Golf myt

pogo

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Hoj
ER-6n -09
Hej,

En polare sa att en golfboll blir 1 cm tjock vid slaget.
Jag sa att det tror jag inte alls på. Det hör man ju på avslaget att det klunkar och Inte låter det som en studsboll... Men han vägrade ge sig!

Visst har jag rätt? Bollens diameter påverkas väl knappast? Max 1 m.m. kan jag tänka mig!

inte för att jag nånsin slagit en golfboll annat än på minibanan..

men det finns tydligen nån skum boll med gele i som komprimeras och tydligen ska ge extra skjuts...

om man frågar mig är det nog bara struntprat...
en Tennisboll däremot...

En golfboll är 4,3cm i diameter hur stor skulle den då bli om man platta till den till en cm? låter som myth busted för mig

3046066 inte för att jag nånsin slagit en golfboll annat än på minibanan..

men det finns tydligen nån skum boll med gele i som komprimeras och tydligen ska ge extra skjuts...

om man frågar mig är det nog bara struntprat...
en Tennisboll däremot...
fel den flygger inte så långt, används för att tränna svingen på gräsmattan på landet typ.

Bollen komprimeras vid tillslaget.
Jag vet inte hur mycket för det finns olika sorters bollar med olika hårdhet.
Sen beror det ju på vem som håller i drivern.
Att bollen bara skulle bli 1 cm tjock tycker jag verkar överdrivet.

Åh, detektivarbete!
Efter en stunds googlande hittade jag följande sida:
http://www.golf.vonabercron.com/knowledge.htm

På den står att läsa att:
Measurement: All three-piece balls and some two-piece balls are measured for compression. A ball that doesn't compress is rated 200; a ball that deflects 2/10ths of an inch or more is rated zero. Between those two extremes, for every 1/1000ths of an inch that the ball compresses, it drops one point from 200 and the compression rating is then established.
Most balls have compression ratings of either 80, 90, or 100; the lower the compression, the softer the feel. Not every ball marked 80, 90, or 100 is exactly that rating. The actual rating can fall roughly within 3-5 points on either side of the indication. Any ball that falls out of this range is usually sold as range ball, or as X-outs.

Detta innebär att de flesta bollar trycks ihop klart mycket mindre än 20% av en tum, dvs 0,5cm. En 80-boll, som är den mjukare av de vanligaste trycks ihop 0,3cm.

Jag kan inte ett skit om golf annat än att golfbanor är riktiga miljöbovar, så jag kanske är ute och seglar

Åh, detektivarbete!
Efter en stunds googlande hittade jag följande sida:
http://www.golf.vonabercron.com/knowledge.htm

På den står att läsa att:
Measurement: All three-piece balls and some two-piece balls are measured for compression. A ball that doesn't compress is rated 200; a ball that deflects 2/10ths of an inch or more is rated zero. Between those two extremes, for every 1/1000ths of an inch that the ball compresses, it drops one point from 200 and the compression rating is then established.
Most balls have compression ratings of either 80, 90, or 100; the lower the compression, the softer the feel. Not every ball marked 80, 90, or 100 is exactly that rating. The actual rating can fall roughly within 3-5 points on either side of the indication. Any ball that falls out of this range is usually sold as range ball, or as X-outs.

Detta innebär att de flesta bollar trycks ihop klart mycket mindre än 20% av en tum, dvs 0,5cm. En 80-boll, som är den mjukare av de vanligaste trycks ihop 0,3cm.

Jag kan inte ett skit om golf annat än att golfbanor är riktiga miljöbovar, så jag kanske är ute och seglar
Det svaret handlar iofs inte om när klubban träffar bollen...

dessutom har Pogos kompis rätt! Bollen blir max en cm tjock just vid träffen. Jag har sett höghastighets bilder på träffen, fast jag hittar dem inte just nu. Bollen blir ungefär som ett stekt ägg på klubbladet. Däremot en länk som tar hänvisar till deformationen. (ungefär mitt på sidan)
http://www.golfequipmentsource.com/golf-ball-compression.html

Trots allt så träffar tydligen golfklubban den realtivt mjuka bollen med nästan 300 km/h. Det blir ganska bra tryck i den träffen.

Jag har sett höghastighets bilder på träffen, fast jag hittar dem inte just nu. Bollen blir ungefär som ett stekt ägg på klubbladet.

Jag har sett samma bilder, och hade tänkt svara det, men när jag inte hittade bilder på nätet att backa upp mitt påstående med så skrev jag inget.

Bollen i youtubeklippet här ovanför deformeras inte speciellt mycket, men ÅAS så vet vi inte hur hårt han slår, eller om han använder hårdaste bolltypen.

Efter att ha sett de två videos som postades är jag övertygad om att min polare har fel! De komprimeras dock, men inte så mycket som till ett stekt ägg! :)

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!