Generator, spänning och ström!

cbxbengtson

Återfallare... :-)
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
BMW 650 Scarver
Hej alla kunniga!

Jag har problem med laddningen på min hoj. Först trodde jag att det berodde på ett dåligt batteri så jag köpte ett nytt som jag drog igång enligt konstens alla regler. Fyllde på syra enligt instruktionen och laddade sedan med en ctek laddare som ger max 0.8A. Spänninge kom fortfarande inte upp mer än drygt 13 V cid ca. 4-5000 varv. Den borde ligga på 13.8-14.4 V. Efter det letade jag dåliga jordningar (vilket jag kankse borde börjat med...) och gick igenom alla kontakter. Efter lite trixande och fixande så hittade jag ett par dåliga kontaker som jag fixade till och vips så kom spänningen upp till ca. 14 V vid ca. 3-5000 varv. I detta läge trodde jag att var löst.
Igår morse var batteriet fulladdat (12.9V m CTEK) och jag åkte till jobbet, ca. 3.5 mil. Väl hemma igen på kvällen lät jag hojen stå i ca. 30 min, sedan mätte jag på batteriet, 12.2V. Den klarar således inte att stoppa tillbaka den ström som plockas ur under körning :mad: ...eller? Spänningen klarar den fortfarande att trycka upp till rimlig nivå....

Kan generatorn via regulator och likriktare klara att leverera en spänning som är OK utan att det för den skull klarar att trycka in ström i batteriet?

Hoppas det finns nån som har tid o lust att tycka till om detta! Tack!

cbxbengtson skrev:
2435047 Hej alla kunniga!

*SNIPP*

Igår morse var batteriet fulladdat (12.9V m CTEK) och jag åkte till jobbet, ca. 3.5 mil. Väl hemma igen på kvällen lät jag hojen stå i ca. 30 min, sedan mätte jag på batteriet, 12.2V. Den klarar således inte att stoppa tillbaka den ström som plockas ur under körning :mad: ...eller? Spänningen klarar den fortfarande att trycka upp till rimlig nivå....

Kan generatorn via regulator och likriktare klara att leverera en spänning som är OK utan att det för den skull klarar att trycka in ström i batteriet?

Hoppas det finns nån som har tid o lust att tycka till om detta! Tack!

Sällsynt att batterier "toppas upp" på samma sätt vid körning som vid laddning med extern laddare. För mig låter det hela normalt.

Dock:
-För att utesluta alla fel på generator/likriktare/regulator, bör du också mäta laddningsströmmen med en amperemeter. Var dock noggrann och välj rätt prylar så du inte knäcker mätaren när du kör startmotorn!
-Kolla också att inte din mc drar ström när den är avstängd (mer än till eventuellt larm o klocka). I så fall har någon diod i likriktaren gått till de sälla jaktmarkerna. Kollas också med amperemeter.

Last edited:
cbxbengtson skrev:
2435047
Kort svar: "Nej."
Längre svar: "Om förbrukarnas totala effekt (lampor, ev. tändning, värmehandtag, instrumentbelysning etc.) är större än vad generatorn klarar av att leverera så laddas batteriet ur med lägre polspänning som följd.
Uppstår det fel i batteriet kan det hända att inte går att "trycka in ström" i batteriet men då ska likriktaren/regulatorn sänka spänningen eller också brinner den upp (eller förbrukarna (lampor etc))."

Du kan ha en onormal läckström som drar ur batteriet, antingen endast när du kör eller också oavsett om du kör eller hojen står stilla i garaget.
Utifall det sistnämnda

Från tidigare tråd:

Drar den ur batteriet (1) bara när du kör eller (2) även om hojen står stilla i garaget?

Om alt. 1 är det troligen något fel på laddningen.
Om alt. 2 - läckström. Mät enligt bild på länk för att se om det är onormalt.
(Tändningen skall vara avslagen) Läckströmmen <1mA. (eller <2mA beroende på modell).

Se bifogad länk:
http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=121372

Last edited:
Hej på er!

Tack för svar! Då har jag lite att kolla i kväll. Jag har kollat generatorns utgående trådar och det verkar just. 0,6 Ohm mellan alla tre och ingen kontakt med jord. Eftersom spänningen inte sticker iväg uppåt känns det som om regulatorn också är OK...eller? Glömde skriva det tidigare..

Jag tror att det bara när man kör som den laddar ur, men jag skall testa enligt skissen, och får väl fara runt med multimetern och mäta på olika ställen för att se om jag hittar något. En sak slog mig just! Minus från regulator/likriktare går till chassit medans minus från batteriet går direkt till startmotorn på motorn,,, Det borde vara likvärdig och samma jordplant, men kan man ge sig faan på det??? :confused:

Tack så länge! Jag återkommer.... antingen som en glad prick eller ännu mera konfunderad.... :tungan

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman