Gjuta golv - isolera ??

Hockenheim

entreprenör
Gick med
7 Jan 2008
Hoj
K5 Bana
Ska fixa betongplatta i ett garage..

Ska jag har isolering? Hur tjockt isf?

:va

ja, tråden hamna i fel forumdel... moderator kan flytta

ska det bli varmgarage = isolera, om inte isolera endå.

Du kanske ändrar dig i framtiden och vill ha varmgarage då är det gött o ha det gjort. 30cm frigolit hade jag tagit i ett garage.

ska det bli varmgarage = isolera, om inte isolera endå.

Du kanske ändrar dig i framtiden och vill ha varmgarage då är det gött o ha det gjort. 30cm frigolit hade jag tagit i ett garage.

30 i ett garage? det var väl lite att ta i. 10 vid kantbalk och 20 i plattan är mer normalt

Har precis gjort liknande projekt hemma, först markduk sen mellan 100 till 150 mm makadam, sen 2 st isoleringsskivor av frigolit som är 70mm tjocka. Armeringsnät, vattenburen golvvärme sen på med betong. Anledningen till att det inte vart mer iso var på grund av att jag inte ville minska takhöjden mer än absolut nödvändigt. :tummenupp

Planerar du att dra någon form av golvvärme? Alltid skönt att ha.

Men annars är det väl bara till att dra i frigolit, 20cm, hälften i kantbalk som skrevs tidigare. Tänk bara på att inte lägga generalskarp (köldbrygga) samt att dra ner den med plugg så den inte flyttar sig när du gjuter. Frigoliten är ju billigare fyllnadsmaterial än betongen i sig:)

Ber att få låna tråden lite, Hockenheim?

Jag tänkte bygga ut mitt skithus som ligger vägg i vägg med garaget, dvs ta ett par kvadratmeter av garaget. Golvet är inte isolerat, bara betongplatta. Takhöjd 2.20 så där är inte mycket att ta av.

Räcker det med golvvärme eller värmer jag bara upp grusen under plattan? :näsblod

Hoppas du ursäktar mitt beteende, Hh.

Jag tänkte bygga ut mitt skithus som ligger vägg i vägg med garaget, dvs ta ett par kvadratmeter av garaget. Golvet är inte isolerat, bara betongplatta. Takhöjd 2.20 så där är inte mycket att ta av.

Räcker det med golvvärme eller värmer jag bara upp grusen under plattan? :näsblod

Någon aning hur tjock plattan är? Kvaliteé på underlag, makadam mm
Vattenburet eller elslingor?
Vilken typ av golv har ni tänk lägga ovanpå?

Jag hade betongplatta direktgjuten på blålera, huset är byggt -39. Ägaren innan mig hade lagt ut elvärmeslingor som han hade flytspacklat in ovanpå betongen. Det resulterade i att markfukten drogs upp genom betong och flytspackel upp i väggarna, dom vart mögliga och silverfiskarna frodades och mådde gott. Det var anledningen till att vi bilade ut hela skiten.

Tråden flyttad till "off topic" forumet

orkade inte vänta igår kväll så jag gjorde en ny tråd med samma namn i OT
Men du får gärna försöka para ihop trådarna till en :)

Tack!

Nu låter jag som riktig judas men...
Att lägga 100mm cellplast kostar ca 100kr/kvm.
Vilket i mitt fall blir typ 7000sek - kan liksom ha byggfläkten igång rätt länge för dom pengarna..

Kommer väl mecka nån gång i månaden i detta garage..

Last edited:
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...