Gnisslande bromsar

• Thread starter Thread starter Henken
  • Start date Start date

Henken

Guest
Fick en massa gnisslande/skrikande på köpet när jag bytte bromsbelägg förra året. Hur kommer detta sig & vad ska jag göra för att undvika det nästa gång?

Har samma sak.. Gnisslade så jag bytte till bromsbelägg från biltema coh då blev det ännu värre. Har prövat att kleta in med kopparpasta på baksidan av beläggen men det hjälpte ingenting.

Detta är väldigt vanligt på ktm. jag störde mig i början men blev konstigt nog van=) prova det:tungan

Kör ni in bromsarna eller åker ni ut och nitar fullt direkt? Stor risk att beläggen glasar isf och det kan vara därför de skriker.

Hårda belägg har en tendens att gnälla/gnissla...dom tystnar när dom blir varma som vid bankörning, sen gnisslar dom igen på vägen. Tyvärr är det enda botemedlet att byta belägg till mjukare...

Har samma sak.. Gnisslade så jag bytte till bromsbelägg från biltema coh då blev det ännu värre. Har prövat att kleta in med kopparpasta på baksidan av beläggen men det hjälpte ingenting.

Du bör även sätta kopparpasta, (jag föredrar aluminiumpasta då jag tycker det verkar som ståldelar, tex pinnarna blir offeranod), på pinnarna där beläggen ligger an, såväl som anliggningsytor mellan ok och "ståldelen" av bromsbelägget.

Är det otydligt? Ett försiktigt användande vad gäller mängderna rekomenderas, hamnar så lätt på ställen man inte vill ha det!

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!