Jag har haft problem med att hojen (suzuki GS 750 -77) laddar ur batteriet.
Efter diverse mätande har jag kommit fram till följande:
Med normal elslinga ger den ca 12,5 - 12,8 v över polerna vid ca 5000rpm.
Med omkoppling vid laddregulatorn (enl. heynes) ger den drygt 13 v vid 5000rpm.
Laddregulatorn släpper inte igenom något vid losskopplad uppmätning med ohmmätare (vilket den borde enl. Heynes).
Boken talar om både "rectifier" och "regulator" men jag tolkar det som att det är en och samma enhet.
Jag har ingen ohmmätare som är exakt nog för att mäta upp statorn för att se om den verkligen ger 0,65 ohms motstånd, men den har inte kabelbrott i alla fall.
Skall jag skaffa ny laddregulator eller ny stator? Eller något annat? Eftersom jag är studerande lider jag av oerhört begränsad ekonomi...
Efter diverse mätande har jag kommit fram till följande:
Med normal elslinga ger den ca 12,5 - 12,8 v över polerna vid ca 5000rpm.
Med omkoppling vid laddregulatorn (enl. heynes) ger den drygt 13 v vid 5000rpm.
Laddregulatorn släpper inte igenom något vid losskopplad uppmätning med ohmmätare (vilket den borde enl. Heynes).
Boken talar om både "rectifier" och "regulator" men jag tolkar det som att det är en och samma enhet.
Jag har ingen ohmmätare som är exakt nog för att mäta upp statorn för att se om den verkligen ger 0,65 ohms motstånd, men den har inte kabelbrott i alla fall.
Skall jag skaffa ny laddregulator eller ny stator? Eller något annat? Eftersom jag är studerande lider jag av oerhört begränsad ekonomi...