"Glappkontakt"(?) höger blinkers fram GSX1300R

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Besiktigade den igår och fick en anmärkning på att höger framblinkers inte fungerade.
Vilket den gjorde (höger framblinkers fungerar) när jag kollade i garaget innan jag åkte till besiktning
och
vilket den gjorde (höger framblinkers fungerar) närjag kollade i garaget hemma igen efter besiktning

Sammanfattning:
Alla blinkers fungerar hemma i garaget både före besiktning och efter besiktning.

Ska gå ner nu och göra om garagetestet med motorn igång.

Men vad göra vid misstänkt glappkontakt. Vad göra ?
 
Testa också vrida på styret om det är glapp i kablaget så glappet kommer fram då.

Annars är det väl bara se över kontaktdon och jord gör blinkersen. Lyckad du få fram avbrottet så kan du ju mäta var du har det på plus eller jordsidan och sen följa felet bakåt.
 
Tack för tipsen.
Varit nere och testat i garaget med motorn igång. Alla fyra blinkers fungerar.
Men jag ska gå ner igen och göra om och vrida på styret !

Och nu har jag varit nere och vridit på styret.
Med avstängd motor
Med motor igång
Och suttit på hojen
Och alla fyra blinkers fungerar och alldeles speciellt fungerar höger fram blinkers som det var anmärkning på vi besiktningen.
Är väldigt inställd på
"Är det inte trasigt så börja inte plocka sönder det för reparation."
"If it ain't broken don't fix it."

Eller vad är förslaget ?
 
Last edited:
Stanna utanför bilprovningen och testa där. Det kan vila en förbannelse över lokalen.

Detta påminner om en egr-ventil på min gamla Golf 2a. Funkade inte. Ombes. Gjorde rent, testade besiktade om. Funkade inte där och då. Åkte hem gjorde rent igen, smorde med blyerts. Testade. Och testade igen 100 m från bilprovningen. Funkade då också men naturligtvis inte inne i hallen.
En ny för 1350 surt förvärvade monterades.
Bilen gick igenom. Dyrt med besiktning och tre ombes. Plus 1350 spänn.
 
Stanna utanför bilprovningen och testa där. Det kan vila en förbannelse över lokalen.

Detta påminner om en egr-ventil på min gamla Golf 2a. Funkade inte. Ombes. Gjorde rent, testade besiktade om. Funkade inte där och då. Åkte hem gjorde rent igen, smorde med blyerts. Testade. Och testade igen 100 m från bilprovningen. Funkade då också men naturligtvis inte inne i hallen.
En ny för 1350 surt förvärvade monterades.
Bilen gick igenom. Dyrt med besiktning och tre ombes. Plus 1350 spänn.
Då tar man loss egr motorn o lägger den löst bredvid, då slipper man sot o avgaser in i motorn o egr motorn vet ej att ventilen är stängd, motorn pysslar ju med sina saker i fria luften, det har funkat bra på Astran i 3 år egr motorn ligger på motor kåpan fullt synlig men ingen reagerar på det.
 
Då tar man loss egr motorn o lägger den löst bredvid, då slipper man sot o avgaser in i motorn o egr motorn vet ej att ventilen är stängd, motorn pysslar ju med sina saker i fria luften, det har funkat bra på Astran i 3 år egr motorn ligger på motor kåpan fullt synlig men ingen reagerar på det.
De testade med vakuumpump på tomgång. Om motorn inte går ner i varv då så blir det en tvåa. Den bilen har jag inte kvar längre.
 
Jag vet inte om jag är fel ute här, men kanske vi ska hålla oss till ÄMNET som handlar om glapp i en blinkers ok?
 
Ja då har jag plockat bort
plasten under instrumenten
plasten över instrumenten
plasten över höger blinkers
6 plastnitar i 3 olika storlekar
3 skruvar av 3 olika typer
tagit ut lampsockel med lampa
granskat lampsockeln och sett att "jordkabeln" inte satt rätt inklämd mellan plåten runt lampan och plasten utanför plåten, lyckats dra loss plåten, få ner "jordkabeln" och trycktner plåten runt lampan som nu ska pressa mot jordkabeln.
Monterat ihop allt.
Tappat för 3:e gången skruven som håller plasten under instrumenten vid styrhuvudet ner i avgrunden mellan all plast, kylare, oljekylare och kylareskydd och motor. Där får skruven ligga till den lessnar och försvinner ut bakåt. Precis som föregångarna som gjort samma sak.
Hittat en annan skruv med bricka som passade (M4?) och drog dit den.
Och alla blinkers fungerar igen !
Så nått måste ju vara rätt :)
 

Bifogat

  • BlinkerslampaHögerFram.jpg
    BlinkerslampaHögerFram.jpg
    509.5 KB · Visningar: 10
Last edited:
Ja då har jag plockat bort
plasten under instrumenten
plasten över instrumenten
plasten över höger blinkers
6 plastnitar i 3 olika storlekar
3 skruvar av 3 olika typer
tagit ut lampsockel med lampa
granskat lampsockeln och sett att "jordkabeln" inte satt rätt inklämd mellan plåten runt lampan och plasten utanför plåten, lyckats dra loss plåten, få ner "jordkabeln" och trycktner plåten runt lampan som nu ska pressa mot jordkabeln.
Monterat ihop allt.
Tappat för 3:e gången skruven som håller plasten under instrumenten vid styrhuvudet ner i avgrunden mellan all plast, kylare, oljekylare och kylareskydd och motor. Där får skruven ligga till den lessnar och försvinner ut bakåt. Precis som föregångarna som gjort samma sak.
Hitta en annan skruv med bricka som passade (M4?) och drog dit den.
Och alla blinkers fungerar igen !
Så nått måste ju vara rätt :)
Med tanke på beskrivningen avantal olika skruvar och lampans utseende det var inte i Audin du skruvade?
 
Nån på Suzuki borde få en örfil......
Du har rätt.
Men den 2008:an är klart lättare att serva än SV650S 2000 var.
På SV650S -00 var det nästan lika svårt att nå batteriet som nå höger blinkers på GSX1300R -08.
På GSX1300R är det bara två insex som håller sadeln och där är batteriet.

Men att byta en strålkastarlampa är om du inte är mycket liten ett verkstadsjobb.
För all plast framtill måste av.
Och utan ett ABBA Superbike stand
med frontlift arm
skulle jag inte klara det för jag skulle inte nå plastniten längst in upptill på vänster sida av framhjulet. Den plastbit som sitter till vänster om framhjulet.
För trångt.
Och vill man inte trängas så är ändå första steget ta loss bromsoken från gaffelbenen
ta loss framskärmen
ta loss framhjulet innan man sätter igång med att riva all plasten där sista steget är att lyfta av hela noskonen så man kan nå den trasiga hel- eller halvljuslampan för byte.

Suzukis lösning är gemensamjordkabel i kontakten framme på vänster sida till
parkeringsljus
halvljus
helljus
blinkers
så spänningen är rätt låg, lamporna håller.
Dessutom är helljuset så lågt ställt att man tom ser sämre än med halvljuset tycker jag så man lätt ska kunna ta sig till verkstad när halvljuset dött ?
Men GSX1300R är rätt trevlig att köra trots den är som en pråm att svänga med
jämfört med SV650S, bra ax och bra att skjutsa med.
Och numera när jag vet vad som gäller klarar jag att byta en strålkastarlampa på en dag.
Eller var det en en överdrift / skryt ? OK två dagar ....
 
Last edited:
Ja Busan steg inte på vill ha listan inbillade mig att Max panelen innanför på höger eller vänster sida behövde lossas om inte glasen gick att snäppa utåt
?En vanlig sketen blinkers är helt ok ibland ?

Teoretiskt när jag ser förbättringen från SV650S 2000 till GSX1300R 2008 skulle en Busa 2023 vara lättare att serva men med tanke på ABS, digitala displayer osv, ja så många ytterligare felkällor så är det nog tyvärr så. Ännu värre att serva.
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top