cbxbengtson
Återfallare... :-)
Hej alla kunniga!
Jag har problem med laddningen på min hoj. Först trodde jag att det berodde på ett dåligt batteri så jag köpte ett nytt som jag drog igång enligt konstens alla regler. Fyllde på syra enligt instruktionen och laddade sedan med en ctek laddare som ger max 0.8A. Spänninge kom fortfarande inte upp mer än drygt 13 V cid ca. 4-5000 varv. Den borde ligga på 13.8-14.4 V. Efter det letade jag dåliga jordningar (vilket jag kankse borde börjat med...) och gick igenom alla kontakter. Efter lite trixande och fixande så hittade jag ett par dåliga kontaker som jag fixade till och vips så kom spänningen upp till ca. 14 V vid ca. 3-5000 varv. I detta läge trodde jag att var löst.
Igår morse var batteriet fulladdat (12.9V m CTEK) och jag åkte till jobbet, ca. 3.5 mil. Väl hemma igen på kvällen lät jag hojen stå i ca. 30 min, sedan mätte jag på batteriet, 12.2V. Den klarar således inte att stoppa tillbaka den ström som plockas ur under körning
...eller? Spänningen klarar den fortfarande att trycka upp till rimlig nivå....
Kan generatorn via regulator och likriktare klara att leverera en spänning som är OK utan att det för den skull klarar att trycka in ström i batteriet?
Hoppas det finns nån som har tid o lust att tycka till om detta! Tack!
Jag har problem med laddningen på min hoj. Först trodde jag att det berodde på ett dåligt batteri så jag köpte ett nytt som jag drog igång enligt konstens alla regler. Fyllde på syra enligt instruktionen och laddade sedan med en ctek laddare som ger max 0.8A. Spänninge kom fortfarande inte upp mer än drygt 13 V cid ca. 4-5000 varv. Den borde ligga på 13.8-14.4 V. Efter det letade jag dåliga jordningar (vilket jag kankse borde börjat med...) och gick igenom alla kontakter. Efter lite trixande och fixande så hittade jag ett par dåliga kontaker som jag fixade till och vips så kom spänningen upp till ca. 14 V vid ca. 3-5000 varv. I detta läge trodde jag att var löst.
Igår morse var batteriet fulladdat (12.9V m CTEK) och jag åkte till jobbet, ca. 3.5 mil. Väl hemma igen på kvällen lät jag hojen stå i ca. 30 min, sedan mätte jag på batteriet, 12.2V. Den klarar således inte att stoppa tillbaka den ström som plockas ur under körning

Kan generatorn via regulator och likriktare klara att leverera en spänning som är OK utan att det för den skull klarar att trycka in ström i batteriet?
Hoppas det finns nån som har tid o lust att tycka till om detta! Tack!