Gjorde RISK 1 och RISK 2 för mc idag.

SmiiX

Kawakisaki
Gick med
25 Mar 2010
Hoj
09, kawasaki, er-6n mattsvart
Tjenare. :)

Gjorde Riskt 1 och Risk 2 till MC idag som blev obligatoriskt för mc kort efter 2009.

Betalade 950kr för ettan och 2500kr för 2an. (fartvindens trafikskola i halmstad, billigt då dom flesta kostade 3-3500):tummenupp

Risk 1 handlade mer eller mindre om att man blev upplyst av att det är livsfarligt att köra mc och fick se hemska bilder och filmer från mc olyckor. Höll på i 4 timmar.

Risk 2 fick man köra mc, skarpa kurvtakningar i hög hastighet, slalom körning, undan manöver samt effektiv bromsning. Man fick plåga en mc i 4 timmar i olika tester.

Och ja, man kunde bli underkänd i risk 2. Krävde att man kan köra mc, hålla skaplig balans bland annat. Det säger ju sig själv, kan man inte köra är utbildningen meningslös..

Risk 1 krävde bara att man var närvarande och var delaktig i diskussionerna.

Enligt mig var risk 1 bort kastade pengar medans risk 2 var riktigt intressant.

Mvh Andy Fredriksson :yoparty

Intressant läsning ang. Risk 2an, trodde inte det var så mycket man skulle få göra. Trodde det var hård inbromsning sen info om hur man ska hantera motorcykeln.

Har bokat Risk 1 den 13 April, första körlektion 19 sen andra 21 april. Tänkte ta Risk 2 omkring 25 april om de har tid då.

Körskolan har inte börjat med MC-lektioner här i stan ännu då det har varit för kallt. Så det är bara att vänta.

Kul att du har kommit igång. Tror det kommer att bli kaos i sverige när alla mckorts tagare vill göra risk utbildningarna, risk två hade bara 4 platser och håller på halva dagen och då turas dom om med banorna för folket som kör halka med bil..

Boka redan idag om du har möjlighet.

Bra att man kan göra Risk 2:an nu, eller det kanske var ett aprilskämt och du betalade för något annat? :D

Hehe nej det var inget april skämt..=) Man gjorde bromsprov upp till 90kmh och kurv tagningen i 60kmh.

Körningen gjordes på torr mark.

60km/h = hög fart? Är ju knappt man kan styra i dom hastigheterna. ;)

Kul dock med någon som faktiskt gått utbildningarna. Blir lite intressantare för egen del. :)

Risk 2 är det inte det man redan får göra på uppkörning?
Känns som dom bara har hittat på ett sätt att tjäna några kronor.:va
Vilka är det som håller i testet? Mc skolan?

Last edited:
Jag hade viljat se dig "Victor L" göra en skarp kurva över 60kmh då kurv-diametern endast var ca 20meter......=)

Körningen i risk 2 är en variant av den på uppkörningen. Men under risk 2 berättar dom, demonstrerar och peppar en samt upplyser varför saker och ting går som det går osv. Riktigt bra kurs.

Kursen hålls av en kontrollant från VV tillsammans med trafikskole läraren.

Jag hade viljat se dig "Victor L" göra en skarp kurva över 60kmh då kurv-diametern endast var ca 20meter......=)

Körningen i risk 2 är en variant av den på uppkörningen. Men under risk 2 berättar dom, demonstrerar och peppar en samt upplyser varför saker och ting går som det går osv. Riktigt bra kurs.

Som jag sa, inget märkvärdigt med det. Finns ett flertal motorvägspåfarter till E4:an här i stan som är väldigt skarpa och dom går att köra i högre hastigheter än så utan några som helst problem. :)

Verkar ju som att Risk 2:an har vettigt innehåll dock, även om priset kan tyckas svårmotiverat, speciellt på en del orter i landet.

Last edited:
Som jag sa, inget märkvärdigt med det. Finns ett flertal motorvägspåfarter till E4:an här i stan som är väldigt skarpa och dom går att köra i högre hastigheter än så utan några som helst problem. :)

Verkar ju som att Risk 2:an har vettigt innehåll dock, även om priset kan tyckas svårmotiverat, speciellt på en del orter i landet.

Har inte gjort Risk 2'an själv ännu men tyckte inte heller att det lät speciellt svårt. Hade det varit "en svår" sväng så hade det inte varit med på utbildningen pga att man kan ramla och göra illa sig.

Vet en hel del på/avfarter med bil där man kör betydligt fortare och då kör man ändå vanlig sportkombi.

Tycker det är konstigt att det är olika priser för något som ska vara "samma" utbildning vart man än är och det är ju inte körskolorna som tagit fram det. Här i Eskilstuna kostar Risk 1 = 650:- , Risk 2 = 3500:- (tror jag det var)

För en person med god körvana är många moment enkla. MEN om man begränsad körvana kan t.ex kurvtagning i hög fart vara knepigt.

Var det någon som blev "kuggad"? Vad gjorde h*n isåfall?

Tycker det är konstigt att det är olika priser för något som ska vara "samma" utbildning vart man än är och det är ju inte körskolorna som tagit fram det. Här i Eskilstuna kostar Risk 1 = 650:- , Risk 2 = 3500:- (tror jag det var)

Jag får betala 700 kr för Risk1 och 1950 kr för Risk2. Att det kan skilja sig så mkt och då kommer jag ändå göra 2:an i Stockholm på Gillingebanan eftersom att det inte finns några här i Västerås än och jag vill ha mitt kort "snabbt".

Går det att boka risktvåan på fartvindens körskola fast man inte är inskriven där? Man kör med deras hoj och utrustning va?

Är ganska säker på att alla gör risk 2an med Kawasaki ER6-f... utrustning och hojar finns redan där? Så som jag fattade det när jag läste skiten

Då kunde de ju skriva på ett papper direkt att den delen av uppkörningen är avklarad... men då blir de kanske tvungna att reducera priset på uppkörningen och det går ju inte.

Bättre att både VV och trafikskolorna får ta betalt för samma moment... :rolleyes:

Jo då, jag bokade på fartvinden utan att jag var inskriven och sen körde man med deras cyklar, fick även låna kläder om man inte hade de.
Sen ville dom att man faxade över intyg från sin körskola att man kunde köra mc men jag sa bara att jag var as grym på att köra.. räckte fint..=)

Går det att boka risktvåan på fartvindens körskola fast man inte är inskriven där? Man kör med deras hoj och utrustning va?

Låter ju bra att risk2:an verkar vettig, har gjort risk1:an och blev förbannad för det var så dåligt och att det tog en halv arbetsdag.
I östergötland verkar alla priser ligga på ca 4500 för risk1 och risk2 ihop, irriterande att det skiljer så mycket.

Men det kostar mig ännu mer om jag ska ta ledigt en hel dag och åka iväg till stockholm för att göra risk2:an.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT