GPS istället för Laptimer?

H-Klint

Långt ifrån nyfödd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR600-97 - Skrapad å ful, GS750-77 Ånglok
Finns det system för att använda GPS inom RR?

Jag kan tänka mig att ett sånt system skulle kunna ge vansinnigt
mycket mer info än bara laptimer.

Info som lätt skulle gå att få ut förutom varvtider är hastighet på
specifika punkter, tex kurvhastighet, max på rakan.
Kopplat med en banlayout kan du få spårval.

Vi har alla sett att de använder det i MotoGp, men har någon försökt
med något liknande för oss med lite mindre budget?

Får man bara tag i en GPS med tillräckligt snabb uppdatering kan jag tänka
mig att det inte är skitsvårt att hacka ihop ett program som gör detta.

Ingen expert på RR men har använt mycket GPS. Du har ju en viss felmarginal på gps. Denna är beroende på hur bra gps du har men dom bästa ligger på kring 2m. Detta är nog ganska mycket inom RR, En dålig GPS kan fela så mycket som 6 meter. Men fart är inga problem då detta fel ofta är konsekvent och därmed ej påverkar den funktionen.

Jag har en Garmin Street pilot III, den har bla inbyggd hastighetsmätare. Om jag från stillastående rullar iväg en meter och sedan bromsar så hinner den visa lite hastighet, så nånting mellan satellit och antenn reagerar på en meter iaf.

Däremot skulle den aldrig hinna uppdatera kartbilderna på en bana, kör man fort som fan missar man avfarten ibland :)

Chronic skrev:
...
Däremot skulle den aldrig hinna uppdatera kartbilderna på en bana, kör man fort som fan missar man avfarten ibland :)

Jag hoppas att dom som är på banan HITTAR runt :tungan
Karta med spår kan vara bra efteråt i depån/hemma.

H-Klint skrev:
Jag hoppas att dom som är på banan HITTAR runt :tungan
Karta med spår kan vara bra efteråt i depån/hemma.
Är det sådan precision på gps då, jag menar att du kan avläsa spåravvikelser. Vi pratar ju inte några stora avvikelser oftast < 1m

Det finns GPS-system med en noggrannhet på ungefär 10 cm. Dessa används nästan uteslutande av geologiska instutut som t.ex. mäter jordskorpans rörelser, men troligtvis är det något liknande som används av F1- och MotoGP-team. Priset för en sådan GPS-mottagare är inte några tusenlappar, vi pratar miljoner.

Så visst är det möjligt, men det är inte ekonomiskt försvarbart i ett så här litet perspektiv.

McB skrev:
Det finns GPS-system med en noggrannhet på ungefär 10 cm. Dessa används nästan uteslutande av geologiska instutut som t.ex. mäter jordskorpans rörelser, men troligtvis är det något liknande som används av F1- och MotoGP-team. Priset för en sådan GPS-mottagare är inte några tusenlappar, vi pratar miljoner.

Så visst är det möjligt, men det är inte ekonomiskt försvarbart i ett så här litet perspektiv.
Ja, köra med en sån dyr pryl på hojen lär ju inte ha positiva effekter på varvtiderna :D

McB skrev:

http://www.ake.nu/software/oakgps/
Om man bara vill kolla sig själv och inte hänger upp sig på mm-nogranhet ....

Maila Åke och fråga ang nogranheten på olika GPSer och hur det ändrar nogranheten

Mr K skrev:

Maila Åke och fråga ang nogranheten på olika GPSer och hur det ändrar nogranheten

Jag har gott om erfarenhet av GPS-system själv, och vet vad jag talar om.

Edit: intressant mjukvara dock. Skulle vara bra tillsammans med bättre GPS-mottagare.

Last edited:
Inom segelflyget används GPS tillsammans med datalogger som verifikation på att man fullbordat den angivna tävlingsuppgiften. Intervallet mellan loggarna går att ställa så lågt som 1 s. Säkert kan man logga oftare men för segelflyg brukar man ändå använda intervall från 4 - 20 s.
Det finns en drös program för utvärdering som säkert, eventuellt med viss modifikation, skulle gå att använda i RR.

Det finns två versioner av GPS-systemet, en publik och en militär. Den publika versionen är konstruerad för att inte ge lika bra precision, felet normalfördelas inom en cirkel med 20 m radie.
Ett sätt att komma runt felet är att ha en GPS-mottagare på en fix position en lång tid för att meddelvärdesbilda och på så sätt hitta sin exakta position. Därefter kan man vid varje given tidpunkt ta reda på hur stort felet är mellan uppgiven position och verklig position. Precision på några dm går att uppnå på detta sätt.
Antingen sätter man upp en egen referens-GPS eller så låter man SP (Statens Provningsanstalt, http://www.sp.se) göra det och köper deras D-GPS-abbonemang.
Alternativt använder man DGPS-ip:
http://www.wsrcc.com/wolfgang/gps/dgps-ip.html

Något att satsa på för den seriösa som vill utvärdera varje inbromsning och kurva i efterhand eller helt enkelt bara ha något att fnula med på vintern.

Mr K skrev:

Det var precis något sånt jag var ute efter.
Spårvalen kanske inte är de viktigaste utan hastighet i olika punkter.

Har mailat Åke för info.

Verkar billigare med de avancerade laptimers som finns där du medelst gyro kan få banan uppritad. Till på köpet loggar du alla fjärdringskomponenter vilket blir svårt med GPS.

Träffsäkerhet

Hur exakt en GPS är beror på hur många sateliter den hittar (upp till 12st)
När Egnos startar så kan exaktheten bli bättre än 3meter.
Men uppdateringen sker 1gång/sek så några hundradelar är det inte talom.

//SLAS

*/ ?>
Back