Glapp i framhjulet

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Hoj
R1 1999 såklart!
Jag bytet däcket fram idag och märkte ett glapp på 2-3 mm i sidled efter att jag hade skruvat fast hjulet. Distansen på högersidan är på plats och hjulaxeln är som en distans på vänster sidan. kan inte förstå varför det börjar glappa nu :( Testade att lossa ena gaffelbenet och gunga hojen ett par gånger men det blev inte bättre. Någon som har ett tips på vad som spökar? Det är en gsxr 1000 k7. Ska förresten distanserna ligga direkt mot hjullagret? Tycker lagrena ligger lite väl oskyddade mot smuts. Sen så kunde jag inte känna någon spacer emellan lagrena i framhjulet. Det är inte en original fälg jag har utan en magnesium fälg om det spelar någon roll. Men lagrena sitter hårt så jag tror inte de djävlas med mig :)

Edit :) Någon som jag kom att tänka på var att hojen har stått drygt ett dygn på depå stödet utan framhjul. En teori är att gafflarna har särat på sig på grund utav vikten och att inget har hållt ihop dem?

Edit :) Någon som jag kom att tänka på var att hojen har stått drygt ett dygn på depå stödet utan framhjul. En teori är att gafflarna har särat på sig på grund utav vikten och att inget har hållt ihop dem?

Jag tycker nog att om dom gått isär av vikten, så borde dom gå ihop igen när du drar åt hjulbulten. Men jag kan ha fel. :)

Låter ju som slitna hjullager!
Offtast brukar däckkrängaren märka att dom är slitna när han ska balansera.

Gixxer1000k7frontwheel.jpg

Här är sprängskiss på gixxer1000k7s framhjul, låter verkligen som du fått ngt fel plocka av och kolla och montera som bild. Tror inte det har ngt med lager eller att den stått på padockstöd att göra..Lycka till mvh

Dragit axelmutter och gaffelöverfall i fel ordning?

View attachment 369233

Här är sprängskiss på gixxer1000k7s framhjul, låter verkligen som du fått ngt fel plocka av och kolla och montera som bild. Tror inte det har ngt med lager eller att den stått på padockstöd att göra..Lycka till mvh

Ja men fälgen är ju inte orginal så vet inte hur väl den sprängskissen stämmer. Men tycker det är märkligt att det ej var någon spacer mellan lagrerna.

Dragit axelmutter och gaffelöverfall i fel ordning?

Jag såg i manualen att jag hade släppt fel gaffelben när jag ställde in gafflöverfallet så ska till garaget efter jobbet och testa om det blir någon skillnad att göra det rätt.

Tack för hjälpen hittills! Några fler tips :)

Nyheter
Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar