GP ljuddämpare, blir ljuder "för mycket" ?

bandit666

Bandit666
Gick med
16 Jun 2007
Hoj
Ett par stycken
Kommer detta låta för mycket ?

Jag funderar på att köpa en ny ljuddämpare

man kan väl inte riktigt säga att det är en ljuddämpare kanske heller,

i stället för den traditionella ljuddämparen på sidan på honda 954 så går jag i tankarna på att köpa en som är kortad och sticker ut lite framför framhjulet bara, knappt synligt

Säljaren/tillverkaren skriver: Not silly loud, but not quiet

så det ger ju inga direkta svar så heller

(se bilder)

frågan är om detta blir för mycket ljud för att åka en tur på låt säga 10 mil
Jag vill ju inte komma fram med huvudvärk heller

9a54e676.jpg

P1010119.jpg

P1010284.jpg

Att detta kommer låta ganska högt är jag medveten om,
men vet någon hur det blir i längden ?

Normalt sett plågar jag inte på motorvägen varje dag utan håller mig mest till kurviga landsvägar och busåkning

Det är ju ingen super förmögenhet på dessa "ljuddämpare" i utlägg men ändå några lappar som går till ingen nytta om det blir outhärdligt

Dessa videos finns även att se men ljudet blir inte rätt genom en data högtalare direkt
klicka på nedan för att se video

Last edited:
94-95 db vid tomgång.. där har du ditt svar. Det är väl vad en original R6 låter vid typ 7000 rpm.

På min gammelsukka hade jag en Kina-dämpare med 60mm blås rakt igenom.

http://www.youtube.com/watch?v=B72k3p1RXYY

Betänk att detta är bara på tomgång. Öppnade jag fullt över 5000 varv så var ljudet öronbedövande. Häftigt ett tag men man blir less rätt fort. Kör du med proppar så klarar du dig fint, men det är folket omkring som blir lidande.

Nu håller jag på bygga mig en egen ljuddämpare som kommer dämpa betydligt mer.

Den kommer låta MYCKET! Och gör den inte det så lär det vara rövdåligt flöde i den med tanke på hur liten den lilla "expansionen" är. Det är ungefär omöjligt att dämpa ljudet i en så liten volym utan att gaserna i stort sett stoppas... Jag hade aldrig köpt den...

Hade denna på min 750 ett tag, lät rätt mycket, är ju inte en ljuddämpare utan bara en "slut-pip" till bil.
Ska nog köra med den lite nu under sommaren. Kostar gratis så man kan åka högljut nån vecka då och då tills man tröttnar :tummenupp:)

http://www.youtube.com/watch?v=XZyF3eUsI2w

Ja i stället för att kanske lägga 3500 spänn på denna så kanske man kan köpa en orginal del och kapa och byta då och då,
det lär bli billigare

annars funderar jag på att dra ljuddämparen upp under sadeln

Last edited:
Lät ju som en gammel raggar-volvo som torrgasade.. :arsele

Haha, inte i verkligheten! Körde faktiskt 245a utan ljuddämpare i ett par veckor fram till i måndags, då jag fick tummen ur och köpte nytt avgas. Så jag kan jämföra!:)

Känns ju som att det mest kommer bli jobbigt att köra med den där...

Sen får du ju fundera på om det är värt att garanterat dra till sig uppmärksamheten från varenda sur polis som är ute och åker.

korta en istället, har jag gjort. blev kanon! :tummenupp

både snyggt och lagom högt ljud. jag tog bort hälften så den blev ca 250mm lång.

Personligen tycker jag dessa "ljuddämpare" låter som en gammal volvo utan ljuddämpare=skit.

Jag tycker det är poetiskt när en sporthoj brölar hem i natten så det hörs en halvmil, nystekt på väg från Älta hem med fuktigt skrev.

Trodde aldrig jag skulle tycka att en hoj kunde låta för mkt men en kompis köpte några slags no name "GP-exhausts" från USA till sin 1000rr.

Det lät för jävligt rent ut sagt, gällt och sprucket på något sätt. Inget att lägga pengarna på om du frågar mig.

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025