Gick omkull för dryga timmen sedan; frågor...

Thunderbird

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
BMW F800s
Körde Huddingevägen söderut för ca 1,5 timme sedan, alldeles innan Flemingsberg blev jag trängd vid en korsning; bilisten korsade heldragen linje,

Jag panikbromsade och så gick det som det gick...

Sitter här och är så jäkla glad (och lite chockad) över att det gick så snabbt, och att jag gick i marken så pass smidigt (gled på asfalten och mitt trygga ryggskydd).

Grejen är att han som orsakade det hela SMET.
Och cykeln har fått rätt mycket skador.

Jag har ett vittne, som hjälpte mig efteråt, och vi pratade om detta. Jag har halvförsäkring, och vid fall som detta gäller ju inte den??!

Det finns något som heter Trafikskadeföreningen (tror det heter så), någon som känner till hur detta funkar?

Måste/ska jag polisanmäla? Jag har inte regnummer på bilen, och allt gick så snabbt; så jag hann bara uppfatta att bilen inte var modell stor volvo, utan typ någon mindre bil, och att den var vit.

Verkligen inte någon upplevelse jag vill vara med om igen, känner igen det från min tid som aktiv cyklist. När fästet släpper tappar man kontrollen DIREKT. I detta fall med en herrans massa gnistor som resultat och skrapsår och allmän stelhet... :(

Någon som varit med om något liknande, och som har svar på mina frågor? Det är ju helg nu, så försäkrinsbolaget hänvisade mig till att återkomma på måndag.

/T

Polisanmäl. Asap.

Det var bra att du klarade dig så bra som du gjorde och att du hade ryggskydd. :tummenupp

jo du har rätt de finns ett ställe men dom e ganska sega på att vilja ge ut pengar men så länge du inte har e tt jävigt vittne borde de gå bra men man vet aldrig..
trafik bla bla va dom nu heter kan du säkert hitta i telefonboken annars ring 118118.

Thunderbird skrev:
Körde Huddingevägen söderut för ca 1,5 timme sedan, alldeles innan Flemingsberg blev jag trängd vid en korsning; bilisten korsade heldragen linje,

Sitter här och är så jäkla glad (och lite chockad) över att det gick så snabbt, och att jag gick i marken så pass smidigt (gled på asfalten och mitt trygga ryggskydd).

Jag har ett vittne, som hjälpte mig efteråt, och vi pratade om detta. Jag har halvförsäkring, och vid fall som detta gäller ju inte den??!

Det finns något som heter Trafikskadeföreningen (tror det heter så), någon som känner till hur detta funkar?

Måste/ska jag polisanmäla? Jag har inte regnummer på bilen, och allt gick så snabbt; så jag hann bara uppfatta att bilen inte var modell stor volvo, utan typ någon mindre bil, och att den var vit.

Verkligen inte någon upplevelse jag vill vara med om igen, känner igen det från min tid som aktiv cyklist. När fästet släpper tappar man kontrollen DIREKT. I detta fall med en herrans massa gnistor som resultat och skrapsår och allmän stelhet... :(

Någon som varit med om något liknande, och som har svar på mina frågor? Det är ju helg nu, så försäkrinsbolaget hänvisade mig till att återkomma på måndag.

/T

Det du ska göra är att polisanmäla det. Det är en klar smitning! Har du vittne så har kommer du få saken prövad av trafikförsäkringsföreningen. De kommer att vid bifall betal knappa 4000kr av din självrisk.
Du måste anmäla skadan till ditt försäkringsbolag.

Tur att du klarade dig iaf.

Ha det gott

S-O

Vid inträffad skada
Till vem skadeanmälan ska skickas beror på vad som är skadat:

Egendomsskada
Skada på motorfordon med vagnskadeförsäkring eller vagnskadegaranti anmäls i första hand till det bolag där försäkringen finns.

Skada på motorfordon som saknar vagnskadeförsäkring eller vagnskadegaranti anmäls till Trafikförsäkringsföreningen.

Skada på annan egendom anmäls till Trafikförsäkringsföreningen.

Polisanmälan krävs.

Personskada
Personskada i motorfordon anmäls till det försäkringsbolag där trafikförsäkring för motorfordonet finns.

Saknas svensk trafikförsäkring anmäls skadan till Trafikförsäkringsföreningen.

Annan personskada anmäls till Trafikförsäkringsföreningen.

Polisanmälan krävs.

Information finns på www.tff.se

Thunderbird skrev:

/T

Det är fruktansvärt oansvarigt att smita när man är inblandad i en olycka.Föraren i bilen hade väl ingen aning om du blev skadad eller ej.
Jag hoppas att det löser sej... synd på hojen men det var tur att du klarade dej så bra iallafall. tycker det räcker med olyckor nu.

:kulspruta :kocko <-Smitare

Blir förbannad när jag hör sånthär :mad: . Gött att du klarade dig såpass bra!

Idioter finns det tyvärr gått om! :mad:
Tur att du inte blev skadad, och hoppas att det hela inte blir alltför dyrt för dig.

Pommes skrev:
Vid inträffad skada
Till vem skadeanmälan ska skickas beror på vad som är skadat:

Egendomsskada
Skada på motorfordon med vagnskadeförsäkring eller vagnskadegaranti anmäls i första hand till det bolag där försäkringen finns.

