Glömde att ställa på...

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
hoj hoj
I all förvirrning över priser och premiejagande så glömde jag ställa på min Fireblade men skaffade en försäkring (halv)...

Glömsk som jag är så körde jag ett tag innan jag kom på det...
...och i morgon är det banåka så då vill jag att allting är rätt...
...så VAR LIGGER DET DÄR SATANS CEPEPAPPRET FRÅN VÄGVÄRKET???

Letade som en svin och gissa?
JAG HITTADE DET! Ha ha ha... :)

Vad vill jag?
Jo jag undrar, vad händer egentligen när man har en försäkring men inte har moppen påställd??

/fredde

Neutral skrev:
Då har du väl bara avställningsförsäkring motsvarande delkaskon antar jag.

Nää jag har ingen avställningsförsäkring, så det känns som lite flax att inget hänt, sicken blunder om man glöm ställa på och någon norpar hojen.
Nåja sen en timme och 6 minuter är den påställd! :D

Försäkringsbolagen brukar automatisk växla till en sån vid avställning och till din vanliga vid påställning.

Jag gjorde likadant, när jag skulle regbesikta FWS:en. Fick en massa brev från VV där ett tag, de fattade inte riktigt vad jag ville... :gnissla
Men påminde mig glatt om att hojen var avställd och inte fick köras med. :tungan
Något annat hände inte vad jag vet... :va

Kör man med hojen avställd har man ingen försäkring. Blir man stoppad får man böter för att ha "fört oskattat fordon".
Man kan besikta ett avställt fordon, men då får man köra det på släp ner till besiktningen, och sen provkör besiktningsmannen det med deras egen försäkring.

BillS skrev:
Du måste mena "kört oförsäkrat fordon"?

Nej, fört oskattat fordon. Staten är noga med det där, 130kr i förlorad skatt är mycket vettu ;)
Har det på någon blå lapp här hemma.

oFFkeFF skrev:
Kör man med hojen avställd har man ingen försäkring. Blir man stoppad får man böter för att ha "fört oskattat fordon".
Man kan besikta ett avställt fordon, men då får man köra det på släp ner till besiktningen, och sen provkör besiktningsmannen det med deras egen försäkring.

Jag fick besked om att mina försäkringar har gällt iaf från den dag jag tecknat dem, oavsett om hojen var på-/eller avställd. Jag betalar iaf full premie från den dagen. :va

Syss skrev:
Jag fick besked om att mina försäkringar har gällt iaf från den dag jag tecknat dem, oavsett om hojen var på-/eller avställd. Jag betalar iaf full premie från den dagen. :va

Det där är nog lite knepigt, eftersom man inte ska kunna trafikförsäkra ett avställt fordon.
I samband med några trafikbrott för många år sedan, så åkte jag obesiktat, avställt och oförsäkrat. Och det blev "fört oskattat fordon" (två eller om det var tre ggr till och med).

är hojen avställd så har man en garageförsäkring på den automatiskt och då får man bara färda hojen kortaste vägen till verkstan och kortaste vägen från verkstan och till besiktningen. punkt slut.

yonsson skrev:
är hojen avställd så har man en garageförsäkring på den automatiskt och då får man bara färda hojen kortaste vägen till verkstan och kortaste vägen från verkstan och till besiktningen. punkt slut.
Njae, inte med enbart garageförsäkring, utan giltig trafikförsäkring får man inte köra en meter.

/A

För ett par år sedan gick det i alla fall att teckna trafikförsäkring på ett avställt fordon.

Efter fyra månader åkte jag fast och jag tror det kostade 600 kr, så det blev ju i slutändan ungefär samma kostnad som jag skulle betalt i vägskatt på bilen, så jag har inte dåligt samvete över att ha bedragit staten på pengar :)

oFFkeFF skrev:
Det där är nog lite knepigt, eftersom man inte ska kunna trafikförsäkra ett avställt fordon.
I samband med några trafikbrott för många år sedan, så åkte jag obesiktat, avställt och oförsäkrat. Och det blev "fört oskattat fordon" (två eller om det var tre ggr till och med).

man kan inte ställa på ett fordon på VVs hemsida om de inte har en försäkring...

heimdal skrev:
man kan inte ställa på ett fordon på VVs hemsida om de inte har en försäkring...

Trafikförsäkringen aktiveras inte heller förrän du ställer på fordonet hos VV.
D.v.s du ringer och säger att du vill ha en försäkring, bolaget säger ok, efter det kan du ställa på. Du kan ju höra med f-bolaget om de godkänner att du kör med fordonet avställt...

Men är det inte lite skrämande hur dålig koll folk har gällande sina fordon? Det finns många trådar som handlar om just detta.

yonsson skrev:
Inte om man bara har trafikförsäkring. Då blir inte hojen automatiskt garageförsäkrad när man ställer av, det måste man ordna själv. Pungt.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT