Ger temp.skillnad olika effekt på lack?

St.Anger

Lite bättre än andra
Gick med
4 Sep 2003
Hoj
Honda cbr 954, Triumph Bonneville, Yamaha yzf250, Ural
Håller på att försöka lacka om hojen. Är nybörjare men man måste ju börja någonstans. Lackar just nu en trasig skärm med Biltema-produkter bara för att testa. Dock undrar jag om det får olika effekt vid olika temperaturer?
Står på balkongen och leker och det är ju kallt ute.
Lacken får en matt effekt på blank färg. Beror det på att det är kallt ute eller gör Biltema-lacken så att det mattas av?

Har för övrigt lyckats få en riktigt jämn och bra yta...men det vore trevligt om den vore blank. Erfarenheter och tips?

Jag kan inte så mycket om lack men du bör använda en färg som du sedan lägger klarlack över för att få en fin yta... Jag tror inte du kan lägga klarlack över vilken färg som hellst så kolla upp det.. fråga någon på biltema kanske :rolleyes:

Jag la klarlack på en blank yta som ska matcha varandra enl. säljare men resultatet blev en sämra yta...

Kyla är inte bra.... Lacka i grannens hall istället , så ska du se att du får glans i färgen. :D .
Klarlack kan du lägga "vått i vått" eller vänta till den vanliga lacken härdat riktigt , matta ner den med en scotteduk o sen klarlacka......

StAnger skrev:
Jag la klarlack på en blank yta som ska matcha varandra enl. säljare men resultatet blev en sämra yta...

det är stor skillnad på olika caps till sprejburkar (om du använder burkar). åk till meca eller liknade och köpa riktiga caps och använd inte de man brukar få till, de e sämst.då får man ett garanterat bättre resultat (sprider färgen MYCKET bättre). lacka helst inte heller om det e under 10 grader ute, då det kan bli knas beroende på färg mm. tänk osså på att ute finns det insekter (kanske inte så här års men ändå) + att det kan vara mycket fuktigt och massa jobbiga vindar som medför damm och smuts. även billig klarlack blir ofta som ett grumligt sikt över färgen. ska du vara riktigt seriös ska du spackla, slipa noga, grunda, lacka med färg och klarlack, tänk på att vara noga med underarbetet då det lönar sig att lägga ner några extra timmar på det.

ps köp även bra grejer, biltema blir nästan alltid feltema även om man bara ska prova så använd bra grejer så ska du se att det blir mycket bättre. :banana

Tack för bra tips. Ska defenitivt övertala sambon om hur bra det är att lacka inomhus. Kommer att ge mig på bättre grejer senare, men det känns som en bra start att börja lågt med Biltemaprodukter. Även om dess kvalité kan ifrågasättas oavsett vara...

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back