Glappt tändningslås zx6r

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Hoj
CBR600F fighter stunt
Hej har en zx6r -05
Den glappar i tändningslåset så om man pilla det minsta lilla på nyckeln så dör tändningen och det är jävligt jobbigt och minst sagt farligt med.
Körde bakhjul och pungen fick smaka tank då den dog på balanspunkten :huvet

Så vad gör man åt det? nycklarna är ju kodade :(

Är öppen för förslag om bygling om det går, men tillåter startspärren sånt eller känner den av det?
Byta lås med kodade nycklar, hur jävligt är det?

Nån som har koll hjälp mig

Öppna låset och smörja upp och skrapa bort oxid på brända kontakter?

Konstigt på en så ny hoj

konstigt som fan på en sån ny hoj, men å andra sidan så är det en stunthoj där låset är monterat upp och ner i kåpfästet på sida av ramen o tanken längst fram så vet inte om föra ägaren kraschat sönder det eller vad som hänt men eftersom jag vet att förra ägaren inte haft nått problem med det vad han säger så är det skumt.

Men säg att det är låsbyte som är det ända medicinen är den ända lösningen. Kan man inte då koppla sig förbi låset och få startspärren att funka i alla fall på nått sätt ?

konstigt som fan på en sån ny hoj, men å andra sidan så är det en stunthoj där låset är monterat upp och ner i kåpfästet på sida av ramen o tanken längst fram så vet inte om föra ägaren kraschat sönder det eller vad som hänt men eftersom jag vet att förra ägaren inte haft nått problem med det vad han säger så är det skumt.

Men säg att det är låsbyte som är det ända medicinen är den ända lösningen. Kan man inte då koppla sig förbi låset och få startspärren att funka i alla fall på nått sätt ?

Beror väll på hur låset är uppbyggt.
Vissa har ju startspärren i en ring ovanför själva låset så då kanske man kan byta låset och tejpa fast originalnyckeln i ringen.

Fult ja men enkelt på en stuntmaskin

Ett påpekande.
Ett glappt tändningslås är, som TS-påpekar, farligt. Hojen kan dö när man just kört om en lastbil eller när man ligger med fart och pådrag i en kurva, etc.
Även om TS hoj skulle vara en ren stunthoj, är det ändå olämpligt att föreslå gummisnoddar etc. Ni får gärna använda sånt själva, men det är inget som platsar i Tekniforumet.
Ty tråden läses av fler.
Om ni vill diskutera hur man kopplar förbi och byglar tändningslås/startspärr, så får ni gärna göra det, men inte i på SH. Ty tråden läses av fler.

Ett tändningslås är uppbyggt som ett släpringsdon, dvs det är ofta fjädrar som håller kontaktbleck mot en rotor vilken vrids av nyckeln. När det är slitet, uppglappar, smutsigt och fjädarna inte längre orkar hålla kontaktblecken mot rotorn så blir det avbrott av vibrationerna när man kör hojen.
Härav är det ofta bra att montera tändningslås elastiskt och undvika montage nära motorn på tex twinnar och stånkor.
Att montera tändningslåset uppochned är ofta dåligt, ett genomslag vill då ofta få kontaktblecken att lätta.

I dett fall skulle jag rösta på en felsökning, hittas ingen smuts eller slappa fjädrar man kan spänna, ja då endera ett nytt tändningslås eller om det är en ren tävlings-/stunthoj, ngn förenklad lösning utan tändningslås.

Slut från mig. Hoppas tråden fortsätter och att TS får sitt problem löst.

Last edited:
Jag kände själv att det låter lite misstänkt att fråga om just bygla tändningslås men chansa ändå eftersom jag ej känner nån som kan dela med sig av den infon till mig i min umgängeskrets.

Hur som så har den gått som ren tävlingshoj och va länge sen den var inreggad men jag har ju planer på att regga in den för att slippa transport med släpvagn och skit alltid när man skall i väg och träna.

Kolla fjädrarna i ett lås?
Jag har meckat en hel del men ärligt så har ett lås krånglat har jag bytt eller bara kopplat bort det men det var ju på äldre maskiner utan startspärr.
Har hört att startspäär är nått som är invävt i databoxen på hojen är det sant?
Om så då har man ju ett riktigt jävligt problem ju.

Min ide är att man låter nyckeln sitta i låset och låsa upp startspärren sen sätter man en brytare nån annanstans för tändningen.
Kan det funka?

Vill bara avsluta tråden med att säga att jag rev isär hela tändningslåset och alla bläck och hitta att nån bytt plats på dom dom små fjädrarna som trycker ut bläcken med dom stora som trycker ut kulorna på sidan för att markera olika tändninslägerna.
Va massa ärg och skit med som rengjordes och nu verkar det funka fint när alla delar sitter på rätt plats igen

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back