Glada nyheter, du slipper kanske SBP i år.

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Februari 2004

Glesare intervaller vid besiktningen av motorcyklar och lätta släp- och husvagnar
Regeringen har beslutat att från och med den 1 april 2004 införa glesare intervall vid besiktning av lätta släp- och husvagnar (totalvikt högst 3 500kg) samt motorcyklar. Anledningen till ändringen är att dessa fordon har betydligt färre fel än personbilar och dessutom körs de inte lika mycket.

När är det dags att besikta?

Fordon av årsmodell 1986 eller äldre
besiktas enligt de gamla reglerna – senast 12 månader efter godkänd kontrollbesiktning. Från 1 april 2005 gäller de nya besiktningsreglerna – se nedan.

Fordon av årsmodell 1987 eller nyare
besiktas enligt de nya reglerna - första gången fyra år efter den månad fordonet första gången togs i bruk (se registreringsbeviset). Därefter senast 24 månader efter godkänd kontrollbesiktning.

Exempel på de nya reglerna:
- Fordon taget i bruk första gången i maj 2002.
Ska besiktas senast maj 2006.

- Fordon av årsmodell 1989. Senaste godkända kontrollbesiktning utfördes i maj 2003.
Ska besiktas senast maj 2005.

Borttaget körförbud
Från den 1 april 2004 får fordon, som hunnit få automatiskt körförbud på grund av utebliven besiktning enligt de äldre reglerna, detta upphävt. Upphävandet gäller fram till den tidpunkt då fordonet måste inställas till besiktning enligt de nya reglerna.

Exempel:
Ditt fordon av årsmodell 1989 har godkänts vid kontrollbesiktning i augusti 2002, men inte inställts till nästa kontrollbesiktning senast augusti 2003. Fordonet får i och med de nya reglerna automatiskt en förlängning av tidigare godkänd kontrollbesiktning till och med augusti 2004.

Observera!
Om du däremot fått körförbud eller ett föreläggande vid en tidigare besiktning eller vid en flygande inspektion, måste detta hävas med en godkänd kontrollbesiktning innan du får köra fordonet.

:banana

Ingen besiktning i år då! :)
Fint, då slipper jag oroa mig för att behöva byta tillbaka till gamla fälgar, bromsar och gaffel.

Ugluk skrev:
:banana

Ingen besiktning i år då! :)
Fint, då slipper jag oroa mig för att behöva byta tillbaka till gamla fälgar, bromsar och gaffel.
Jag packar om mitt V&H ändå, även om jag inte skall in till SBP i år så vill jag ju vara laglydig och en moralens väktare precis som du :tummenupp

:rofl

GSXR1100R skrev:
Jag packar om mitt V&H ändå, även om jag inte skall in till SBP i år så vill jag ju vara laglydig och en moralens väktare precis som du :tummenupp

:rofl
Jag är bara orolig för att SBP ska envisas med att mina nya bättre bromsar och väghållning är av ondo. Vissa lagar är det inte omoraliskt att bryta.. :tungan

Ugluk skrev:
Jag är bara orolig för att SBP ska envisas med att mina nya bättre bromsar och väghållning är av ondo. Vissa lagar är det inte omoraliskt att bryta.. :tungan
Kollar dom verkligen om gaffel och bromsar är orginal?

Jag har bes. med ISR skivor sedan 92.

GSXR1100R skrev:
Kollar dom verkligen om gaffel och bromsar är orginal?

Jag har bes. med ISR skivor sedan 92.
Vet ej, och jag väntar gärna ett år till med att få reda på det.
Enligt den allmänna uppfattningen ska det nog gå igenom, men det blir ju katastrof om det inte gör det.. :huvet

Satan!!!!

Jag som skall besiktiga imorrn bitti. Har haft ett jävla strul med blinkers och skyltbelysning och allt annat bröte...........

Man ska nog kolla upp det ändå, så det inte blir något strul OM man blir stoppad av polisen. Har hört att vissa ska bes och andra inte, man kan ringa och fråga SBP. 0771 600 600 eller 800 på slutet.

Mvh Conny

Skönt att slippa, min har gått igenom 2 ggr i rad med 1-2 db marginal eller nåt åt det hållet så endera dagen åker man väl dit.

så min hoj, som haft körförbud sen i höstas, blir alltså av med sitt körförbud efter 1 aprill?

det lustiga är att alla kanske inte slipper ändå.
Jag har nämligen fått besiktningspapper o ringde dom efter att ha läst detta i en tidning. O hon på Bilprovningen hävdade bestämt att jag skulle in. Dock så skulle jag återkomma 1 april för i vv: s dator så stod det 2005, o det skulle tydligen synkas efter 1 april. Men hon sa även att vissa fordon kan komma att behöva besiktiga i år ändå. :kocko

Jag har iaf bokat tid för säkerhetsskull :)

Annchua skrev:
det lustiga är att alla kanske inte slipper ändå.
Jag har nämligen fått besiktningspapper o ringde dom efter att ha läst detta i en tidning. O hon på Bilprovningen hävdade bestämt att jag skulle in. Dock så skulle jag återkomma 1 april för i vv: s dator så stod det 2005, o det skulle tydligen synkas efter 1 april. Men hon sa även att vissa fordon kan komma att behöva besiktiga i år ändå. :kocko

Jag har iaf bokat tid för säkerhetsskull :)
Kan så vara att dom som måste bes före den 1 April får körförbud om dom inte bes. men körföbudet hävs automatiskt igen den 1 April.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti