Glasögonormar se hit!

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Jag har blivit medelålders och som ett led i degenerationen har jag kommit på mig själv med att kisa när jag sitter vid datorn, som jag f.ö. gör hela dagarna.

Därför överväger jag nu att gå och kolla synen och eventuellt få min dom.

OM jag nu tvingas inse att min arma, föråldrade lekamen nu är så illa däran att jag behöver terminalglasögon måste jag ju hitta några schyssta...

Frågan är då:
- Vilken kedja bör man gå till? Synsam? SynOptik? Eller vilka andra finns där de förutom det enkla syntestet även har snygga bågar till ett hyggligt pris?!

Eller kvittar det? Säljer alla tillräckligt mycket bra för att man ska kunna hugga första bästa?

Kolla ifall det företaget du jobbar för ger bidrag för terminalglasögon. Då slipper du ta hela smällen själv.

Jag anser Synsam vara det med bäst utbud på bågar! Frågan är ju hur moderiktig du vill vara? Själv byter jag inte glasögon för ofta, kört med titanbågar, väldigt tunna och fina nu de sista 4 åren.

De är iaf hållbara, men inte moderiktigt numera. Kanske dags att uppgradera? :rolleyes:

Kolla ifall det företaget du jobbar för ger bidrag för terminalglasögon. Då slipper du ta hela smällen själv.

Det har jag kollat upp. Upp till 2500 kan jag beställa glasögon för på plats på företageets bekostnad. Det är begränsningen och därför söker jag optikern med mest och bäst urval för pengarna.

Frågan är ju hur moderiktig du vill vara?

Mode? jag är medelålders. :)
Nädå, lite bra ska man ju se ut oxå.

Last edited:
Det har jag kollat upp. Upp till 2500 kan jag beställa glasögon för på plats på företageets bekostnad. Det är begränsningen och därför söker jag optikern med mest och bäst urval för pengarna.

Mode? jag är medelålders. :)
Nädå, lite bra ska man ju se ut oxå.

Antar att kontaktlinser inte är ett alternativ eftersom du ska använda dessa till datorn osv?
Annars skulle jag lätt satsa på linser, har själv haft det sedan 12-13 års åldern och det funkar finfint.
Använder glasögon med hemmavid där ingen behöver se vilket monster man kan förvandlas till med en metall och glasorige i fejset.

Eller så kan du se det så att du bara förebygger för framtida sämre syn genom att skaffa linser redan nu. Genialt!

Fast på 2500:- kommer du inte så långt i det fallet. Jag pröjsar 1600:- i halvåret för månadslinser som tas ut dagligen.
Orkar dock inte hålla på att klydda med linser online så jag vill ha regelbundna synkontroller och dessutom får jag bra service genom Synoptik som fixar min dåliga DNA sträng.

Antar att kontaktlinser inte är ett alternativ eftersom du ska använda dessa till datorn osv?

Eller så kan du se det så att du bara förebygger för framtida sämre syn genom att skaffa linser redan nu. Genialt!

Fast på 2500:- kommer du inte så långt i det fallet. Jag pröjsar 1600:- i halvåret för månadslinser som tas ut dagligen.

Jag får se vad optikern dömmer mig till. Jag hoppas ju att jag fortfarande har den hökblick som jag alltid haft och att det hela bara beror på lite väl tilltagna skärminställningar...

OM det visar sig att det inte räcker med terminalglasögon så lär jag nog tampas med linser istället. Men om det bara är vid datorn så är det enklare med glasögon som man kan lägga åt sidan så snart man lämnar arbetsplatsen.

Jag får se vad optikern dömmer mig till. Jag hoppas ju att jag fortfarande har den hökblick som jag alltid haft och att det hela bara beror på lite väl tilltagna skärminställningar...

OM det visar sig att det inte räcker med terminalglasögon så lär jag nog tampas med linser istället. Men om det bara är vid datorn så är det enklare med glasögon som man kan lägga åt sidan så snart man lämnar arbetsplatsen.

Okej.
Blir du utdömd som den gubbe du förmodligen är (:hihi) så skulle jag satsa på linser iaf. Friheten blir markant högre än med glasögon och du får en helt annan uppfattning om det omkring dig.
Även fast glasögon är smidigt på sitt sätt.

Först måstej ag bara säga... Hahhahahha!

Sedan... Om du kisar när du ser på tv så ska du förmodligen glasögon när du kör hoj,bil också.... Så linser kanske är bäst om du inte vill ha glasögon?

Jag har glasögon och det är lite jobbigt på sommaren när man kör hoj o måste ta av dom hela tiden annars gör det ont när man försöker få av hjälmen :smärta

Men det kanske bara behövs vid tv tittande?

Men det kanske bara behövs vid tv tittande?

Efter att ha köpt en större TV försvann besvären :tungan

Jag har inte märkt några probelm vid TV-tittande utan det är främst när jag sitter vid datorn som jag kan upptäcka att jag kisar och ibland får koncentrera mig lite mer. PÅ lite avstånd har jag sällan några problem utan det är bara på läsavstånd. Nu är jag inte ens säker på att det beror på dålig syn. Det kan lika gärna bero på att jag använder laptop-skärmen mer än tidigare.

