Gissa vilka hjälmar som inte är säkra

Vilka hjälmar skulle du undvika med avseende på säkerhet?


  • Antal röstningar
    0

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Bike har ju ett stort hjälmtest i nästa nummer och det vore kul att gissa utfallet och sedan jämföra med de faktiska testresultaten.

Ökar säkerheten med priset på hjälmen, eller betalar man för prestige och design när man köper en dyr hjälm?

Vad tror du? Vilka av nedanstående hjälmar skulle du undvika med avseende på säkerhet?

Och vems gissning kommer visa sig stämma bäst överens med verkligheten? :)

Arai Chaser
Biltema
Grex R2
KBC VR-1X
MDS Sprinter
Nolan N62
Schuberth S1 Pro
Suomy Vandal
 

Bifogat

  • arai.jpg
    arai.jpg
    72.5 KB · Visningar: 455
  • kbc.jpg
    kbc.jpg
    79.3 KB · Visningar: 401
  • mds.jpg
    mds.jpg
    155.1 KB · Visningar: 407
  • schuberth.jpg
    schuberth.jpg
    75.7 KB · Visningar: 387
  • nolan.jpg
    nolan.jpg
    134.5 KB · Visningar: 350
  • grex.jpg
    grex.jpg
    98.2 KB · Visningar: 387
  • biltema-1.jpg
    biltema-1.jpg
    182 KB · Visningar: 435
  • suomy.jpg
    suomy.jpg
    103.4 KB · Visningar: 385
Last edited:
Äh UVEX slår alla på fingrarna ändå, sånna där självmordskandidater som kastar sig ut för stup iförda i spandexstrumpa och trädgårdsvantar använder dem flitigt har jag sett :tummenupp
 
Schuberth S1 Pro lär ju vinna, heter en hjälm nånting med "pro" så vet man att det är bra grejer.
 
Är ju inte bara design och prestige du betalar för. Även komfort, ventilation och finesser (solskydd, uppblåsbara kindkuddar och allt vad det kan vara).

Hoppas de kör stöt-tester på slumpvis utvalda delar av hjälmen, inte bara där ECE 22:05 har sina fördefinerade..
 
Svårt att säga, alla borde få godkänt men det dyker säkert upp överraskningar.

Vissa hjälmar kommer vara bättre på att dämpa hårda slag vilket kan rädda liv men å andra sidan kan det medföra att risken för hjärnskador ökar vid en mindre vålsam smäll. Andra kommer vara bättre på att dämpa mjukare slag men kan därmed vara otillräckliga vid kraftigt våld.

Vad kriterierna är för en "säker" hjälm och vad testet kommer att fokusera på är saker jag skulle vilja veta innan jag röstar.
 
Du menar "Gissa vilka hjälmar som inte är säkra i Bikes test"?
En ganska stor skillnad från vad du skrivit.
 
  • Gilla
Reaktioner: R2
Många tidigare tester har visat att priset inte är någon vägledning hur bra hjälmen skyddar. Sen kan olika hjälmar skydda bra på olika sätt alltså b vara bra för olika typer av påverkan.

Jag tror själv att alla godkända hjälmar skyddar hyfsat bra. Det man får med de dyrare hjälmarna är kvalitet i småliret som spännen. visirmekanism, komfort, ljudnivå m.m. Samt impfaktor förståss.

Å jag hävdar igen att alla hjälmar skyddar bättre än ingen. De första åren jag körde hoj ägde jag inte ens en hjälm.:D
 
Förmodligen kommer dyra räserhjälmar ha sämre säkerhet.
Jakten på gram gör att man lägger sig nära gränsen för godkänt.
 
Det som kommer hända är följande:
Testet kommer att totalsågas och ses som ren nonsens om t ex Biltema är säkrast. Det spelar ingen roll om det är NASA som räknat ut hållfastheten, vi på sporthoj vet bäst.

Om istället Biltema får sämst och t ex Arai får bäst så kommer testet vara sanning och prejudicerande för alla eventuella framtida tester. Så om Arai INTE vinner i någon annan tidning så kommer man ändå att hänvisa till att: "den vann i Bike"..


:glömdet
 
Det som kommer hända är följande:
Testet kommer att totalsågas och ses som ren nonsens om t ex Biltema är säkrast. Det spelar ingen roll om det är NASA som räknat ut hållfastheten, vi på sporthoj vet bäst.

Om istället Biltema får sämst och t ex Arai får bäst så kommer testet vara sanning och prejudicerande för alla eventuella framtida tester. Så om Arai INTE vinner i någon annan tidning så kommer man ändå att hänvisa till att: "den vann i Bike"..


:glömdet
Precis!

Det jag saknar i de engelska testerna är test av flera hjälmar av samma modell. För att se ev. produktionsproblem och kanske åldersproblem. När hjälmen är ny testas den, men sedan så sätter sigma-ingenjörerna igång och produktionsoptimerar tillverkningen - vilka klara bibehålla egenskaperna då skulle vara intressant att se.

Med detta vill jag så klart ha sagt att Biltema är som att spela på rött i roulette :tungan
 
För det första:
Ironisk? Läs igen och jämför meningarna annars så skall du se att du inser skillnaden.

För det andra:
Du borde byta nick tycker jag. Personlig åsikt :P

För det trejde:
Jag hoppas att dem inte jämför öppningsbara med icke öppningsbara och hjälmar med solskydd som fälls upp mellan skalet. Vilket fall kommer de i så fall högst troligt få sämre resultat. Såvidare de inte väger avsevärt mycket mer. Men det är ju också farligt på sitt sätt. Att det är säkrare med ett homogen skick är ju inget konstigt.

ps jag tror arai chaser vinner trots allt. synd att inte shoei raid eller dito är med också.

Vilken är den stora skillnaden, menar du?
 
Last edited:
Jag har fått lära mig att man alltid ska köpa den hjälm som sitter bäst oavsett pris. Och med överlägsen passform blev det en KBC VR-1X för mig. Hoppas den inte visar sig vara gjord av kexchoklad nu bara..
 
Vinner Arai, kommer alla säga att testet var korrekt.

Vinner Biltema så kommer det bli ett jävla gnäll om felaktigt test.

;synsk
 
Jag har fått lära mig att man alltid ska köpa den hjälm som sitter bäst oavsett pris. Och med överlägsen passform blev det en KBC VR-1X för mig. Hoppas den inte visar sig vara gjord av kexchoklad nu bara..

Precis. Det är minst lika viktigt att den sitter bra. Men det går ju inte att bedömma i ett test då det är så individuellt.
 
Vinner Arai, kommer alla säga att testet var korrekt.

Vinner Biltema så kommer det bli ett jävla gnäll om felaktigt test.

;synsk

du har glömt en fallang. om arai vinner så kommer det tokhävdas att testet är fel , eftersom ece22:05 lattjotjosan säger någe annat
 
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top