Gokart, dino, icc, 100cc o allt vafan de heter.. skillnad?

Gick med
17 Jul 2006
Hoj
Ärr secksa
Hej ni som kan lite om Gokart.

Jag hittade en sida för länge sen men kan inte hitta den igen,

Jag vill veta skillnader på dino, icc, ica, dino, micro, junior o allt vafan de heter?
Vad står det för?

Sen alla olika cc klasser..

Vilka cartar har växlar, vilka har koppling osv.. slirkoppling / vanlig koppling?
Hur många växlar?

Sen hur många hk respektive vilken hastighet följande går i:

85cc, 100cc, 120cc, 125cc, 250cc.

Sen undrar jag hur det kommer sig att det är så JÄVLA billigt me gocart? (100cc för runt 5000kr)

HELST skulle det vara kul att se 0-100 siffror med!

MVH Robin

Last edited:
Jag vet inget om gocart, men jag skriver i din tråd bara för att synas.

Det är billigt för att det är dyrt att köra :D Nädå, det är ju en hyffsat vettigt sport där man inte blir luspank så fort man startar åbäket antar jag. Inte så jättedyra i inköp nya heller, men andrahandsvärdet är sämre än på tex crossar.
Vad det gäller växlar så är det ICC som brukar vara 6-petade, 125cc om jag inte minns fel. Sen har du även 250cc, vad den klassen heter törs jag inte uttala mig om.
85cc och 100cc kan du räkna bort direkt egentligen då de är för tråkiga. Visst, de går bättre än hyrkartarna (åtminstone 100cc) men inte är det mycket att skryta med.
Allt jag egentligen vet är att jag vill ha en ICA (samma som sport2000?) till vintern och sko den med isdäck och köra skiten ur både den och mig själv på sjöarna!

Dee_cati skrev:
2449217 Det är billigt för att det är dyrt att köra :D Nädå, det är ju en hyffsat vettigt sport där man inte blir luspank så fort man startar åbäket antar jag. Inte så jättedyra i inköp nya heller, men andrahandsvärdet är sämre än på tex crossar.
Vad det gäller växlar så är det ICC som brukar vara 6-petade, 125cc om jag inte minns fel. Sen har du även 250cc, vad den klassen heter törs jag inte uttala mig om.
85cc och 100cc kan du räkna bort direkt egentligen då de är för tråkiga. Visst, de går bättre än hyrkartarna (åtminstone 100cc) men inte är det mycket att skryta med.
Allt jag egentligen vet är att jag vill ha en ICA (samma som sport2000?) till vintern och sko den med isdäck och köra skiten ur både den och mig själv på sjöarna!

Okej, men asså jag såg en direktdriven växelfri 100cc.. den gick ju som FAN.. typ 150 kanske o accade som fan! o den kostade 3000.. :D

Men som sagt var så vill ja ha lite siffror :)

Solid snake skrev:
2449206 Jag vet inget om gocart, men jag skriver i din tråd bara för att synas.

HAHA :yoparty

Last edited:
Rock ´n Robin skrev:
2449249 Okej, men asså jag såg en direktdriven växelfri 100cc.. den gick ju som FAN.. typ 150 kanske o accade som fan! o den kostade 3000.. :D

Men som sagt var så vill ja ha lite siffror :)

HAHA :yoparty
Känns mer än det är. men vist värstingkartarna toppar 195 i sverige och en bit över 200 i andra länder har jag för mig. Kan inte så mycket om karting (gokart är dom som hyrs ut) skulle börja köra i yamaha klassen förut men det sprak på det finansiela. Det är duktigt dyrt om du börjar räkna. kart kostnaden är typ den minsta..

prulle skrev:
2449307 Känns mer än det är. men vist värstingkartarna toppar 195 i sverige och en bit över 200 i andra länder har jag för mig. Kan inte så mycket om karting (gokart är dom som hyrs ut) skulle börja köra i yamaha klassen förut men det sprak på det finansiela. Det är duktigt dyrt om du börjar räkna. kart kostnaden är typ den minsta..

Vad gör dom 0-100 då? de kändes som kanske 4 sek eller nått!

Rock ´n Robin skrev:
2449745 Kaxig nu va? va? va? va? kom då.. ärligt.. ja kuttar dig½
:rofl

Pathetic way of life....

Edit; han passa bättre in på andra stavningen, inte en siffra rätt..

Last edited:
Dee_cati skrev:
2449217 Det är billigt för att det är dyrt att köra :D Nädå, det är ju en hyffsat vettigt sport där man inte blir luspank så fort man startar åbäket antar jag. Inte så jättedyra i inköp nya heller, men andrahandsvärdet är sämre än på tex crossar.

Underskatta inte 100cc-kartarna. En ICA/Formal A-motor är på 100cc med direktdrift och runt 35hk. Karten väger runt 65 kg och det är den brutalaste klassen som finns i Sverige, bra mycket värre än Sport 2000 som har 125cc-motorer på runt 30hk och slirkoppling. Tack vare direktdriften på ICAn har en Sport 2000 inte skuggan av en chans ut ur en kurva.

Jag har kört både Sport 2000, ICC, Biland (Nya 4taktskartar för tävling) och mycket annat, men det finns inget som kan mäta sig med ICA/Formel A

Jag har en Formel A till salu om någon är intesserad:)

Som sagt, underskatta inte 100cckartarna. De gör väl 0-100 på under 3sek ungefär och är duktigt pigga ändå.
Karting är inte billigt dock, brorsan tävlar i Yamaha och de gör väl av med runt100 000kr om året.

Emmi skrev:
2450629 Som sagt, underskatta inte 100cckartarna. De gör väl 0-100 på under 3sek ungefär och är duktigt pigga ändå.
Karting är inte billigt dock, brorsan tävlar i Yamaha och de gör väl av med runt100 000kr om året.

Vill inte klanka ner på dig Emmi (vi vet ju båda 2 att du är mer av en man än vad jag nånsin kommer bli ;)), men hur kan en kart med ca 30 hk göra 0-100 på knappa 3 sec?

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back