Godkänt MC-lås klass 3

Wuushu skrev:
Någon som vet vad som krävs av detta eller vad för typ det skall vara?

Tack på förhand!

Det räcker med att låset är klassat som klass3 och det är SSF som testar dem. De skall motstå åverkan och så vidare under viss tidsbestämd period.

Du kann läsa mer här http://www.stoldskydd.se/

Jag kör med ett biltemalås just nu. Undrar om det är godkänt egentligen... har inte hittat nåt "öga" på det.

mb skrev:
Jag kör med ett biltemalås just nu. Undrar om det är godkänt egentligen... har inte hittat nåt "öga" på det.

Nix. Inget Biltemalås är godkänt av SSF. Behöver i sig inte innebära att det är dåligt(bara otestat). Angående Biltema,kvalitet och pris. Behöver jag utveckla mer?

Någon som vet ifall det är två godkända lås som gäller även ifall man har hojen inlåst i garage? Det står säkert i villkoren, men jag orkar inte kolla upp...

mb skrev:
Någon som vet ifall det är två godkända lås som gäller även ifall man har hojen inlåst i garage? Det står säkert i villkoren, men jag orkar inte kolla upp...
Axplock från Trygg-Hansas villkor.

Aktsamhetskrav - låskrav - för motorcykel,....

Motorcykel,... skall vara låst med två skilda lås.

Dessa aktsamhetskrav gäller inte om fordonet förvarats i låst utrymme som endast du eller din familj disponerar.

Nu kan det skilja mellan bolagen men jag tolkar det som följande:
Är det bara du(familjen) som har tillgång till garaget behöver den inte vara låst alls. I flerbilsgarage gäller samma som allmän plats, 2 godkända lås.

Anders R skrev:
Axplock från Trygg-Hansas villkor.

Aktsamhetskrav - låskrav - för motorcykel,....

Motorcykel,... skall vara låst med två skilda lås.

Dessa aktsamhetskrav gäller inte om fordonet förvarats i låst utrymme som endast du eller din familj disponerar.

Nu kan det skilja mellan bolagen men jag tolkar det som följande:
Är det bara du(familjen) som har tillgång till garaget behöver den inte vara låst alls. I flerbilsgarage gäller samma som allmän plats, 2 godkända lås.

Det var rätt bra att veta. :) Iofs kommer jag fortsätta låsa min hoj med (tändningslås), styrlås och skivbromslås. Man vet aldrig med de där J'vla tjyvarna! :huvet

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman