Bearing
Gudomlig sporthojare
Den tanken slog mig.
Jag resonerar som så att större diameter borde ge större kontaktyta med vägen p.g.a att däckets omkrets inte "böjs bort" från kontaktpunkten lika mycket om den är stor.
Och det är väl samma sak med bredden - profilens cirkel/oval "böjer bort" mindre från kontaktpunkt om däcket är brett/profilen är flack.
Men! Jag tänkte en aning mer kritiskt på ovanstående. Har verkligen det någon betydelse?
Kontaktytans storlek borde snarare bero på däckstrycket. När däcket utsätts för en kraft borde det tryckas ihop ända tills ytan är så stor att kvoten mellan kraften och ytan är lika stort som trycket i däcket. Lågt tryck - stor yta - bättre grepp(?).
(En av anledningarna till frågetecknet i parantes är att i de enklaste teorierna om friktion påverkar inte ytan friktionskoefficienten. Men låt oss i den här tråden anta att den visst påverkar så att stor yta ger bättre grepp. Om du har en förklaring till varför - skriv i tråden.)
Så, slutsatsen jag drar är att varken däckets omkrets eller bredd/profil borde ha någon betydelse för greppet, endast trycket - i den här enkla teorin alltså.
Men det är ju allmänt känt (och praktiskt visat, väl?) att breda däck ger bättre grepp, så det borde finnas annat som påverkar.
Hur är det egentligen? Och, ger större hjul bättre grepp?
Jag resonerar som så att större diameter borde ge större kontaktyta med vägen p.g.a att däckets omkrets inte "böjs bort" från kontaktpunkten lika mycket om den är stor.
Och det är väl samma sak med bredden - profilens cirkel/oval "böjer bort" mindre från kontaktpunkt om däcket är brett/profilen är flack.
Men! Jag tänkte en aning mer kritiskt på ovanstående. Har verkligen det någon betydelse?
Kontaktytans storlek borde snarare bero på däckstrycket. När däcket utsätts för en kraft borde det tryckas ihop ända tills ytan är så stor att kvoten mellan kraften och ytan är lika stort som trycket i däcket. Lågt tryck - stor yta - bättre grepp(?).
(En av anledningarna till frågetecknet i parantes är att i de enklaste teorierna om friktion påverkar inte ytan friktionskoefficienten. Men låt oss i den här tråden anta att den visst påverkar så att stor yta ger bättre grepp. Om du har en förklaring till varför - skriv i tråden.)
Så, slutsatsen jag drar är att varken däckets omkrets eller bredd/profil borde ha någon betydelse för greppet, endast trycket - i den här enkla teorin alltså.
Men det är ju allmänt känt (och praktiskt visat, väl?) att breda däck ger bättre grepp, så det borde finnas annat som påverkar.
Hur är det egentligen? Och, ger större hjul bättre grepp?