Gnällspik eller?

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Kom att tänka på en grej idag.
Hur gör du när ngn bryter gruppens informella/formella körregler.

Jag brukar stämma av läget vid första pausen och ta ett snack om ngn verkar behöva hjälp eller tips.
Men om det är ngn som kör så galet tokigt att folk blir riktigt sura innan man ens hunnit till första stoppet?

Går ju inte att se allt som händer bak i ledet för en RL :brinnerupp

Last edited:
... jag tycker heller om att bara brassa på
ööööhh, va? :va

Till TS: Man får helt enkelt göra ett stopp och säga till vederbörande att "Du, jag tycker att det är obehagligt när du... ligger så nära bakom/wheelar mitt i gruppen, eller vad det nu må vara"

Att inte ta det jobbiga samtalet kan (och har) sluta i tragik. Då kan man få ångest för livet för att man brassade isf försökte styra upp turen... :(

Last edited:
Jag är helt med på att ta problemet vid nästa stopp.

Grejen är om det är så knas att det verkligen borde tas på studs.

Headset mellan BM & RL?

Last edited:
RL? BM? Berätta för oss andra.

Jag har kört hoj i många år, och då och då i halvstora grupper (4-6-8), men är inte bekant med uttrycken. Det finns kanske fler än jag som inte hänger med i snacket..?

RL? BM? Berätta för oss andra.

Jag har kört hoj i många år, och då och då i halvstora grupper (4-6-8), men är inte bekant med uttrycken. Det finns kanske fler än jag som inte hänger med i snacket..?

Reisleiter och Backmarker.
Den som kör först och sist. Vanligen(eller borde iaf vara) något mer ansvarskännande individer, för färden och/eller arrangemanget i stort.

Vi försöker alltid ha headset mellan RL och BM.
Förenklar väldigt mycket. :)

Stör man sig ska man absolut våga påpeka det på en konstruktivt sätt, gäller allt (varför knyta handen i fickan?), annars kan det ju inte påverkas, ibland har man fel i sin åsikt och ibland rätt (jag har alltid rätt och är undantaget som bekräftar regeln)

Skippa "informella regler". Var tydlig med vad som förväntas av SAMTLIGA i gruppen. Om någon glider på det, säg till, vad är det för känsligt med det??

Och om det inte passar kan ju personen ifråga åka med några andra eller ensam.

Är det många som kör som vildar när man kör i grupp??
Har alltid trott att man kom överens innan om i vilket tempo körningen ska va.
Och vill man köra som en outlaw så är väl inte gruppkörningarna det första och bästa alternativet precis..

Händer ju att det dyker upp ngn ny ibland som vill visa sig duktig eller är van vid lite annorlunda gruppkörning.

Brukar inte vara några problem om man informerar om körkulturen ordentligt innan avfärd.

Last edited:
Har alltid trott att man kom överens innan om i vilket tempo körningen ska va.
Hos oss kör de lite snabbare först och lugnare sist (faller sig naturligt) sen ser man bara till att närmast bakom uppfattar när det är dags att svänga i en korsning så behöver inte 'RL' stå och vänta så länge.

Headset? Överkurs! (men seriöst!) :D

TS och VBK.
Kört med er några gånger och tycker det är bar organisation runt era körningar.
Brukar vara bra information om hur ni förväntar er att folk uppträder under körningen. :tummenupp

Beträffande situationen TS beskriver. Ta det direkt med berörd person och vill han inte hålla sig till reglerna så kan han ju köra med någon annan. Det ska inte kännas obekvämt att köra i gruppen.

Har ni börjat planera SVT 2013 än? :D
Ni vet en som är sugen redan!!! :yoparty

PS. Fan det kommer bli en lång vinter!!! :zpy DS.

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!