Gjorde jag rätt!??? (byte av packboxar i framgaffeln)

hEcYh00k

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
CBR1100XX Blackbird
Bytte packboxarna i framgaffel idag (och kvällen ;) ) eftersom de läckte,,, :(

Var första gången jag gjorde detta,,,verkstadshandboken+tips från sporthoj var till stor hjälp...

Men det som förbryllar mej var att det gick för lätt :skrämd

Anledningen till detta var att jag aldrig tog bort "damper rod bolt" ,,,, (Den som sitter unders på benen) Eftersom jag inte såg nån anledning till detta! Det gick ju att byta packboxarna som är bovet till dramat att det läcker ändå!!!

Sååå....vad har jag gått miste om genom att inte ta bort dessa??? Släng det bara rakt i ansiktet på mej så att jag måste göra om hela jobbet!!! :D :eek: ;)

Eftersom jag har hört av massor folk att det är dessa som brukar vara svåra att få bort och att man brukar använda mutterdragare till så antar jag att man ska/måste ha bort dessa,,,? :confused: :confused: :confused:

Men varför ska man ha bort dessa??? Det går ju att byta packboxarna ändå???

Förbryllad, förvånad (och snart besviken? ;) ),,,

2. Dra bort "Tube":en,,,,sen har man ju grejjerna man vill byta där!!!?

Hade inte ens behövt ta bort Fjädern m.m men gjorde det ändå för att det skulle bli mer riktigt när jag skulle fylla på oljan (blev det inte riktigt ändå )

Det gick för lätt på detta sätt,,,,,,,,,vad är det jag INTE har gjort???

Väldigt förbryllad

Bifogat

• mvc-005f.jpg
    mvc-005f.jpg
    37.6 KB · Visningar: 307
Ok.... har fan aldrig tänkt på det, men det funkar ju tydligen bra det med... Har du inte skadat något och gaffeln inte har skador så blir det nog bra.

Rigge skrev:
Ok.... har fan aldrig tänkt på det, men det funkar ju tydligen bra det med... Har du inte skadat något och gaffeln inte har skador så blir det nog bra.

Har inte "provkört" dom än!!! :D :D :D

Nejdå, inga skador alls!!! Gick mycket smidigt,,,FÖR smidigt,,,därför jag är så förbryllad,,,,

Vad får man bort/isär om man tar bort bulten i botten??? Fattar inte vad jag har gjort för fel (känns som att det var rätt :) )

Last edited:
????????
Hur fan hänger det där ihop?!
Sitter inte din damping rod fast i bottenbulten?! Du skall inte kunna ta ut innanmätet utan den borttagen....

Freppa skrev:
????????
Hur fan hänger det där ihop?!
Sitter inte din damping rod fast i bottenbulten?! Du skall inte kunna ta ut innanmätet utan den borttagen....

Är lika förvirrad som dej,,,var därför jag hoppades på att någon skulle kunna reda ut detta åt mej! :)

Vet bara att jag har nya packboxar på,,, :skrämd

Men, det där är ju en USD gaffel?

Min USD går att plocka ner precis så där, men min gamla konventionella gick inte att få isär utan att skruva loss underifrån (och med ett hemmabyggt motthåll inne i gaffeln).

Det där ser nästan ut som en cartridgegaffel?

/J

Alla gafflar sitter inte fast i botten utan det går alldeles utmärkt att göra så :tummenupp

Fördelen med att ta bort botten pluggen är att dom blir lättare att tömma samt lättare att göra ren....

Mathias

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...