Gjort kompressionstest!

Mattewall

Medlem
Gick med
27 Jun 2008
Ort
Nynäshamn
Hoj
Suzuki Gsf 600 Bandit
Har gjort ett komptest på hojen. Köpte en kompprovare på biltema. Och nu har jag ingenaning om vad de ska vara för värden då jag inte har någon handbok.

Men värdena jag fick var på cyl 1. 7.5 Bar/kg/cm3.

cyl 4. 7 bar/kg/cm3

2-3 kom jag inte åt.

Nån som kan säga om de är bra eller dåligt?

Detta är en bandit 600- 00års.

Tacksam för svar
 
Du ska få värden inom 10% ifrån varandra. Exakt vilka värden du får spelar ingen roll, skiljer ofta en hel del mellan olika mätare, hur väl laddat batteriet är, om du håller full trottel, hur länge du kör.

Är det modellen du bara trycker ner i tändstiftshålet är de ganska kinkiga på att du trycker rakt och ganska hårt.

Har du problem med hojen?

Mät alla cyliindrarna, se till att komma åt.
 
Som sagt, alla cyllar ska vara "lika". Kamaxlarna och deras inställning spelar oxå stor roll. Jag brukar kalla detta cylindertryck och inte kompression, pga trycket är olika och att man oftast blandar ihop kompressionen med kompressionsförhållandet som är ett fast matematiskt värde. Cylindertrycket varierar beroende på en hel hög olika faktorer.

/J
 
Du borde komma åt cylinder 2 och 3 om du lyfter bort tanken.

På -99 nakna bandit jag har är det inte värre än att ta dän dräneringsslangen från tanken samt koppla bort alla slangar från bränslekran och skruva av vredet på kranen. Sedan ger du dig på skruvarna under sadeln i bakkant på tanken., samt lossar på plast detaljerna som sitter där. Tanken sitter bara med 2 skruv där bak och fasthakad längst fram. Sen är det bara att hålla tungan rätt i mun dra tanken bakåt och sedan uppåt.

Vet inte om det är likadant på din då det är en del skillnader på -99 och -00 modellerna.

Ett kompprov är bra att ha på alla cylindrar !!!
Glöm inte att ladda batteriet.
 
Last edited:
Några saker jag inte visste när jag gjorde kompressionsprov första gången, just in case:
1. Motorn skall vara genomvarm
2. Alla tändstiften ska vara ur och batteriet fulladdat
3. Man måste hålla full gas

Det sista är ju helt självklart men inte fan tänkte jag på det...
 
aaa de stämmer som du säger har tagit bort sadel och tank och då kom jag in närmare.
Dock har jag ingen Kompressionsnippel/munstycke som passar på tändstifts gängan. Otroligt små tändsstifts tappar. Någon som vet Gäng måttet på dem?(bandit 600).

Men om jag inte får igång motorn så kan jag ju inte få den varm. Borde väll inte vara så jätte stor skillnad på varm eller kall motor vid prov av Kompression.
 
Gängan är nog all säkerhet M10x1.
tips, Om man lägger en M6 skruv mot tändstiftsgängan o den passar perfekt -Då är det m10x1.
Jag la ner jätteenergi på att göra en adapter i tron att det var M10x1.25.:huvet
när jag upptäckte mitt misstag svetsade jag dit nederdelen på ett tändstift istället.
 
Men om jag inte får igång motorn så kan jag ju inte få den varm. Borde väll inte vara så jätte stor skillnad på varm eller kall motor vid prov av Kompression.
Vi kan väl säga att det är såpass viktigt så man ska varmköra om man kan, men testet är säkert värdefullt även med kall motor.
 
aa kanon tack för informationen.

Jag har varit runt på ganska många ställen och frågat efter adapter/munstycke men dem har ej hemma eller så finns den inte. Så jag har också börjat fundera på att göra egen adapter istället. Men de finns väll la 2 sortes gängor(säkert fler) om du förstår mig. Först den vanliga som man använder på de flesta saker sedan finns det ju en finare gänga som just är på tändstift ex. och har alltid undrat vad den kallas eller hur man mäter den.

kan du beskriva mer hur du gjorde med tändstiftetadaptern?
 
Men de finns väll la 2 sortes gängor(säkert fler) om du förstår mig. Först den vanliga som man använder på de flesta saker sedan finns det ju en finare gänga som just är på tändstift ex. och har alltid undrat vad den kallas eller hur man mäter den.
Som Elffors skrev är det säkert M10x1 (fingänga) istället för den vanliga stigningen för M10 som är 1.5. Det är inte någon särskilt exotisk gänga egentligen så du borde kunna hitta ämnen att bygga av.

Du kan ju mäta stigningen med skjutmått mot tändstiftets gängor. Om det är 1 mm mellan gängorna så är stigningen 1 mm och då heter det M10x1, svårare än så är det inte.

Som han också beskrev så har en vanlig M6 stigningen 1 mm så om du tar en M6 bult och kan passa ihop dess gängor med tändstiftets så är ju stigningen samma och du slipper leta reda på skjutmåttet.
 
aa kanon tack för informationen.

Jag har varit runt på ganska många ställen och frågat efter adapter/munstycke men dem har ej hemma eller så finns den inte. Så jag har också börjat fundera på att göra egen adapter istället. Men de finns väll la 2 sortes gängor(säkert fler) om du förstår mig. Först den vanliga som man använder på de flesta saker sedan finns det ju en finare gänga som just är på tändstift ex. och har alltid undrat vad den kallas eller hur man mäter den.

kan du beskriva mer hur du gjorde med tändstiftetadaptern?


Slakta ett begagnat stift och använd som ämne för att göra adapter :tummenupp
 
Nu har jag mekat ihop en adapter och de blev riktigt bra och värdena blev bättre än första försöket.

Fick nu värdena Cyl. 1...9.1 bar
Cyl 2...8.7 bar
Cyl 3...9.2 bar
cyl 4...9.1 bar

Och enligt Haynes boken så var de bra värden..
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top