Efter att ha köpt en större TV försvann besvären :tungan

Jag har inte märkt några probelm vid TV-tittande utan det är främst när jag sitter vid datorn som jag kan upptäcka att jag kisar och ibland får koncentrera mig lite mer. PÅ lite avstånd har jag sällan några problem utan det är bara på läsavstånd. Nu är jag inte ens säker på att det beror på dålig syn. Det kan lika gärna bero på att jag använder laptop-skärmen mer än tidigare.

Men det är för du är ovan me den stora TVn nu, ge det en månad så sitter du och kisar där med! Belive me...

Tanterna på mitt förra jobb hade också ditt problem, ibland räckte det med att ställa upp mhz uppdateringsfrekvensen så det blev tydligare... Vettefan om man kan ställa in högre på laptopen, tror inte det men kolla...

Kolla synen iaf kostar ju inte mkt för en undersökning, å då vet du ju, du kan ha nåt konstigt brytningsfel... Jag har nåt brytningsfel + ser ej på långt håll....

Annars är jag perfekt :)

Progressiva endagslinser är perfekt. 30 linser kostar 184:- på nätet. Jag använder linser dagtid må-fred. Sätter i dem när jag kommer till jobbet och tar ur och kastar dem innan jag går hem. Vill man så kan man göra som jag att sätta i en lins i ena ögat med lite mindre förstoring (underlättar syn på lite längre avstånd) och en lins i det andra ögat med större förstoring (för läsning och dator). Det sistnämnda kräver lite hjärngympa, tanken är att hjärnan automatiskt ska välja "rätt" öga.

Så, nu har jag stökat till det riktigt för dig :)

att tänka på med linser vs. glasögon är att med linserna så kan du vinkla ögonen dit du vill titta, alltså inte hela huvudet. med glasögonen måste du troligtvis vinkla hela huvudet för att se, detta är min uppfattning i alla fall. en annan halvrolig grej med glasögon är att när du pratar med någon med annan längd än dig så är sanoliken högst att bågen träffar mitt i den andra personens nylle. vilken gör att du kanske inte ser munnen eller ögonen, eller vad man väjer att tittar på när man pratar med någon.. linser is the shit!

Vid 40-års åldern börjar problemet med fokusering på nära håll. Ögat kan inte spänna linsen, eller nåt.
Jag köpte billiga läsglasögon på ett lågprisvaruhus och sen gick det bra att läsa tidningen igen. Men för att kolla att det inte var något allvarligt fel med ögonen gjorde jag en syntest hos en optiker. Där konstaterades att det var ett helt vanligt åldersfel, som åtgärdas med vanliga läsglasögon. Problemet med billiga lässglasögon är att de finns i styrkorna 1,0 1,5 2,0 2,5 osv...
Behöver man 1,0 till ena ögat och 1,3 till andra ögat återstår bara dyra optikerglasögon. Men det har bara med fokusavstånd att göra. Ju högre siffra desto närmare kan man fokusera blicken.

Optikern tyckte IAF att jag kunde använda billiga läsglasögon.

Åk till Rusta och testa ett par, börja med 1,0 De kostar bara 15:- styck.

Det är väl detta fenomen som kallas åldersastigmatism...

Solution ---> Läsglasögon

Tycker också att Synsam har ett bra utbud. Dem har även sådana glas som blir mörka i solen (är det fortfarande wow-faktor på dessa?:cool: )

Om optikern säger att du kan ha linser, köp då inte endagarslinser som alla snackar om. Det suger, är ganska dyrt och tar tid. För några kronor till får du linser du kan sova med. Har själv denna typ, och jag tänker bara på mitt synfel en gång i månaden då jag sätter i nya linser. Klart bättre än att jobba med linser två gånger varje dag.

Det är väl detta fenomen som kallas åldersastigmatism...

Solution ---> Läsglasögon

Tycker också att Synsam har ett bra utbud. Dem har även sådana glas som blir mörka i solen (är det fortfarande wow-faktor på dessa?:cool: )

Om optikern säger att du kan ha linser, köp då inte endagarslinser som alla snackar om. Det suger, är ganska dyrt och tar tid. För några kronor till får du linser du kan sova med. Har själv denna typ, och jag tänker bara på mitt synfel en gång i månaden då jag sätter i nya linser. Klart bättre än att jobba med linser två gånger varje dag.

Det ska tilläggas att inte alla kan ha linser man sover med. Jag kan t ex. inte ha det pga. konstiga ögon.
Har testat typ 8 olika par linser av olika fabrikat och funktion, antingen såg jag för dåligt i dom och dom var sköna eller så var det som ett glödande kol i ögat men jag såg bra.
Men skulle jag kunna sova med mina så skulle jag välja det alternativet.
Fast man kan sova med dagslinser också. :gnissla

Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...