Godkänd skenförsäkring?

Status
Ej öppen för fler svar.

PNorth

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2006
Hoj
Letar
Hejsan.

Har kollat på en hoj o funderar på att skriva den på mor min. Jag bor inte på samma address som henne heller. Grejen är den att den försäkring jag hittat står det i avtalet att

"är försäkringen för dig som vill ha möjligheten att låna ut din mc utan att behöva tänka på att föraren måste uppfylla några krav."

Är det inte fullt godkänt då om jag låter henne vara ägaren och jag kör?

Kan tillägga att mor inte ens har MC-kort men då man fyllde i ansökan online så stod det i infon att man skulle välja 2005 som körkortsår om man ännu inte hade kort.

Det är ju egentligen fullt möjligt att mor min skulle kunna ta kort i år och köpa hojen först för att kanske övningsköra på.... (fast nu är det ju inte så o kommer aldrig bli) :hihi

Vad tycker ni? Är det inte okej att göra så när det inte står några förbud i avtalet? De uppmanar ju till och med att låna ut o det står inget om att personen ska vara folkboförd på samma adress.

PNorth skrev:
Hejsan.

Har kollat på en hoj o funderar på att skriva den på mor min. Jag bor inte på samma address som henne heller. Grejen är den att den försäkring jag hittat står det i avtalet att

"är försäkringen för dig som vill ha möjligheten att låna ut din mc utan att behöva tänka på att föraren måste uppfylla några krav."

Är det inte fullt godkänt då om jag låter henne vara ägaren och jag kör?

Kan tillägga att mor inte ens har MC-kort men då man fyllde i ansökan online så stod det i infon att man skulle välja 2005 som körkortsår om man ännu inte hade kort.

Det är ju egentligen fullt möjligt att mor min skulle kunna ta kort i år och köpa hojen först för att kanske övningsköra på.... (fast nu är det ju inte så o kommer aldrig bli) :hihi

Vad tycker ni? Är det inte okej att göra så när det inte står några förbud i avtalet? De uppmanar ju till och med att låna ut o det står inget om att personen ska vara folkboförd på samma adress.
Den här tråden kommer stängas snabbt tror jag... :corn

Men min åsikt i det hela är att det nog brister någonstans eftersom hon förmodligen måste vara den huvudsakliga användaren... Dvs. hon kör oftare än du.

Men ring till bolaget och säg precis som det är och fråga om det är ok. Är det ok för dom så har du ju inget att oroa dig för. Är det inte ok för dom så kommer det nog inte vara ok sen när det händer något heller... :död

Eller så gör du som du vill. Och när det händer något så förklarar du antingen sanningen för bolaget, eller så hittar du på en historia för bolaget i hopp om att få pengar...

It's all up to you.

Last edited:
Du har just nu köppt en fribiljett till sporthoj´s egna inferno, skenförsäkrar klubben!!!! :D

Nej. Har du inte råd att betala försäkringen, köp inte hojen. Inga bortförklaringar, inga undanflykter, inga undantag. Punkt!

RING till dom och fråga hur de ställer sig till det, är de inte ok så får du veta det och det är bäst att du inte försäkrar den på henne då. Själv försäkrar jag allt i eget namn trots att jag är bokförd på samma adress som mina föräldrar. Man skall vara så ärlig som möjligt.

Gör som du själv vill. Tänk bara att det kan bli svårt att få ut på försäkringen. Värt ett försök.

McB skrev:
Nej. Har du inte råd att betala försäkringen, köp inte hojen. Inga bortförklaringar, inga undanflykter, inga undantag. Punkt!

Håller med till hundra procent! :tummenupp
Vore det ok att slanga soppa ur dom andra bilarna på parkeringen bara för att man vill ha en SUV men inte har råd att tanka den? :va

Jag kör samma princip som Philsson, ärlighet varar längst, alla mina 4 fordon står på mig! Fast jag bor ju inte hemma å andra sidan...

kraschandburn skrev:
Gör som du själv vill. Tänk bara att det kan bli svårt att få ut på försäkringen. Värt ett försök.

"Värt ett försök" Javisst..
Men det korrekta svaret får du först när du klotar, (inte när du frågar i telefon..) och då blir det kanske inte det svar du önskade...

Firefly skrev:
Den här tråden kommer stängas snabbt tror jag... :corn

Men min åsikt i det hela är att det nog brister någonstans eftersom hon förmodligen måste vara den huvudsakliga användaren... Dvs. hon kör oftare än du.

Men ring till bolaget och säg precis som det är och fråga om det är ok. Är det ok för dom så har du ju inget att oroa dig för. Är det inte ok för dom så kommer det nog inte vara ok sen när det händer något heller... :död

Eller så gör du som du vill. Och när det händer något så förklarar du antingen sanningen för bolaget, eller så hittar du på en historia för bolaget i hopp om att få pengar...

It's all up to you.

Skenförsäkra :tummenupp haha

Köp en hoj du själv kan försäkra. Eller ta smällen!

Tråden stängd innan du blir personligen hotad och flådd levande.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey