Gluten-intolerant och behöver RÅD!

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
En seriös fråga o hoppas på seriösa svar...

Jag och sambon har en grabb på 7 år som är glutenintolerant.
Vi lurar på att åka iväg till Egypten (Hurghada) över nyår men är oroliga för hur det ska funka med hans gluten.
Är det NÅGON här på forumet som har gluten och varit nere i Egypten??
Finns det glutenfria alternativ att välja?
Förstår lokalbefolkningen dig när du förklarar begreppet celiaki/gluten?

All info i ämnet är ovärderlig och jag är MKT tacksam för svar!!

//Orolig farsa

(kanske verkar skumt att ställa denna typ av fråga här, men med nästan 50000 medlemmar så är det störst av de forum jag hänger på)

Välj en känd hotellkedja, maila och fråga hotelet ni ska bo på samt informera noggrant att er son är glutenintolerant.

Om du bor på ett välkänd kedja typ Radisson BLU så ska det finnas kökspersonal som kan det där med allergi och gluten m,m.
För att ingå i en hotelkedja så finns det en del krav att uppfylla nämligen och om jag kommer ihåg rätt så är det en av dem. (Många ambasadörer, politiker har ju allergi ) Lättast är att välja ett sådant hotel där de bor tyvärr blir det svinaktigt äckligt dyrt.

mvh Tina (jobbar på hotel)

Risken är stor för att det är kört. Gluten är fortfarande ett väldigt okänt begrepp, även i länder som man normalt skulle ta för givna, exvis Island, Tyskland och England.

Enda hopp är som sagt om ert hotell kan bistå. Men hur kul blir det att häcka där endast?

Tips: Sydamerika. Majsmjöl!

Risken är stor för att det är kört. Gluten är fortfarande ett väldigt okänt begrepp, även i länder som man normalt skulle ta för givna, exvis Island, Tyskland och England.

Enda hopp är som sagt om ert hotell kan bistå. Men hur kul blir det att häcka där endast?

Tips: Sydamerika. Majsmjöl!

Det är värdelöst utanför hotellets gränser ändå... Åker man dit så gå inte utanför hotellet! Det är värdelöst!!! Hett tips!!

Jag skulle för övrigt ta med mig mat hemmifrån som säkerhet i alla fall. Och i värsta fall be dom på hotellresturangen tillreda maten under min personliga uppsikt... Om det nu kan uppstå allvarliga saker. Jag vet inte hur det där med gluten funkar.

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...