Glapp i styrlager???

halmstads_kung

Prospect...i min egna klubb
Gick med
17 Apr 2004
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 750
Byt framgaffel till R1:ans på min R6:a

Innan hade jag glapp när jag bromsade...skruvade ner och spännde
fast låsmuttrarna hårdare...funkade...

Nu är felet som sådant....när jag gungar cykeln hårt fram å tillbaka
känns inget...när jag bromsar hårt kan man känna ett litet glapp(krona och styrstag rör sig i förhållande till ramen)...Även i kurvor när jag bromsar in lättare kan ett svagt knyck kännas....

Cykeln känns inte vinglig eller ostabil, ingen tendens till fladder...

En grej med som jag fick modifiera var låsmuttrarna, utrymmet tillät enbart en mutter, plande ner båda till storleken av 1 st...höjden innan var 6 mm per mutter...

Nu kliar jag mig i huvudet...

Är muttrarna för klena nu?...
Styrlagren trasiga?(hela före montering)
Ska det vara ett visst glapp i gaffeln, ej varit detta på orginalgaffeln?
Hur hårt ska man dra muttrarna?...slog med skruvmejsel tills man fick ta i hårdare än att slå i en grövre spik hehe....
Kan glappet bli större eller bli en fara?

Help Bitte!!!
Skrev tråden i ett annat forum...men inga svar...
 
halmstads_kung skrev:
Byt framgaffel till R1:ans på min R6:a

Innan hade jag glapp när jag bromsade...skruvade ner och spännde
fast låsmuttrarna hårdare...funkade...

Nu är felet som sådant....när jag gungar cykeln hårt fram å tillbaka
känns inget...när jag bromsar hårt kan man känna ett litet glapp(krona och styrstag rör sig i förhållande till ramen)...Även i kurvor när jag bromsar in lättare kan ett svagt knyck kännas....

Cykeln känns inte vinglig eller ostabil, ingen tendens till fladder...

En grej med som jag fick modifiera var låsmuttrarna, utrymmet tillät enbart en mutter, plande ner båda till storleken av 1 st...höjden innan var 6 mm per mutter...

Nu kliar jag mig i huvudet...

Är muttrarna för klena nu?...
Styrlagren trasiga?(hela före montering)
Ska det vara ett visst glapp i gaffeln, ej varit detta på orginalgaffeln?
Hur hårt ska man dra muttrarna?...slog med skruvmejsel tills man fick ta i hårdare än att slå i en grövre spik hehe....
Kan glappet bli större eller bli en fara?

Help Bitte!!!
Skrev tråden i ett annat forum...men inga svar...

Det låter som samma problem som jag har med min. när man rycker i framgaffeln lite lätt så känner man inget, men när man tar fast ordentligt och drar gaffeln "utåt" asså, framåt, så hör man ett "klonk" från styrkronan.

Kenneths MC här i GBG konstaterade att de va styrlagren som va sletan, och bör bytas.
 
Vad kostar sådana?

Ska testa å spänna en gång till....tydligen rör dom sig lite efter första gången....
 
Så där betedde sig min med, jag betalade 420 för ett par styrlager...
 
halmstads_kung skrev:
...
Styrlagren trasiga?(hela före montering)
Ska det vara ett visst glapp i gaffeln, ej varit detta på orginalgaffeln?
Hur hårt ska man dra muttrarna?...slog med skruvmejsel tills man fick ta i hårdare än att slå i en grövre spik hehe....
......


Drar du för hårt går lagren åt helvete på några mil. Bara att byta.
 
Är man riktigt gnidden kan man ta ut lagren och vrida dem 90 grader så det slitna stället hamnar på "fel" ställe, dvs på rätt ställe - där det inte märks.
 
halmstads_kung skrev:
Byt framgaffel till R1:ans på min R6:a

Innan hade jag glapp när jag bromsade...skruvade ner och spännde
fast låsmuttrarna hårdare...funkade...


Är muttrarna för klena nu?...
Styrlagren trasiga?(hela före montering)
Ska det vara ett visst glapp i gaffeln, ej varit detta på orginalgaffeln?
Hur hårt ska man dra muttrarna?...slog med skruvmejsel tills man fick ta i hårdare än att slå i en grövre spik hehe....
Kan glappet bli större eller bli en fara?

Help Bitte!!!
Skrev tråden i ett annat forum...men inga svar...
kolla så att det inte är bussningarna i gaffeln
 
h01hmt skrev:
kolla så att det inte är bussningarna i gaffeln


Hrm, litet trådlyft nu då :).

Jag som inte är en mekaniker undrar hur man vet om det är bussningarna i gaffeln eller lagren i kronan som är dåliga :va
 
För att ställa diagnos lär man vara två. En som sköter handbromsen och "juckandet" av hojen fram & tebax medans den mer tekniskt lagde känner på styrhuvudets övre del. Glapp känns. För att kolla gaffelbenen lär du demontera gaffeln - och kika på i hur pass bra skick babbit-lagringen ser ut. Nyare hojar verkar använda sig av PFTE eller Nylon som lagerbussning.

Pinky skrev:
Hrm, litet trådlyft nu då :).

Jag som inte är en mekaniker undrar hur man vet om det är bussningarna i gaffeln eller lagren i kronan som är dåliga :va
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top