Gixxer 1100 Musclebike

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Har precis varit o hämtat en GSX 1100 av 1980 års modell:yoparty Att den är i behov av lite kärlek är ett understatement:)
Men den är nybesiktigad och startar o går som en klocka.

Inspirerad av alla ni som bygger eller har byggt 80-tals muskelhojar:tummenupp

Det kommer inte bli ett höghastighetsbygge men det skall åtminstone gå sakta framåt och med massor av bilder:)

Vill ha massor av tips o tricks under vägen.

Lite tankar nu första dagen är:

Ev. se om jag kan få en enkelsving jag har liggande att passa? Men fasen passar det på en sån här hoj?
Förstärka ramen med inspiration av Viktor L's bygge.
RUND framlykta är ett måste!
Trim?
Ny gaffel!
Nya fram o bakhjul.
Nya bromsar.
Puts skall det vara på den.
4-1 system.
Och massor mer som ni kan se av bilderna:D

Men den var BILLIG!

Kopia av Gixxer Musclebike 003.jpgKopia av Gixxer Musclebike 001.jpgKopia av Gixxer Musclebike 002.jpg
 
Last edited:
Jag ändrade fort som bara f-n:)

Tack! Har ju en K4 sen innan men den är väl för ny:tungan

Jag vill ha massor av tips av dig nu Mr Steen.
 
du borde börja med fjädring samt broms
många kör ju på nyare gsxr framgaffel samt broms , det finns mängder

gratulerar till ett rått köp :)
 
Stor rund lampa xenon konventerad. Ev med angel eye p-ljus?

Plocka ner hela hojen och ytbehandla alla skruvar och lacka hela härligheten i någon udda/unik färg

Enkel sving är alltid ballt !
 
Tack!

Jo tanken är ju att få plockat på en usd gaffel med nyare hjul o ok.
Hey, det sitter ju Öhlinare på den i bak:hihi

Skall måtta för enkelsvingen där sitter en nästan ny singeldämpare.

Och ja allt skall ner i molekyler o blästras, lackas, ytbehandlas, alla lager skall bytas etc.

Puh det blir mycket arbete!
 
Last edited:
Tack!

Jo tanken är ju att få plockat på en usd gaffel med nyare hjul o ok.
Hey, det sitter ju Öhlinare på den i bak:hihi

Skall måtta för enkelsvingen där sitter en nästan ny singeldämpare.

Och ja allt skall ner i molekyler o blästras, lackas, ytbehandlas, alla lager skall bytas etc.

Puh det blir mycket arbete!

Hej, kul med muskelhojbygge!

Ang. USD framgaffelkonvertering så kommer det dels förändra stilen på hela hojen, dels är de flesta USD gafflar kortare än din original konventionella gaffel så risken är att framändan kommer sitta för lågt och ge en markfrigång på endast ett par cm (där grenrören brukar vilja få plats etc) så mät nuvarande höjden och utgå från det (om du vill bibehålla nuvarande markfrigång dvs.).

Enkelsvingar brukar generelt vara bredar vid infästningen än en konventionell sving (på min kawasaki är det 235 mm brett och enkelsvingar jag tittat på är uppemåt 280-290mm breda).

Vad gällande trim skulle jag hejda mig med det, och lagt de pengarna på en trimförgasarbrygga samt ett passande avgassystem. GSX:en är original på 1074 cm3 (om jag mins rätt) och med 4v per cyl ger den väl runt 100 hästar på bakhjulet, mer än nog för en hoj utan kåpa enligt mig. Ska du tvunget trimma lite är nog billigaste alternativet att fixa ett par moderata trimkammar som du inte behöver greja med nya ventiler osv med.

Men bästa är, enligt mig, att greja med chassit först, byt fram och bakända om du ska, osv.

/Otto
 
kastar du på allt för nya delar , så går du garanterat miste om den förmånliga förs
min kostar 1500 kr helför

sj håller jag på o kuckla med framgaffel o sving från en r6 -99
det skiljer 20 mm på dessa gafflar men i gengäld går jag upp en tum i framfälg samt kör på 70 profil

tänk igenom vad du vill göra o ta en sak i taget :)
 
Tack!

Jo tanken är ju att få plockat på en usd gaffel med nyare hjul o ok.
Hey, det sitter ju Öhlinare på den i bak:hihi

Skall måtta för enkelsvingen där sitter en nästan ny singeldämpare.

Och ja allt skall ner i molekyler o blästras, lackas, ytbehandlas, alla lager skall bytas etc.

Puh det blir mycket arbete!

hej
jag har en busa gaffel liggande eller ja typ nu står den igaraget kompl
mvh peter
 
Du har ett PM Peter.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top