Golf 4 Variant?

David

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2009
Hoj
Honda Hornet 900 -03, Yamaha xs650 -81, Ktm sxc 625 -04
Funderar på att byta den törstiga Volvo 850n mot en dieselbil och har snöat in på Golfarna.
Är det något att ha? Vad för kända fel har dom m.m
Dom flesta verkar ha gått ganska långt så törs man tjöpa en som har rullat 30-35k?

Även om jag kört diverse Golfar med dieselmotor så hade den enda Golf 4 jag kört en 1,6 bensinmotor. :näsblod

Om jag bara i allmänhet ska ta hur jag upplevde Golf 4 så är det så här jag kommer ihåg den just nu: Det enda som jag tyckte var riktigt otroligt dumt med den var dörrarnas förmåga att frysa fast på vintern. Dörrarna gick liksom upp en liten bit på taket. Där satt det någon list med en nästan sammetsliknande yta. Den listen höll gärna kvar vatten på ytan. Så så fort det blev minusgrader så satt dörrarna fast. Jag provade att smörja med silikonstift och allt möjligt utan framgång.

Men det var nog en av få negativa saker jag kommer på (det negativa som jag kommer på om motorn har ju ingen betydelse här).

I övrigt så tycker jag att det var en ganska positiv upplevelse. Den jag körde var en 2002 eller 2003. Det märktes att Golf 4 var en modernare bil än Golf 3. På ett bra sätt. Och även om man i en Golf 5 får en ännu modernare bil så är nog inte det något som jag skulle rekommendera, vissa saker hos en Golf 5 är så irriterande att jag får ont i huvudet bara av att tänka på de. :gnissla

Även om jag kört diverse Golfar med dieselmotor så hade den enda Golf 4 jag kört en 1,6 bensinmotor. :näsblod

Om jag bara i allmänhet ska ta hur jag upplevde Golf 4 så är det så här jag kommer ihåg den just nu: Det enda som jag tyckte var riktigt otroligt dumt med den var dörrarnas förmåga att frysa fast på vintern. Dörrarna gick liksom upp en liten bit på taket. Där satt det någon list med en nästan sammetsliknande yta. Den listen höll gärna kvar vatten på ytan. Så så fort det blev minusgrader så satt dörrarna fast. Jag provade att smörja med silikonstift och allt möjligt utan framgång.

Men det var nog en av få negativa saker jag kommer på (det negativa som jag kommer på om motorn har ju ingen betydelse här).

I övrigt så tycker jag att det var en ganska positiv upplevelse. Den jag körde var en 2002 eller 2003. Det märktes att Golf 4 var en modernare bil än Golf 3. På ett bra sätt. Och även om man i en Golf 5 får en ännu modernare bil så är nog inte det något som jag skulle rekommendera, vissa saker hos en Golf 5 är så irriterande att jag får ont i huvudet bara av att tänka på de. :gnissla

hahaha så lustigt. var o tankade vid midnatt o vad stod inte där o försökte rycka upp dörren i sin golf (visserligen en helt vanlig klassisk golf) :D kan tilläggas att han fick INTE upp den, utan gav upp o körde vidare......

hahaha så lustigt. var o tankade vid midnatt o vad stod inte där o försökte rycka upp dörren i sin golf (visserligen en helt vanlig klassisk golf) :D kan tilläggas att han fick INTE upp den, utan gav upp o körde vidare......

Satt han på taket och körde då eller :va

Akta dig för golfen, det är och förblir en skitbil. Visst kan du köpa en som har rullat 30-35k men driftsäkerheten skulle jag betala extra för och det får du inte av en dieselgolf, eller en Golf överhuvudtaget. Såna skitsaker som strulande centrallås, havererade torkarmotorer, pissiga hjullager, kupéfläktmotorer etc gör att man inte vill äga en sån bil. Rasar dessutom pumpen på den så ryker en stor del av din surt förvärvade månadslön om du är vanlig knegare.
Inte jag åtminstone, och jag har haft 2st Golf IV och en III.
Skit är vad det är. Men om du tänkte köpa dig en bil för 5-10 000:- och ha som andrabil duger det gott.

Golf 3 är den sämsta skit som har sålts, att 4an framstår som ett lyft mot den är inte konstigt.

VAG rent generellt verkar bygga framvagnarna av brie-ost och karosserna av pepparkakor, köp något annat.

Satt han på taket och körde då eller :va

Akta dig för golfen, det är och förblir en skitbil. Visst kan du köpa en som har rullat 30-35k men driftsäkerheten skulle jag betala extra för och det får du inte av en dieselgolf, eller en Golf överhuvudtaget. Såna skitsaker som strulande centrallås, havererade torkarmotorer, pissiga hjullager, kupéfläktmotorer etc gör att man inte vill äga en sån bil. Rasar dessutom pumpen på den så ryker en stor del av din surt förvärvade månadslön om du är vanlig knegare.
Inte jag åtminstone, och jag har haft 2st Golf IV och en III.
Skit är vad det är. Men om du tänkte köpa dig en bil för 5-10 000:- och ha som andrabil duger det gott.

inte riktigt. det var passagerardörren han försökte få upp.

Golf 3 är den sämsta skit som har sålts, att 4an framstår som ett lyft mot den är inte konstigt.

VAG rent generellt verkar bygga framvagnarna av brie-ost och karosserna av pepparkakor, köp något annat.

och tar dagar, veckor, månader och år på sig att leverera delar.

och tar dagar, veckor, månader och år på sig att leverera delar.

Japp, en lambdasond kan de tydligen inte garantera leverans på till nästa servicetillfälle den 27:e januari. Mest pga deras "ingenjörer" har felkonstruerat motorn på ALLA bifuel-bilar pajar.
En helt vanlig dag på kontoret hos VAG.

Jaha fasen då, finns det ingenting positivt med dom?
Vad för dizzelbil ska man köpa då för max 40k?

Jaha fasen då, finns det ingenting positivt med dom?
Vad för dizzelbil ska man köpa då för max 40k?

Jag tror att du får ta lite med en nypa salt vad folk säger här..

Jag åker en golf från ´02 och den har fungerat klanderfritt under min tid som ägare, har haft den i några år nu.

Den går bra och billigt, känns bra ihopskruvad och betydligt mer påkostad än vad t.ex Polon är. Som alltid gäller det att hitta en bra bil med service historik. Du kan hitta bilar som du får skruva ihjäl dig på oavsett bilmärke...

Jag är inte så hemma på diesel men kan du tänka dig en bensinare så ska du välja en från ´02 eller nyare, då kom nya 16v motorn.

Nackdelen med dörrar som fryser känner jag igen, i höstas så applicerade jag rikligt med silikon på taklisterna och det blev ju något bättre...

Ja SH får man alltid ta med en nypa salt :krama
Nej ingen bensinare tack, hur är det med rosten?
Treorna rostade ganska friskt har jag för mig.

Farsans golf 4 är hur fin som hellst egentligen, lite paketbilskännsla men det är tydligen obligatoriskt på bilar efter '01. Dock så är ju det en bensinare, och den har ju inte gått i närheten av de kilometrarna, tror inte jag skulle våga mig på en som gått över 30k mil (oberoende bil nästan). Hur dieseln är vet jag inte, men de audis jag kört med samma 1.9td motor (dock lite nyare) har vart helt bra, den mindre miljö-dieseln är ju ett rätt horribelt kapitel men det är en annan sak...
Tycker inte dom verkar rosta speciellt mycket, men det är klart, 30 tusen mil i saltslask får väl det mesta att rosta en del.

Japp, en lambdasond kan de tydligen inte garantera leverans på till nästa servicetillfälle den 27:e januari. Mest pga deras "ingenjörer" har felkonstruerat motorn på ALLA bifuel-bilar pajar.
En helt vanlig dag på kontoret hos VAG.

Va inte så säker på att det är deras fel, finns e85 som sabbar syresonderna tydligen.

Hade inga problem med Golf 3:an som far hade.

Sköter inte folk sina bilar :va

Ja SH får man alltid ta med en nypa salt :krama
Nej ingen bensinare tack, hur är det med rosten?
Treorna rostade ganska friskt har jag för mig.

Treorna rostade rejält men fyran är betydligt bättre på den punkten. Den ska vara helgalvaniserad om jag inte misstar mig.

VW och Audi är det värsta skräp som mänskligheten åstakommit i bilväg(om man bortser ifrån fårrd):hördu

Köp och olycka drabbar dig, sanna mina ord.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT