Gotland Ring prishöjning

Twinduc

Medlem
Gick med
1 Aug 2010
Ort
Visby
Hoj
Diverse
Hej alla!

Då jag vet att det finns ett flertal hojåkare som kör på GR på somrarna skulle jag vilja upplysa om att priset för en dag har höjts med 50%. Från 1000kr till 1500kr.
Då är det allmänhetenskörning vi talar om. Bilar/hojar med 20 minuters pass var.
Ingen toalett möjlighet, ingen öppen restaurant, ingen ambulans.
Jag tycker priset är satt i överkant. Tidigare kunde jag köpa att man fick rodda lite själv, men med denna prishöjning känns det som om dom inte vill ha dit folk.

Jag har skickat mejl till ansvariga och undrat om prissättningen. Första svaret jag fått är att företag betalar bättre. Varför höjer man då priset för allmänheten? Har även mejlat porscheklubben och skall höra om dom vet om denna höjning. Dom är ju oxå där i parti och minut och kör.

Så kära vänner, om det är någon som känner sig engagerad eller bara nyfiken kan ni väl skicka ett mejl till info@gotlandring.com eller sales@gotlandring.com och fråga om denna prishöjning.
Förhoppningsvis kanske detta kan visa att denna prishöjning är orimlig och att dom kan sansa sig lite.

Mvh

Max
 
Håller med, låter lite saftigt.
Åka bana utan ambulans är för mig galenskaper, skulle aldrig gå ut om inte plåsterbilen var tillgänglig.
 
1500:- låter lite mkt för "allmänhetens" körning ja.

För de pengarna kan man ju köra på någon av de större arrangörernas körningar där både käk och framförallt ambulans ingår.
 
Det kostade en gång i tiden bara 500 kr. Så de har ju gjort en rejäl höjning av priserna helt klart.

Jag tror dom tror att banan ligger på fastlandet eller nått.
 
Håller med dig om detta. Det är därför jag försöker få dom ansvariga att förstå hur "VI" resonerar!

Tack för dina synpunkter!

1500:- låter lite mkt för "allmänhetens" körning ja.

För de pengarna kan man ju köra på någon av de större arrangörernas körningar där både käk och framförallt ambulans ingår.
 
Precis! Dom kanske vill satsa på andra evenemang? Fotbollslandslaget var ju där uppe i helgen och körde lite exklusiva bilar..

Om det funnits en bro över hit skulle jag kanske kunna förstå prishöjningen. Men nu är det så att det inte är någon trängsel på dessa allmänhetenskörningar..
Någon gång förra året var jag ensam på banan, man vågar ju inte "köra på" under dessa premisser.


Det kostade en gång i tiden bara 500 kr. Så de har ju gjort en rejäl höjning av priserna helt klart.

Jag tror dom tror att banan ligger på fastlandet eller nått.
 
Vad jag förstått är det företagsuthyrningar som står för de stora intäkterna på banan. En bilansering ger nog miljonintäkter, medan vanliga bandagar för allmänheten i egen eller organiserad regi går knappt går ihop sig ekonomiskt. Men man har dem för att det ger goodwill. Var på Gotland Ring i början på maj och fick höra de här tankegångarna. Det var första gången jag var där och jag slogs över hur spartanskt det var. Visserligen hade vi tillgång till "restaurangen" och toaletter. Även varm lunch med dryck ingick något som var ordnat av arrangören. Fanns även annan grupp utanför vårt sällskap och för dem var det läsk, godis, kaffe och någon bulle som gällde som tilltugg.

Noterade även att det var ont om flaggvakter och sanering och bogsering tog en evighet. Det saknas resurser som finns på andra etablerade banor i Sverige helt enkelt. Vid större arrangemang förutsätter jag att man har sjukvårdspersonal på plats. Tror dock vi saknade det. Skulle inte sätta mig på motorcykel på banan utan något sådant. Säkerhet är A&O. Börjar man ta bra betalt får man nog se över vad som ingår och hur det står sig i konkurrensen. Man kan ju förstå att det blir knappa intäkter om folk kan droppa in. Vi talar inte direkt om Nürburgring här utan en avsides Ö som inte är helt lätt att ta sig till.
 
