Generatorfel...

Beachmulle

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2010
Hoj
Ingen för tillfället
Jag har stött på ett problem som jag tror ligger i att generatorn gått sönder:mad:

Jag har en Suzuki GSXR 600 - 2001

Men jag tänkte endå höra mig för lite här på SH då det finns otroligt mycket bra folk som kan ge bra tips och råd.

Mitt problem består kortfattat av följande:

På morgon så startar jag hojjen och den hackar lite innan den startar och visar tydliga tecken på att batteriet är lite trött.. när jag sedan kört runt en timme och stannar för att köpa något att dricka så vill den knappt starta! jag får hjälpa till med gasen för att den ska gå igång... när jag sedan kommer hem så försökte jag starta den och då är batteriet helt dött...

Det ska tilläggas att jag bytt batteri för drygt en månad sedan då jag trodde det var batteriet som var gammalt men nu har jag insett att det måste vara något med generatorn.

Jag har felsökt lite smått genom att dels ta ut alla extra tillbehör så som baklampa, blinkers etc. för att utesluta att något ligger och tjuvdrar ström. sen har jag kollat batteriet och när den är avstängd så ligger batteriet kring 11.7 v sen när jag startar så går den ner till 11.3 och även fast jag varvar ur och lägger mig på 5 000 rpm så stiger inte laddningen...

Jag ska ner till garaget i morgon och öppna upp generatorn för att kolla om jag kan se vad som är paj..

Jag antar att det är statorlindningen som är problemet..?

Vad tror ni? Är det enkelt att byta själv?

alla tips mottages :Bugar

Likriktaren har sagt upp sig.
Inget ovanligt.
Men för säkerhets skull så mäter du växelström ur de tre kablarna från generatorn som ska ge samma spänning alla tre.
Får du det så är likriktaren godnatt.
Annars så är lindningen trasig om du får tokiga värden....

Snabbt förklarat och det finns säkert nån som gör på andra sätt men så gör jag och det går fort att hitta felen.
Klagomål på detta kan skrikas ut mot datorskärmen!

Ladda upp batteriet omedelabart - det blir förstört om det ligger på 11 volt - sulfateringen sätter igång direkt.

12,3= tomt batteri , är det midre börjar det sulfatera
12,9= fullt batteri

Likriktaren har sagt upp sig.
Inget ovanligt.
Men för säkerhets skull så mäter du växelström ur de tre kablarna från generatorn som ska ge samma spänning alla tre.
Får du det så är likriktaren godnatt.
Annars så är lindningen trasig om du får tokiga värden....

Snabbt förklarat och det finns säkert nån som gör på andra sätt men så gör jag och det går fort att hitta felen.
Klagomål på detta kan skrikas ut mot datorskärmen!

en följdfråga...När man mäter växelströmmen ur de tre kablarna. vart ska den röda respektive svarta kabeln från mätverktyget vara? mäter man mellan kabel och ram? eller mellan kabel och - på batteriet?

Du mäter spänningen (volt V) mellan två av kablarna i taget

en följdfråga...När man mäter växelströmmen ur de tre kablarna. vart ska den röda respektive svarta kabeln från mätverktyget vara? mäter man mellan kabel och ram? eller mellan kabel och - på batteriet?

Mellan de tre kablarna, 2 i taget då alltså.
Så svart mot en av de tre och röd mot en av de tre och flytta runt så alla är mätta i par.
ingenting annat.

Mellan de tre kablarna, 2 i taget då alltså.
Så svart mot en av de tre och röd mot en av de tre och flytta runt så alla är mätta i par.
ingenting annat.

Ok toppen :) Tack :tummenupp

spelar det någon roll hur mycket volt de visar? eller är det viktiga att alla visar samma spänning oavsett vilken spänning de visar?

Hade liknande problem när min likriktare brann upp härom veckan.

Man skulle även kolla så att ingen av de tre kablarna var jordade, detta ska kollas utan att strömmen är igång.
Sätt multimeter på continuitetsavkänning och svarta mätpinnen mot minuspolen och mät av var och en av de tre från statorn. Piper den så är sladden jordad = stator kass.

Kolla även efter brända kontakter/kablar från statorn upp till likriktaren.

Min stator efter missödet
Gv77nl.jpg

Kontakten till statorn:
xI8Tzl.jpg

Den brända är en av de som går till statorn, turligt nog så var problemet endast i likriktaren.

Ok toppen :) Tack :tummenupp

spelar det någon roll hur mycket volt de visar? eller är det viktiga att alla visar samma spänning oavsett vilken spänning de visar?

Volten ligger nog runt 11-15V vid tomgång och ska öka när du varvar motorn. Exakt hur mycket är beroende på hojen. Men du ser ökningen markant om du varvar upp mot 5000 rpm.

Last edited:
Ok, tack :)

Funderade lite kring om oljan som ligger bakom generatorkåpan kanske är slut? bör man byta den oljan med jämna mellanrum? vad är det för olja som brukar ligga i generatorn? :va

Ok, tack :)

Funderade lite kring om oljan som ligger bakom generatorkåpan kanske är slut? bör man byta den oljan med jämna mellanrum? vad är det för olja som brukar ligga i generatorn? :va

Man byter den exakt samtidigt som motoroljan.
Varken förr eller senare.
Och man måste göra detta samtidigt annars blir det konstigt.

Mest för att det är samma olja då utrymmet där generatorn sitter ingår i samma oljebad som resten av motorn! :D

Man byter den exakt samtidigt som motoroljan.
Varken förr eller senare.
Och man måste göra detta samtidigt annars blir det konstigt.

Mest för att det är samma olja då utrymmet där generatorn sitter ingår i samma oljebad som resten av motorn! :D

Ok :) jag har försökt hitta hur mycket ml som man ska hälla i för jag antar att man fyller på genom att ta bort generatorkåpan? eller är det när man fyller på vanliga motoroljan som det fylls upp i generatorn också?

Jag hade fundering kring att oljan var slut i generatorn och att den kanske gick varm och då slutat generera ström? Jag ska ner strax till garaget och genomföra diverse felsökningar igen :)

Ok :) jag har försökt hitta hur mycket ml som man ska hälla i för jag antar att man fyller på genom att ta bort generatorkåpan? eller är det när man fyller på vanliga motoroljan som det fylls upp i generatorn också?

Jag hade fundering kring att oljan var slut i generatorn och att den kanske gick varm och då slutat generera ström? Jag ska ner strax till garaget och genomföra diverse felsökningar igen :)

Det är när du fyller på/byter den vanliga motoroljan som det fylls på/byts runt generatorn också :-)

Det är när du fyller på/byter den vanliga motoroljan som det fylls på/byts runt generatorn också :-)

Ok:-) har precis varit nere i garaget och mätt spänningen från generatorn, två av kablarna visar samma värde på 26V Förutom från en som visar på 18V :-/ generatorn blir också Jätte varm!! På bara en minut efter att ha startat den kall.... Är ett lindningen som behövs bytas då va?

Jag kan inte svära på det men OM det är statorn så kan du hitta en här för en relativt billig peng. Tror det är rätt år (2001).

Finns en här med (UK) http://www.electrexworld.co.uk/g95-generator-9673-0.html

Ok:-) har precis varit nere i garaget och mätt spänningen från generatorn, två av kablarna visar samma värde på 26V Förutom från en som visar på 18V :-/ generatorn blir också Jätte varm!! På bara en minut efter att ha startat den kall.... Är ett lindningen som behövs bytas då va?

Du ska spänningsmäta statorn med löskopplade kablar. Eftersom generatorn blir varm låter det som du fortfarande har den inkopplad mot regulatorn.

Om du mätt med den löskopplad, prova att motståndsmät mellan kablarna som går till generatorn med motorn avstängd.

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...