Glapp i glidnitarna på bromsskivan???

nasholm82

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2004
Hoj
Suzuki DL1000 V-strom
Upptäkte att det galppar radielt på mina bromsskivor fram. Axielt ska dom ju kunna glappa men ska dom glappa radiellt.
Hoppas att jag inte blandat ihop uttrycken (Radielt=i rullriktning Axiellt=i sidledes)
Det är altså inte där skivorna är fast skruvade utom på nitarna som dom ska kunna röra på sig axiellt.
Kan inte känna av det i bromsaran på nått sätt att dom svara konsting eller liknande men det är ju bra att man kan fråga här där det finns lite folk som har hoj=)

Upptäkte att det galppar radielt på mina bromsskivor fram. Axielt ska dom ju kunna glappa men ska dom glappa radiellt.
Hoppas att jag inte blandat ihop uttrycken (Radielt=i rullriktning Axiellt=i sidledes)
Det är altså inte där skivorna är fast skruvade utom på nitarna som dom ska kunna röra på sig axiellt.
Kan inte känna av det i bromsaran på nått sätt att dom svara konsting eller liknande men det är ju bra att man kan fråga här där det finns lite folk som har hoj=)

Så är min bromsskiva också.. Tror det ska vara så.

Den ska givetvis inte glappa för mycket.. Men ett litet glapp är bara bra..
Det kallas flytande skivor... Kolla hur mycket det glappar om du legat ute och pressat på lite..

Det ska absolut inte vara så.
Har sett andra som har så. Och dom sa att man inte ska köra med hojjen om skivorna är så.
Dock vet jag inte hur farligt det kan vara.
En prestandaförsämring kan det ju säkert vara, men vet inte om det kan vara farligt.

Radiellt skall du inte ha något glapp då är nitningen slut, har du tur går det att rädda med nya nitar annars är det nya skivor som gäller.

Hur pass sliten är skivan i övrigt? Tjocklek?

Finns det inget som heter typ ICR-skivor eller nåt i den stilen, som ska "glappa" mer?

ISR är en svensk bromstillverkare och de i likhet med alla raceskivor flyter mer än orginal japanskivor men de flyter inte radiellt utan endast axiellt.

Radiellt skall du inte ha något glapp då är nitningen slut, har du tur går det att rädda med nya nitar annars är det nya skivor som gäller.

Shit inte bra då jag har samma sak. Min skiva är iallfall hyffsat ny(från 05-06) och långt ifrån slut.

Vad kan det kosta och nita om skivan? Är det farligt att åka med radiellt glapp?

Shit inte bra då jag har samma sak. Min skiva är iallfall hyffsat ny(från 05-06) och långt ifrån slut.

Vad kan det kosta och nita om skivan? Är det farligt att åka med radiellt glapp?

Vad är det för skiva?

Nitar kostar någon hundring men frågan är om inte aluminumcentrum har blivit slitet då nitarna glappar. Farligt och farligt du utsätter ju centrum och nitarna för en massa konstiga slag och snedbelastningar så det kan spricka med trista konsekvenser, risken är väl inte överhängande men jag ogillar hjul som plötsligt låser sig.

Vad är det för skiva?

Nitar kostar någon hundring men frågan är om inte aluminumcentrum har blivit slitet då nitarna glappar. Farligt och farligt du utsätter ju centrum och nitarna för en massa konstiga slag och snedbelastningar så det kan spricka med trista konsekvenser, risken är väl inte överhängande men jag ogillar hjul som plötsligt låser sig.

Var gör man det? Hos en vanlig mc-verkstad? En sån här skiva är det..

Bifogat

• bromsskiva.jpg
    bromsskiva.jpg
    48.9 KB · Visningar: 256

De beringerskivorna är rätt glappiga orginal, är du säker på att det glappar radiellt?

Tror nitar säljs av antingen beringer eller som orginal KTM reservdel, kolla med racemotardåkarna de måste ha gjort det massor av gånger.

Ett annat råd är att du frågar om lov och sedan känner lite på andra hojåkarens skivor nästa gång du hamnar i sällskap med andra cyklar med liknande skivor. Det är svårt att ge råd över vad som är "för glappt" över internet. När det börjar bli radialglapp så blir det gärna en karaktäristiskt "kugghjulsvinande" ljud från skivan när man bromsar. Jag brukar byta medbringare när man börjar få ett betydande glapp i rotationsled på skivan. Men på ISR som jag har är medbringarna i aluminium och nöts ned mycket fortare än sporthojarnas originalskivor med nitade stålmedbringare.

Mvh
Jörgen

Glapp i skivor

Jag har lite radiellt glapp i mina Brembo skivor. Men bara när de är kalla. Längst ut på skivan glappar det 1-2 mm när de är kalla. När de är varma så glappar de enbart axiellt. Men glappar det för mycket så borra bort nitarna och sätt dit nya.

Skivan är 4,7mm och det är inte av non typ racing broms=) Sitter på en DL1000 -03. ska prova att köra dom regält varma och kolla då om glappet är borta.

Skivan är 4,7mm och det är inte av non typ racing broms=) Sitter på en DL1000 -03. ska prova att köra dom regält varma och kolla då om glappet är borta.

En DL1000 har troligen semiflytande skivor och de skall inte glappa fritt öht utan skall endast ha möjlighet att glida lite. Märkligt att dina nitar redan har gett upp med tanke på att det inte är en racemoppe och skivorna är troligen 5mm från början och har min.tjocklek på 3,5mm (det står stämplat i skivan kolla vad som är servicelimit)

Jag fick mina fullflytande ISR-skivor omnitade av självaste Acke Rising för två månader sedan. Acke säger att radiellt glapp på upp till 1 mm är ok sedan bör nitarna bytas om skivorna i övrigt är ok. Glappet mäts mellan nav och skiva. Mina skivor hade glapp på ganska exakt 1 mm som blev noll efter omnitning, efteråt upplevde jag bromsarna precis som innan, samma prestanda, samma känsla, samma ljud. Den enda skillnaden är att de inte skrammlar så förbannat när man leder hojen långsamt i depån. :)

Men ISR-skivorna har inte nitade medbringare, de är skruvade och består av två delar plus skruven. Jag brukar byta mina själv, handlar lösa medbringare i påse från Acke. Det man ska vara varsam på med ISR-medbrinlarna är om sidostöden på medbringarna börjar bli nötta på insidan där de stöder skivan. Kör man för långt kan dessa brytas och skivan kliva av navet. :näsblod

/J

En DL1000 har troligen semiflytande skivor och de skall inte glappa fritt öht utan skall endast ha möjlighet att glida lite. Märkligt att dina nitar redan har gett upp med tanke på att det inte är en racemoppe och skivorna är troligen 5mm från början och har min.tjocklek på 3,5mm (det står stämplat i skivan kolla vad som är servicelimit)

Har mätt skivorna nu och dom är 4,7mm och jag mätte även närmast centrum där klossarna inte tar och där är dom också 4,7. såg att min var 4,5 så den verkar ju inte ha nött så mycket på skivorna. Hojen har gått ca 2700mil så det är ett litet mysterium att dom redan skulle vara slut.

Såhär är skivan på mina nya fälgar oxå...

har varit orolig så jag filmade lite och slängde upp de på youtube.

http://www.youtube.com/watch?v=0ghiFPoQgGg

skulle vara tacksam om någon kunde tala om för mej om de ska vara så och om nej, vad jag gör? vart köper man nya nitar osv?

Tack på förhand

Såhär är skivan på mina nya fälgar oxå...

har varit orolig så jag filmade lite och slängde upp de på youtube.

http://www.youtube.com/watch?v=0ghiFPoQgGg

skulle vara tacksam om någon kunde tala om för mej om de ska vara så och om nej, vad jag gör? vart köper man nya nitar osv?

Tack på förhand

Shit...:skrämdmåste kolla min skiva på motard hjulen imorgon. Det där såg riktigt läskigt ut..

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti