Glykol i växellådan?!

madden

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2008
Hoj
ingen
jag misstänker att min kylarvätska rinner ner till där växellådsoljan ska vara på min 125 kubiks cross :tungan

¤är det möjligt o hur fixar jag det? vill veta var packningen isf skulle vara..

jag bytte lameller för ett tag sen kan kanske vara de som är orsaken till att nån packning har gått eller ev frusit sönder kanske

oljan/vätskan rinner nämligen ut ur en slang som ja tror kommer från växellådan.. först såg det ut att vara ren växellådsolja som sinade ut, men sen blev det mer o mer gråfärgad nyans :va

tacksam för snabb hjälp, vill fixa felet idag :tummenupp

Det brukar kunna vara tätningen på axel till vattenpumpen som pajat om det kommer in kylarvätska i växellådan. Har du kört med glykol i är det förmodligen packboxen som är paj, har du kört med rent vatten har vattenpumpaxeln en förmåga att kunna rosta.

Det brukar kunna vara tätningen på axel till vattenpumpen som pajat om det kommer in kylarvätska i växellådan. Har du kört med glykol i är det förmodligen packboxen som är paj, har du kört med rent vatten har vattenpumpaxeln en förmåga att kunna rosta.

okej.. makes sence men jag har knappt någon hum om vad du menar jag ska göra :D kan ni beskriva lite mer specifikt hur jag ska bära mig åt?

okej.. makes sence men jag har knappt någon hum om vad du menar jag ska göra :D kan ni beskriva lite mer specifikt hur jag ska bära mig åt?
Langa upp bilder så är det lättare att se.

Jag själv vet inte hur din motor ser ut.

Vattenpumpen sitter framför kopplingskåpan, nedanför cylindern.

tm125_engine.jpg

Vattenpumpen sitter framför kopplingskåpan, nedanför cylindern.

tm125_engine.jpg

nu har jag tatt väck kåpan så jag ser utsidan på pumpen, alltså det som snurrar.. hur pass komplicerat är det att fixa dehär? är det möjligt att jag klarar att göra det på egen hand?

nu har jag tatt väck kåpan så jag ser utsidan på pumpen, alltså det som snurrar.. hur pass komplicerat är det att fixa dehär? är det möjligt att jag klarar att göra det på egen hand?

Nej det tror jag inte. det bästa är om du lämnar crossen till nån som vet lite iaf

Nej det tror jag inte. det bästa är om du lämnar crossen till nån som vet lite iaf
nu har crossen stått ett par månader, har inte orkat göra nått.. tänkte fixa till det nu iaf.

ok kan säga såhär att jag har absolut ingen kontakt som "vet" något.. jag måste alltså göra dehär på egen hand, ingen som kan ge lite mer fakta? detta kan ju inte vara ett såpass ovanligt problem så att ingen kan va så snäll o förklara hur man gör

nu har crossen stått ett par månader, har inte orkat göra nått.. tänkte fixa till det nu iaf.

ok kan säga såhär att jag har absolut ingen kontakt som "vet" något.. jag måste alltså göra dehär på egen hand, ingen som kan ge lite mer fakta? detta kan ju inte vara ett såpass ovanligt problem så att ingen kan va så snäll o förklara hur man gör

Försök att få tag i en mekhandbok till din hoj. Som regel måsta man plocka bort kopplingskåpan samt demontera mekanismen till avgasporten. Vattenpumpen är oftast lagrad och tätad i kopplingskåpan och drivs oftast av primären, dvs tänderna på motoraxeln eller kopplingskorgen.
I mekhandboken står alla åtdragningsmoment etc och ofta beskrivs hela jobbet i rätt ordning med tydliga bilder.

Försök att få tag i en mekhandbok till din hoj. Som regel måsta man plocka bort kopplingskåpan samt demontera mekanismen till avgasporten. Vattenpumpen är oftast lagrad och tätad i kopplingskåpan och drivs oftast av primären, dvs tänderna på motoraxeln eller kopplingskorgen.
I mekhandboken står alla åtdragningsmoment etc och ofta beskrivs hela jobbet i rätt ordning med tydliga bilder.

ok tack så mkt :)

Är du helt säker på att det minskar kylvätska i kylaren, i samma takt som det ökar volym i växellådan?
Det är inte helt ovanligt att det blir mycket kondens i en 2-t växellåda, och det ser ut på precis samma sätt.
För det meste sitter det ett "Skvaller hål" under vatten pumpen. Läcker pumpen så läcker det UT där, inte in i växellådan. Hur det fungerar på din kan jag tyvärr inte svara på.

"Trycker" det ut olja ur växellådan, så kan det även vara blockpackningen (Om det finns någon) som läcker. Det är alltså vevhustryck som ventilerar ut, Kan också i det fallet vara P-boxen på vevaxeln mot växellådan. Luktar oljan bensin?

Mats

Är du helt säker på att det minskar kylvätska i kylaren, i samma takt som det ökar volym i växellådan?
Det är inte helt ovanligt att det blir mycket kondens i en 2-t växellåda, och det ser ut på precis samma sätt.

Mats

Växellådsoljan brukar kunna vara ganska grå av föroreningar från kopplingen också. Speciellt om mellanskivorna är av Alu och man inte bytt olja på ett tag.

Last edited:
Nyheter
Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!