Last edited:
Hur är det med försäkring på GR nuförtiden?
Är det fortfarande så att vanlig försäkring trafik inte är gilltig som det var tidigare?
Dvs händer det nått så förutom att det inte finns abulans så om det skulle hända nått måste man pynta allt själv?
Blir man allvarligt skadad har det en tendens att kosta massor och oftast har man inte sånna pengar att tillgå utan försäkring.
 
Tur man har åkt där förr då.
Lär ju inte bli mer åka på den ön nu...

Dal-Mausen
 
1500 låter väldigt dyrt? Kör man några bandagar per säsong så blir det ju stora pengar. Tror jag betalade 1000 eller precis under för en halvdag 4x20 min körning på knutstorp. Givetvis var ambulans på plats.
 
Vård för dina skador får du alltid på sjukhus! Däremot ingen ersättning för Sveda och värk, invaliditet mm. som normalt sätt ersätts av F-bolag i Trafikförsäkringen. Det enda F-bolag som täcker detta i den privata olycksfallförsäkringen är vad jag kan se i villkoren Trygg Hansa.

Har pratat med Folksam och Länsförsäkringar och där täcker det inte i den privata olycksfall försäkringen.
 
1500 låter väldigt dyrt? Kör man några bandagar per säsong så blir det ju stora pengar. Tror jag betalade 1000 eller precis under för en halvdag 4x20 min körning på knutstorp. Givetvis var ambulans på plats.
Fast 1500 spänn var väl för en heldag?

Å andra sidan är Knutstorp också en jävligt dyr bana...
 
Fast 1500 spänn var väl för en heldag?

Å andra sidan är Knutstorp också en jävligt dyr bana...

Om det är heldag så är ju 1500 inte så värst dåligt faktiskt för den banan.

Jag vet att de haft dåligt med folk på sina kvällskörningar, och heldagar lär inte vara fantastiskt mycket bättre.
Så går det inte ihop sig och de enbart går back så måste nog en höjning ske, så inte det enbart är en stor utgift.

De sysslar som sakt inte med goodwill.
 
Jag kan ju förstå att man höjer priset om det råder en sådan konkurrenssituation så att det är gott om folk som vill hyra.

Men att man höjer priset på en motorbana som oftast står tom känns konstigt. Det lär inte öka tillströmningen.

Det är just det faktum att man i praktiken kan köra billigare på en arrangerad körning med föråkare/instruktörer, käk, ambulans och viss annan service än om man åker dit och bara får tillgång till själva asfalten som gör det "konstigt".

Har svårt att se att kostnaderna för underhåll osv ökar spec. mkt för att några enstaka hojar kör där ibland.
 
Last edited:
Så sant, ta tex en butik som har för mycket av en vara som ingen vill ha, då sänker man priset så varan blir attraktiv istället och säljer många fast lite billigare.
Tycker det borde vara samma med bantid.
 
Men då saknar du toalett och dusch möjlighet, ingen öppen restaurant, ingen ambulans och ingen läkare. :död

Om det är heldag så är ju 1500 inte så värst dåligt faktiskt för den banan.

Jag vet att de haft dåligt med folk på sina kvällskörningar, och heldagar lär inte vara fantastiskt mycket bättre.
Så går det inte ihop sig och de enbart går back så måste nog en höjning ske, så inte det enbart är en stor utgift.

De sysslar som sakt inte med goodwill.
 
Vård för dina skador får du alltid på sjukhus! Däremot ingen ersättning för Sveda och värk, invaliditet mm. som normalt sätt ersätts av F-bolag i Trafikförsäkringen. Det enda F-bolag som täcker detta i den privata olycksfallförsäkringen är vad jag kan se i villkoren Trygg Hansa.

Har pratat med Folksam och Länsförsäkringar och där täcker det inte i den privata olycksfall försäkringen.

Korrekt ang Trygg-Hansa. Jag har Trygg-Vuxen där olycksfall ska täcka även körning på bana. Fan måste se till att få detta specifikt skrivet i försäkringsbrevet. :huvet
 
Nyheter
Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Back
Top