Glödlampa dålig eller felkopplat?

Esquina

HV71 Svenska mästare 2004!!!
Gick med
30 Jun 2003
Hoj
Ingen längre
Hejsan alla gladahojåkare!

Min hoj gick inte igenom besiktningen p.g.a. den lös för svagt på halvljus.
Citat: "Du skulle lika bra kunna sätta dit ett stearinljus, skulle lysa lika bra".

I vilket fall så undrar jag nu om glödlampor har en förmåga att bli dåliga och lysa sämre, eller går dom sönder direkt istället?

Bra och veta innan jag felsöker vad som är felkopplat eller vad det nu är :huvet

Kanske inte sitter mitt i brännpunkten? Nåt som är skevt eller sitter fel kanske?

HanneZ skrev:
Kanske inte sitter mitt i brännpunkten? Nåt som är skevt eller sitter fel kanske?

Brännpunkten är det den som överför elen till glödlampan? Där dom möts så att säga?

Hannes menar att lampan sitter på fel ställe i reflektorn men då åker man dit på felaktig ljusbild.
Du borde nog börja leta efter spänningsfall. Eller åtminstone mäta hur mycket spänning du har vid lampan.

kolla så du inte har för få watt på lampan. Lite väl enkelt jag vet, men ibland förvånar man även sig själv på vad man missar.

Akey ska kika på det.

Sedan så fick jag 2 anmärkningar det ena var just felaktig ljusbild, sedan för svagt lyse eller nått i den stilen. Hur kollar jag upp så att det är rätt spänning etc etc?

Detta kanske har en parallell med startmotorn som verkar sno eller få för lite ström.

Var väl inte bara p-ljuset som var på? :tungan

Det är ju ett annat alternativ, att p-ljuset är på när switchen står på halvljus. Nåväl, börja mät och kolla lampan!

Du kanske har en 24V lampa i, då får du ju bara 22,5Watt... Såg du ljus bilden? Följde den "vinkeln" och va hög-låg, Eller sitter lampan "snett" kanske en del kan ju tvinga dit den så den passar på alla håll fast den "platta sidan" ska va ner...

sanntur skrev:
Du kanske har en 24V lampa i, då får du ju bara 22,5Watt... Såg du ljus bilden? Följde den "vinkeln" och va hög-låg, Eller sitter lampan "snett" kanske en del kan ju tvinga dit den så den passar på alla håll fast den "platta sidan" ska va ner...

Hmm ja du, jag har inte riktigt koll på vad det är för lampa i, får kolla på det också. Men på helljus lyser den starkt som fan, just på halvlyse det lyser sämre.

sanntur skrev:
ofaan :fundera

Esquina skrev:
Hmm ja du, jag har inte riktigt koll på vad det är för lampa i, får kolla på det också. Men på helljus lyser den starkt som fan, just på halvlyse det lyser sämre.

Mät-kolla spänning (voltmeter), kolla lampan, är glaset och/eller reflektorn risig?

Sådär, va ju en barnlek... Förra ägaren hade kopplat fel, antagligen till parkeringsljuset, men nu lyser det fint och starkt.

Nu undrar jag om jag måste ändra ljusbilden också eller om den automatiskt faller bort när lyset lyser bra igen? Jag fick felaktig ljusbild som ett fel vid besiktningen...

Esquina skrev:
Sådär, va ju en barnlek... Förra ägaren hade kopplat fel, antagligen till parkeringsljuset, men nu lyser det fint och starkt.

Nu undrar jag om jag måste ändra ljusbilden också eller om den automatiskt faller bort när lyset lyser bra igen? Jag fick felaktig ljusbild som ett fel vid besiktningen...

Va va det jag sa ;)

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck