Glömt stänga bensinkranen-vart hamnar soppan?

Ludde78

Sporthojsnörd
Gick med
17 May 2004
Hoj
Suzuki
Hejsan, någon som vet vart tar bensinen vägen då man glömmer att stänga bensinkranen när man stänger av motorn (CBR 600)? :huvet
Eller rättare sagt; via vilken väg rinner soppan? Jag antar att den inte rinner ut i en överskottskanal som är dragen hela vägen direkt ut under hojen, för då skulle den inte lukta så mycket bensin om hojen nu.. :3freak
Är det så illa att bensinen rinner ur förgasarna och ner över hela motorn..?? :kocko Om så är fallet, så måste man väl riva halva hojen för att kunna tvätta bort den intorkade soppan?

En till fråga; varför används bensinkran över huvud taget, som man riskerar att glömma? :confused:

Ludde78 skrev:
En till fråga; varför används bensinkran över huvud taget, som man riskerar att glömma? :confused:
Är allt shysst ska det inte hända nånting om man glömmer kranen. Mest till som extra säkerhet vid längre avställning eller vid bortmontering av tanke eller liknande.

Soppakranar (speciellt vakuumstyrda rackare) kan börja läcka och om förgasarna inte håller tätt (flottörnålen otät) så rinner allt ut i cylindrarna eller i vissa fall via en överflödeskanal, ut på marken.

Jag trodde det rann in i cylindrar och sen ner i blocket? Kolla oljeögat eller liknande o se om det har fyllts på, misstänker du de så byt olja!

HanneZ är på rätt spår här. Förmodligen har du hela motorn full med soppa. Töm ur oljan/bensinen och glöm ALDRIG kranen på igen.

Mattias skrev:
HanneZ är på rätt spår här. Förmodligen har du hela motorn full med soppa. Töm ur oljan/bensinen och glöm ALDRIG kranen på igen.

Uj då. Och jag som inte haft kranen stängd sedan sommaren -99. Det verkar gå bra! Eller har jag bara haft en satans tur kanske. Eller så är herr M. ironisk. Inte gott att veta....

Ludde78 skrev:
Hejsan, någon som vet vart tar bensinen vägen då man glömmer att stänga bensinkranen när man stänger av motorn (CBR 600)? :huvet
Eller rättare sagt; via vilken väg rinner soppan? Jag antar att den inte rinner ut i en överskottskanal som är dragen hela vägen direkt ut under hojen, för då skulle den inte lukta så mycket bensin om hojen nu.. :3freak
Är det så illa att bensinen rinner ur förgasarna och ner över hela motorn..?? :kocko Om så är fallet, så måste man väl riva halva hojen för att kunna tvätta bort den intorkade soppan?

Om du glömt på bensinkranen ska det, om allt är ok, inte hända ett skit!!
Flottören påverkar en ventil i förgasaren...om du fått skit i den ventilen eller om den inte håller tätt av någon annan orsak så kommer soppan fylla upp flottörhuset på förgasaren... och om dräneringen fungerar i förgasaren ska den rinna ut den vägen... och inte in i motorn, eller oljetråget, eller nånannanstans. :fakta

Kostet78 skrev:
Om du glömt på bensinkranen ska det, om allt är ok, inte hända ett skit!!
Flottören påverkar en ventil i förgasaren...om du fått skit i den ventilen eller om den inte håller tätt av någon annan orsak så kommer soppan fylla upp flottörhuset på förgasaren... och om dräneringen fungerar i förgasaren ska den rinna ut den vägen... och inte in i motorn, eller oljetråget, eller nånannanstans. :fakta
Jag har sett två motorer fulla med bensin på grund av defekta soppakranar. Tråkigt men sant.

hrc skrev:
Uj då. Och jag som inte haft kranen stängd sedan sommaren -99. Det verkar gå bra! Eller har jag bara haft en satans tur kanske. Eller så är herr M. ironisk. Inte gott att veta....

Ha öppet kranen du... Det finns massor av hojjar som saknar bensinkran!!
O

Mattias skrev:
Jag har sett två motorer fulla med bensin på grund av defekta soppakranar. Tråkigt men sant.

I Oljetråget :confused: Skulle soppan rinna in i cylindrarna och förbi ringarna ner i motorn!?! Hmmm....

Edit...:kanske inte heter oljetråg :lol Men ner i motorn...

Kostet78 skrev:
I Oljetråget :confused: Skulle soppan rinna in i cylindrarna och förbi ringarna ner i motorn!?! Hmmm....

Edit...:kanske inte heter oljetråg :lol Men ner i motorn...
Pfja, det finns ingen annan väg ner i tråget så det är väl troligt, ja.

Kom att tänka på att när jag glömde PRI på så rann skiten ut via nån slang. Detta gäller ju bara för de som har vakumtank o har PRI på eller vanlig tank o glömmer ON på.

HanneZ skrev:
Kom att tänka på att när jag glömde PRI på så rann skiten ut via nån slang. Detta gäller ju bara för de som har vakumtank o har PRI på eller vanlig tank o glömmer ON på.
Hur kan man glöpmma PRI? Ska ju endast användas under startförsök och aldrig annars. Hela grejen med PRI är ju att man flödar fuggarna.

"ON" va trasig, så jag fick köra med "PRI" hela tiden!

Jag har läst här på sporthoj om bensinfyllda motorer. Så någon har råkat ut för det iaf!

Tack för alla spekulationer :Bugar
hrc-så du har alltid din kran på "on"?
Lite bakgrunds historik; jag köpte hojen för några dagar sedan, det är en 93:a. Jag hade kollat på hojen en vecka tidigare och den gick fin-fint. Jag anlitade en fraktfirma som skulle frakta hojen, och det var dom som hade glömt kranen på. När jag hämtade hojen i det garage som dom hade fraktat hojen till, så var det en pöl under hojen. När jag såg att soppakranen stod på "on" så utgick jag ifrån att pölen bestod av soppa. Men kanske kan det ha varit vanligt smältvatten.?! (om dom har dragit hojen genom lite snö från fraktbilen-garaget, som sedan smälte..) Hur som helst, hojen luktar bensin nu, hur den luktade innan vet jag inte.

Jag har dragit igång motorn två gånger sedan incidenten med kranen, och har inte haft en tanke på att det skulle kunna vara soppa i oljetråget, motorn går lika fint som tidigare, och jag kollade oljestickan nyss, och det såg "normalt" ut...
Men Honda måste väl under alla omständigheter ha tänkt på att man kan glömma soppakranen på, och därför byggt en överskottsventil? I sådan fall; vart är "utloppet" för ventilen? Någon stans under hojen? Eller är den så dumt byggd att den slutar mitt i hojen någonstans?? :mad:

Eller är det så enkelt att man alltid kan ha kranen på "on" :confused:

Vakuumkranar tätar med o-ring. När den pajar blir det fritt flöde konstant (dock ej i off-läget). När membranet i kranen pajar blir det däremot konstant tvärstopp. Vill du vara säker på att det inte rinner igenom så vrid kranen till off. Det är inte raketforskning att byta nämnda o-ring heller, så kolla om det behövs och gör det i så fall.

Ludde78 skrev:
hrc-så du har alltid din kran på "on"?

Ja. Eller RES. :) På sommarhalvåret. Kanske olika känsligt på olika modeller av kranar. Fast kan det gå sådär illa skall jag nog bli bättre på att stänga av!

Är flotörnålarna/sätena sjyssta och flotörnivån ställd rätt så händer det inte ett skit om du glömmer kranen på!

Jag använder endast bensinkranens läge on och res, räcker gott och väl för mig iaf... :3freak

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman