Glapp i styre?

cbxkillen

Ny medlem
Gick med
4 May 2010
Hoj
honda cb650sc-1982
Hej!
Jag köpte gammal mc bara för att ha nåt att köra till jobb. Har precis bytat styrlager och byt gaffelolja och packboxar. Men nu när jag styr fram å tillbaka i sidled stillastående känns det precis som att det är glapp i styret. Har provat att rycka i framgaffel för att se om där var glapp men det är hur bra som helst. Kan det vara att man har dragit åt lagret för mycket eller för lite. Hoppas någon vet var det kanske kan vara. ska besiktiga om 2veckor.
Har även känt på hjullagret och där finns heller inget glapp. Glappet känns även om man lutar mc tillbaka på centralstödet så att framhjulet hänger fritt.
Fattar ingenting
Mvh
Micke

om du kör i 10-20 km/h och duttar försiktigt med frambromsen, känner du något då? klickar det eller glappar det bör det vara styrlagret som inte är spänt tillräckligt, alternativt att det är slitet.

Hej
Tack för tipset det ska jag prova imorgon, Ja slitet kan det inte vara för det är helt nytt. Men tycker bara att även om det är glapp i lagret skulle det väl knappast kännas i sidled. Jag kan ju säga det att innan jag bytade styrlagret så var det glapp som på en gammal en och till min förvåning så saknades det några kulor men detta glapp i sidled fanns inte. men då kändes det inget glapp i styret.
Micke

Hej
Tack för tipset det ska jag prova imorgon, Ja slitet kan det inte vara för det är helt nytt. Men tycker bara att även om det är glapp i lagret skulle det väl knappast kännas i sidled. Jag kan ju säga det att innan jag bytade styrlagret så var det glapp som på en gammal en och till min förvåning så saknades det några kulor men detta glapp i sidled fanns inte. men då kändes det inget glapp i styret.
Micke

Spänt för hårt kanske. "Hackar" det när du svänger så är nog förhårt spänt.

Det är inte så att du köpt fel lager och någon av inner/ytterringarna har fel diameter ?

När man svänger från en sida och direkt svänger åt nästa håll så känns det som ett glapp, Så jag får väl prova att först släppa lite och sen kanske spänna om det inte blir bättre. Men det ska väl vara ganska hårt spänt??

När man svänger från en sida och direkt svänger åt nästa håll så känns det som ett glapp, Så jag får väl prova att först släppa lite och sen kanske spänna om det inte blir bättre. Men det ska väl vara ganska hårt spänt??

Om du lyfter upp fronten så ska det gå lätt (så länge inga sladdar & annat bös är i vägen). När det börjar gå lite trögt så är det för hårt spännt. Precis som på en trampcykel lättare att testa på.....Är det för hårt brukar den va svår att få & börja svänga.

Back