Gix 750 går ojämnt och sotar stift efter service?

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Servat och justerat ventiler på damens gsxr750 -04. Nu startar den och går, men ojämnt om man håller gasen samtidigt som tomgången är väldigt låg. Tog ur stiften och kollade dessa som var sotsvarta och ett par snudd på fuktiga. Bytte till gamla stift men ingen skillnad.
Lyfte en kam för justeringen, kan den kuggat över en tand? Har inte haft fenomenet under 15 års servande... :(

Riv isär och kolla så att kammarna sitter som dom ska, det känns ganska troligt att du inte fick dit den riktigt. Ibland vrider dom sig när man får spänn på kamkedjan.
Risken finns förståss vilket jag är orolig för, men jag tyckte jag kollade och dubbelkollade och skruvade dit bryggan innan jag stack i sträckaren och drog runt med kåpan av för att se att inget hoppade... :va

Fick förslag på klämda vakuumslangar eller liknande iom att den sotar, men jag törs inte låta bli att kolla kammarna ändå. :gnissla

Eller så satte jag kammen en kugg fel redan från början. Nån gång ska ju vara den första :brinnerup

Risken finns förståss vilket jag är orolig för, men jag tyckte jag kollade och dubbelkollade och skruvade dit bryggan innan jag stack i sträckaren och drog runt med kåpan av för att se att inget hoppade... :va

Fick förslag på klämda vakuumslangar eller liknande iom att den sotar, men jag törs inte låta bli att kolla kammarna ändå. :gnissla

Eller så satte jag kammen en kugg fel redan från början. Nån gång ska ju vara den första :brinnerup
Min var min sagt lurig att ställa kammarna på, det var liksom nästan överallt. Tills jag böt till en ny kamkedja, då jävlar blev allt exakt å fint :fakta Så även om det ser nästan rätt ut så kan det ju vara nästan åt fel håll så att säga :)

Det sitter en liten vakumklocka på luftburken, med en slang som man alltid tar bort när man lyfter på burken.

Glömde den på min, och då gick den som du beskriver.
Gick väldigt fett/svartrök.

Antar att du har kollat allt sånt, men det kan ju vara nåt liknande.

Felkuggad kam ger inte dessa symptom utan mer kraftlöshet vid vridmax. Tjuvluft från fuggebryggan eller någon missad vakumslang är mer troligt....

@Geiger: Jepp, den var det. Men som sagt, jag hade ju missat den vilket jag kom på en natt här i veckan när jag inte kunde sova.

Inget stressmeck idag alltså, bara lyfta tanken och montera slang :banana

@Boris: Var inne mer på det jag med, kunde f-n inte tänka mig att jag missat kammen men är man trött är man... Visade sig ju vara rätt åxå.

Tack!

Bifogat

• 20100331009.jpg
    20100331009.jpg
    232.3 KB · Visningar: 57
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...