Skada på motorfordon som saknar vagnskadeförsäkring eller vagnskadegaranti anmäls till Trafikförsäkringsföreningen.

Skada på annan egendom anmäls till Trafikförsäkringsföreningen.

Polisanmälan krävs.

Personskada
Personskada i motorfordon anmäls till det försäkringsbolag där trafikförsäkring för motorfordonet finns.

Saknas svensk trafikförsäkring anmäls skadan till Trafikförsäkringsföreningen.

Annan personskada anmäls till Trafikförsäkringsföreningen.

Polisanmälan krävs.

Information finns på www.tff.se

I det fall det är frågan om nu så är det en smitning från olyckan. Då skall det polisanmälas

Polisanmäl direkt. Har du vittnen+polisanmälan bör det inte bli problem med TFF. Själv fick jag inga stålar för parkeringsskadan eftersmo det ej kunna styrkas att det var ett okänt fordon som orsakat det (hade inga vittnen). De trodde m.a.o. att jag klantat mig och försökte blåsa dem.
Men i ditt fall bör det gå smidigt - men se till att ha polisanmälan + vittnesuppgifter.

Finns en självrisk på ca 1900 hos tff men det lär det vara värt.

tur du klara dej så pass bra.
:kocko vissa är fega som sitter bakomratten på en bil och vågar inte stå för de dom gör.

Skalman skrev:
Polisanmäl direkt. Har du vittnen+polisanmälan bör det inte bli problem med TFF. Själv fick jag inga stålar för parkeringsskadan eftersmo det ej kunna styrkas att det var ett okänt fordon som orsakat det (hade inga vittnen). De trodde m.a.o. att jag klantat mig och försökte blåsa dem.
Men i ditt fall bör det gå smidigt - men se till att ha polisanmälan + vittnesuppgifter.

Finns en självrisk på ca 1900 hos tff men det lär det vara värt.

Har en nära vän vi ttf och de betala aldrig om det inte finns vittnen

trafikförsäkringsföreningen

Tur att du klarade dej det är det viktigaste.
Jo helt riktigt trafikförsäkringsföreningen höll till (håller ?) på Tegelludsvägen ? Gärdet,mkt riktigt du kan få ersättning gör en polisanmälan (krav) samt va glad att du har vittnen annars" kiss your ass godbye"det är nämligen så att alla som betalar en försäkringspremie på ett fordon så går en liten procentsats till trafikförsäkringsföreningens konto ,så att dom har råd att betala ut vid sådana tillfällen ,och andra.
Har själv råkat ut för ngt liknande visserligen 1983 men borde vara liknande regler idag hade som tur som hade ett vittne fick ut allt + att jag fick behålla hojen (skrotet).
Lycka till.

Kan det inte vara så att bilisten inte såg dig? Hög musik på och bråttom...

Skit är det i alla fall. Det var ju exakt detta som hände mig. Fast bilisten körde in framför mig i en rondell. Fast hade ju inga vittnen. Inte en bil jävel stanna. Hojen åkte ju i och för sig ner i ett dicke och jag sprang ju ner efter så. Men ändå! Men det var nog gud som ville lära mig nått. Och det funkade ju.

Lycka till med allt!

Fattar inte hur man kan smita, du kanske hade skadat dig illa. Fatta vad man lär tänka om man smiter: Hmm dog han eller inte? Var det jag som dödade honom etc etc..

Jävla typ skulle stannat direkt och pejjat och sånt. Man ska stå för sina misstag! :kocko

Tack allihop för alla uppmuntrande ord; det värmer!
Motorcyklister är verkligen något alldeles extra! :)

Huruvida bilisten såg mig eller inte, ja, det vet bara gudarna. Jag vet bara att han (eller hon) inte verkade ha så värst bra koll på läget, och inte på vilka lagar som gäller heller.

Som tur är har jag ett vittne och nu har jag polisanmält också; via telefon. Funkade alldeles utmärkt när jag väl kom fram till rätt person.

Då blir det Försäkringsbolaget och mc-verkstan på måndag så får vi se varåt det hela barkar. På hojjen blev det så mycket skador, så man kan ju undra om det är värt att reparera. Växelpedalen blev rätt intryckt; undrar till exempel om växellådan klarade sig...?

Skriver Thomas, som nu ska ta ett varmt bad, och efter det en jäkligt stor whiskey och en schysst film framför dumburken. Det är jag jäklarimig värd!

:tummenupp japp du är värd en dubbel whiskey, njut av filmen och badet.
:)

Thunderbird skrev:
Tack allihop för alla uppmuntrande ord; det värmer!
Motorcyklister är verkligen något alldeles extra! :)

Huruvida bilisten såg mig eller inte, ja, det vet bara gudarna. Jag vet bara att han (eller hon) inte verkade ha så värst bra koll på läget, och inte på vilka lagar som gäller heller.

Som tur är har jag ett vittne och nu har jag polisanmält också; via telefon. Funkade alldeles utmärkt när jag väl kom fram till rätt person.

Då blir det Försäkringsbolaget och mc-verkstan på måndag så får vi se varåt det hela barkar. På hojjen blev det så mycket skador, så man kan ju undra om det är värt att reparera. Växelpedalen blev rätt intryckt; undrar till exempel om växellådan klarade sig...?

Skriver Thomas, som nu ska ta ett varmt bad, och efter det en jäkligt stor whiskey och en schysst film framför dumburken. Det är jag jäklarimig värd!

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti