Gixxerfighter 1000 -03 budgetbygge...

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Förra sommaren köpte jag en gsxr 1000 -03 med en nästan komplett turbosats i låda. Tyvärr var jag tvungen att sälja turbogrejorna men började i vintras bygga om hojen lite. Motorn är kompressionssänkt och kamaxlarna är injusterade. Så om man vill kan man fortfarande montera turbo utan att göra ingrepp i motorn. Fick med en väldigt massa delar till hojen som jag sålt så att bygget ska bli så billigt som möjligt. Jag tyckte att hojen var lite väl mycket bling-bling så jag bestämde mig för att byta kåpor och bygga streetfighter. Så här såg utgångsmaterialet ut:

Bifogat

• 2012-06-09_00-34-49_928.jpg
    2012-06-09_00-34-49_928.jpg
    238.3 KB · Visningar: 244
Här är en liten förhandstitt på det jag börjat med. Tidigare ägare hade redan polerat ram, sving, bakram och fälgar så det låter jag vara så. Men jag ville byta färg så jag fick tag i ett helt nylackat kåpset i originalfärg. Tyckte det blev lite mer stilrent. Sen köpte jag ett fatbarstyre och risers på biltema. Framlyset är spretans nytt och kommer från en ktm 690 duke -08. Detta är ju snuskigt dyrt men jag gjorde en bra bytesaffär. Bakramen och bakkåpan är kortad 8 cm så att hojen ska få lite bättre proportioner och att sadeln blir lite kortare. Då sitter man mer på plats vid ev buskörning. Tänkte jag skulle få tag i en snygg magkåpa och ett snyggare expansionskärl till kylaren också. Tips mottages gärna!

Bifogat

• 2013-03-12_12-49-16_776.jpg
    2013-03-12_12-49-16_776.jpg
    243.6 KB · Visningar: 196
  • mail.jpg
    mail.jpg
    62.8 KB · Visningar: 222
  • 2013-03-12_12-48-42_875.jpg
    2013-03-12_12-48-42_875.jpg
    242 KB · Visningar: 244
Snyggt! gillar denna duke lampa som fan!

Du har inget över som du vill sälja?

Snyggt! gillar denna duke lampa som fan!

Du har inget över som du vill sälja?

Nej, men den finns att köpa på ktmshop.se komplett för dryga 7000 kr.....:mad:
Jag bytte min mot en lykta från en ktm superduke -11 som jag köpt på ebay för 1700 spänn inkl frakt....prisvärt!

Jag bytte min mot en lykta från en ktm superduke -11 som jag köpt på ebay för 1700 spänn inkl frakt....prisvärt!

Tror han menar reservdelar som blir över, eftersom han kör GSX-R själv :)

Bra val att göra av sig lite av bling-bling stuket, jag hade inte tvekat en sekund själv heller :tummenupp

Det var inte billigt duh!
Menade mer gsxr 1000 delar :)

Skönt bygge och fighter ska byggas på budget :fakta

Jag har aldrig varit något fan av svindyra byggen med kromade drakar och helvette överallt :)

Lyset passar bra!

Jag skulle behöva få tag i en magkåpa/bellypan men lyckas inte hitta någon som säljer en snygg. Alternativet är väl om man hittar originalkåpor man kan kapa av, spackla och lacka iordning. Har ni några tips? Skulle även behöva få tag i ett snyggare expansionskärl.

Nybesiktigad och klar!

Bifogat

• gsxr 1000.jpg
    gsxr 1000.jpg
    61.1 KB · Visningar: 342
Jag skulle behöva få tag i en magkåpa/bellypan men lyckas inte hitta någon som säljer en snygg. Alternativet är väl om man hittar originalkåpor man kan kapa av, spackla och lacka iordning. Har ni några tips? Skulle även behöva få tag i ett snyggare expansionskärl.

Köp en magkåpa på ex. polidom och pimpa om den som du vill och sedan lacka!

Sedan är det bara att köpa en fickplunta ex. från teknikmagasinet och använd som exp.kärl

Om någon har en speedohealer liggandes till en gsxr 1000 -03 så är jag intresserad av att köpa!

Säkert en väldigt skön hoj att köra. Bekväm och med riktigt bra prestanda maskinellt och chassimässigt.

Man försöker hela tiden intala sig att det inte är så obekvämt att åka sporthoj men har man väl provat en mer upprätt ställning vinner det 7 dagar i veckan om man inte är väldigt duktig och håller till på bana i riktigt höga farter.

Fighter-utförandet lär nog inte sätta någon gräns där heller för 99% som förmodligen kör bättre lite mer upprätt. Redan att enkelt kunna se åt sidan istället för himlen när man vrider på huvudet gör att uppsikten blir otroligt mycket bättre i vanlig trafik.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT