Gnisslande framdäck..

Methx

Medelhavet <3
Gick med
17 Jan 2011
Ort
Malta
Hoj
YZF600R Dunderkatt -97 (Såld)
Har noll koll på mekaniska delar så frågar här.

På väg hem idag började det gnissla/knäppa om framhjulet
i låg fart (hörde iaf inget i 70km/h), efter en hård inbromsning
för att undvika att crasha in i en bil som inte såg mig i rondellen.

Har tryckt tillbaka bromsoken och rullat hjulet för hand och det
gnisslar oh "skaver" från navet, "knäpper" även till vilket kändes
i handtagen/fjädringen.. Antar att det är dags oh fetta in kullager
och/eller navet.

Frågorna är således:
Slangen som går till navet (inte oken), vad gör den?
Vad för fett ska jag köpa och behöver jag ta av hjulet lr
går det att "pressa" in?
 

Bifogat

  • IMGP1677.jpg
    IMGP1677.jpg
    210.2 KB · Visningar: 117
Last edited:
Slangen som går till navet är troligtvis hastighetsmätarvajern. Själva navet är givarhuset till hastighetsmätaren (brukar vara som en liten svart låda).

Låter eventuellt som att drevet börjar bli slitet eller att något hamnat snett av någon anledning (dock brukar det inte kännas i handtagen). Det du kan göra är att plocka av framhjulet och plocka bort givaren och inspektera, brukar sitta ett drev inuti. I samma veva kan du smörja in hjulaxeln i och med att du ändå tar bort den :tummenupp

Brukar förövrigt ta vanligt industrifett.
 
Spontant känns det som om ett lager skurit ihop. Plocka av hjulet och kika helt enkelt.

"Slangen" är hastighetsmätarvajern.

Edit: Många snabba fingrar här.. :)
 
Slangen som går till navet är troligtvis hastighetsmätarvajern. Själva navet är givarhuset till hastighetsmätaren (brukar vara som en liten svart låda).

Låter eventuellt som att drevet börjar bli slitet eller att något hamnat snett av någon anledning (dock brukar det inte kännas i handtagen). Det du kan göra är att plocka av framhjulet och plocka bort givaren och inspektera, brukar sitta ett drev inuti. I samma veva kan du smörja in hjulaxeln i och med att du ändå tar bort den :tummenupp

Brukar förövrigt ta vanligt industrifett.

Om jag pallar upp hojen och rullar framhjulet för hand, låååångsamt
så gnisslar det.. Kan väl knappast vara dreven?

Blir till oh plocka av framhjulet och fylla alla skrymslen med fett..

EDIT: Kanske visst kan vara drev, jag som tänker på drivpaketet (kedja oh kugghjul)
 
Last edited:
Jag gissar på skurna lager, då hjälper inget fett bara att byta... Men ta loss hjulet och snura lite på lagren o känn att de går mjukt och fint samt att de inte glappar.
 
Två nya hjullager fram kostar knappt 200:-
Tar hem ett par innan jag bökar med att ta loss hjulet..
Inte hela världen att byta..

Två nya hjullager fram kostar knappt 200:-
Tar hem ett par innan jag bökar med att ta loss hjulet..
Inte hela världen att byta..
 
Last edited:
Vill tacka för expertisen och meddela att det högra hjullagret va sprängt.
Bara stoft kvar av en sidan, helt öppet och kras.. Så nu sitter det två splitter
nya lager på hjulet och hojen går som en dröm igen! :tummenupp
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top