Gick ner på 3 cylindrar?!?!

Jonstorp

Medlem
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
Suzuki TL1000S 1997
I söndags skulle jag glad i hågen köra upp min RF900R anno 95, från Jonstorp i Skåne till Oskarshamn i Småland.. en liten trevlig tripp på 31 mil.. Inget problem, tänkte jag och gav mig iväg.. Strax innan jag kom till växjö, så började den krångla och gick ner på 3 cylindrar bitvis... Kollade så att där fanns bensin på den och det var inga problem med det.. Men efter att jag stått still ett litet tag så gick det bra igen en liten stund.. sen började den krångla igen..

Det ska ju tilläggas att det var ju inte varmt, men det var iaf inte minusgrader.. Men när jag kom strax innan jag kom fram till Oskarshamn så började den gå som den skulle igen... Fattar inget.. under hela vintern så har jag haft ute hojjen iaf varannan vecka på en 2-3milsrunda för att rasta av den, kan det ha att göra med att den inte varit kört så mycket, eller kan det vara något allvarligare?!

Hjälp, våren kommer och jag MÅSTE bara ut och utforska dom smålänska småvägarna...

Jag gissar på isbildning i förgasaren.
Modern soppa innehåller sprit, så ispropp borde vara omöjligt. Men om den har stått länge kanske spriten kan försvinna. Och kondensvatten kan man ju få om den står länge. Det behövs inte minusgrader för att få ispropp.

Körde du 31 mil utan att tanka? Isåfall prova att hälla i färsk bensin.

Jag gissar på isbildning i förgasaren.
Modern soppa innehåller sprit, så ispropp borde vara omöjligt. Men om den har stått länge kanske spriten kan försvinna. Och kondensvatten kan man ju få om den står länge. Det behövs inte minusgrader för att få ispropp.

Körde du 31 mil utan att tanka? Isåfall prova att hälla i färsk bensin.

hehehe, nej, jag tankade strax efter att den började krångla, men det slutade inte för det....

då kan man ju hoppas på att det bara varit en ispropp.. men man blir ju orolig för att det ska vara nått allvarligt...

Hade ett liknande problem, då såg det ut såhär :rolleyes:

Bifogat

• Resize of IMG_0006.JPG
    Resize of IMG_0006.JPG
    40.8 KB · Visningar: 122
Tjena Jonstorp - trist med strul när man ska premiäråka en längre sträcka...

Skit i någon gasare? När byttes stiften? Har Du haft av tanken (ingen dränerings- eller luftningsslang klämd)?

Funkar inte standardmetoden att först spola i fräsch soppa för att sedan ge den stryk några km för att "spola igenom" alla ventiler skulle jag i a f kolla gnistan på stiften så inget av dom börjar strula. En annan vettig koll kan ju vara att dränera flottörhuset på förgasarna för att kolla om det ligger mycket skit i botten? I RF-tråden http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=108985&page=9 vill jag minnas att någon hade liknande problem (sidan 4-5?).

Lycka till i alla fall - den typen av fel som inte är permanenta är inte lätt att diagnosticera!

Edit - @PeppeBus: Det var väl utnyttjade stift det där:)

Tjena Jonstorp - trist med strul när man ska premiäråka en längre sträcka...

Skit i någon gasare? När byttes stiften? Har Du haft av tanken (ingen dränerings- eller luftningsslang klämd)?

Funkar inte standardmetoden att först spola i fräsch soppa för att sedan ge den stryk några km för att "spola igenom" alla ventiler skulle jag i a f kolla gnistan på stiften så inget av dom börjar strula. En annan vettig koll kan ju vara att dränera flottörhuset på förgasarna för att kolla om det ligger mycket skit i botten? I RF-tråden http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=108985&page=9 vill jag minnas att någon hade liknande problem (sidan 4-5?).

Lycka till i alla fall - den typen av fel som inte är permanenta är inte lätt att diagnosticera!

Edit - @PeppeBus: Det var väl utnyttjade stift det där:)

Tack för all utförlig hjälp!! Jag har ju faktiskt haft av tanken nyligen och kollat stiftet, så det kan ju vara att jag fått nån slang i kläm.. Den har ju gått bra innan jag hade av tanken, så det är ju en möjlighet...

Ska riva av tanken och kolla flottörhuset och stiften en gång till.. Är det oerhört noga hur hårt man ska dra stiften, eller de e lite som man känner?!

Är det oerhört noga hur hårt man ska dra stiften, eller de e lite som man känner?!

Min erfarenhet från 3 R1.or och olika cross/motarder är att det inte är en exakt vetenskap utan "lagom" funkar utmärkt!

Är det oerhört noga hur hårt man ska dra stiften, eller de e lite som man känner?!
Det viktiga med helt nya stift är att dra tills man känner att man kollapsat packningen, dvs tills man känner ett lite mer bestämt motstånd.

Mvh
J

Det var väl utnyttjade stift det där :)

Hehe. Det ser nog lite värre ut än vad det var. Hade kommit in lite vatten i den lodräta cylindern. Sen hade det stått och gottat till sig ett tag.

3 cylindrar

hade ett liknande promlem med min gixxer, att den bitvis tappa ork och gick ner på 3 cyllar, mitt problem var då enkelt, täppt bränslefilter, så ett höftskott som kan va värt att kolla, ta loss filtret blås rent eller byt ut.

Lycka till.

Hehe. Det ser nog lite värre ut än vad det var. Hade kommit in lite vatten i den lodräta cylindern. Sen hade det stått och gottat till sig ett tag.

Det där är ett (sjukt irriternade) typfel på triumphs 955i-motorer 2002-2004.
Hur har du gjort för att få det tätt nog på Ducatin?

Det där är ett (sjukt irriternade) typfel på triumphs 955i-motorer 2002-2004.
Hur har du gjort för att få det tätt nog på Ducatin?

Problemet löste sig, genom att den blev stulen. Nu på senare modeller, så är det en annan konstruktion på tändhattarna. Håller tätt mycket bättre.

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!