan: Vad ska den sitta i?

Hmm... Är det en eller två kablar som går till kontakten, är det en så kommer det +12V från den när motorn snurrar och minus går genom godset på generatorn via motorn och ramen. Är det två kablar är en av dom plus och den andra minus.
Plus kan kopplas till plus på batteriet via en tändningsnyckel och minus till minus på batteriet eller till ramen.

Det finns en kontakt precis brevid oljeglaset som är liten och rund (sådan kontakt som mopeder brukar ha på topplocken)

Frågan: Vad ska sitta där?

Det är anslutningen för neutrallampan, när neutralen ligger i leder kontakten till minus (ramen).

Förtydligande: minus på batteriet ska vara kopplad till ramen/motorn, man gör på det sättet för att slippa dra fram både plus och minus till många av lamporna/funktionerna. Då behöver man bara dra fram plus för man använder ramen som minusledare, även kallat minusjordat elsystem.

Det går en gul/svart kabel från tändningen som sitter i startrelät.
Det är en till kontakt i startrelät som är ledigt.

Frågan: Vad ska sitta där?

Det var knivigare, bild på startrelät tack.
Startrelät verkar ha 5st anslutningar.
2st stora och där ska det sitta en grov kabel som kommer från + på batteriet och den andra ska gå till startmotorn.
2st mindre som man styr startrelät med, när man skickar plus och minus på dom så drar relät och sluter kontakten mellan dom större som skickar ström till startmotorn.
1st mindre som matar elsystemet med +12v via en 30A säkring som sitter på relät.

Är det någonting jag glömt för att få den körklar?

Det är det säkert men ganska omöjligt att svara på om man inte sett bygget i verkligheten. :D
Tändning?
Ev. bränslepump?

Och vart skall elstartsknappen kopplas in?

Mellan plus på batteriet och en av anslutningarna på startrelät.
 
Nu hittar jag inte rätt elschema så jag går efter ZZR1100 -93 schema men den borde vara ganska lik.



Jordningskontakten - Till ramen (minus på batteri)
Vita kontakten - matar minus till resten av elsystemet.
Ska jag koppla den till minus på batterit eller direkt på ramen?



Jordningkontakten - på startrelät, startmotorn får ström (+12V) via denna sladd när startrelät drar.
Jordningskontakten går från startmotorn och har endast 1 jordningskontakt i slutet så det går ej koppla till startrelät. (en sådan kontakt man kan dra en skruv igenom som brukar sitta på batterier)



Hmm... Är det en eller två kablar som går till kontakten, är det en så kommer det +12V från den när motorn snurrar och minus går genom godset på generatorn via motorn och ramen. Är det två kablar är en av dom plus och den andra minus.
Plus kan kopplas till plus på batteriet via en tändningsnyckel och minus till minus på batteriet eller till ramen.
Det är 2 kablar såg jag nu.



Det är anslutningen för neutrallampan, när neutralen ligger i leder kontakten till minus (ramen).

Förtydligande: minus på batteriet ska vara kopplad till ramen/motorn, man gör på det sättet för att slippa dra fram både plus och minus till många av lamporna/funktionerna. Då behöver man bara dra fram plus för man använder ramen som minusledare, även kallat minusjordat elsystem.



Det var knivigare, bild på startrelät tack.
Startrelät verkar ha 5st anslutningar.
2st stora och där ska det sitta en grov kabel som kommer från + på batteriet och den andra ska gå till startmotorn.
2st mindre som man styr startrelät med, när man skickar plus och minus på dom så drar relät och sluter kontakten mellan dom större som skickar ström till startmotorn.
1st mindre som matar elsystemet med +12v via en 30A säkring som sitter på relät.
Startrelät har 2st "hål" där 2st stora kontakter får plats. Och det finns 4 anslutningar i ena och 6 i den andra.



Det är det säkert men ganska omöjligt att svara på om man inte sett bygget i verkligheten. :D
Tändning?
Ev. bränslepump?
Hehe. Menade om jag hade glömt någonting i elkretsarna:P
Då jag är helt oduglig på el men resten är inga problem:)




Mellan plus på batteriet och en av anslutningarna på startrelät.
En av anslutningarna på startrelät? Ska man dra in den kabeln i härvan som går till kontakterna som drar in i startrelät då eller?
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top