Generator eller laddregulator?

Ratus

Laddad
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Honda VTR 1000 F -98, Suzuki GS 750 -77
Jag har haft problem med att hojen (suzuki GS 750 -77) laddar ur batteriet.

Efter diverse mätande har jag kommit fram till följande:

Med normal elslinga ger den ca 12,5 - 12,8 v över polerna vid ca 5000rpm.
Med omkoppling vid laddregulatorn (enl. heynes) ger den drygt 13 v vid 5000rpm.

Laddregulatorn släpper inte igenom något vid losskopplad uppmätning med ohmmätare (vilket den borde enl. Heynes).

Boken talar om både "rectifier" och "regulator" men jag tolkar det som att det är en och samma enhet.

Jag har ingen ohmmätare som är exakt nog för att mäta upp statorn för att se om den verkligen ger 0,65 ohms motstånd, men den har inte kabelbrott i alla fall.

Skall jag skaffa ny laddregulator eller ny stator? Eller något annat? Eftersom jag är studerande lider jag av oerhört begränsad ekonomi...

Tyvärr har gamla suzuki 80 tal och tidigare ofta problem med laddregulator som då knäcker statorlindningar till höger och vänster. Det finns pirat på tex www.touring.se och www.duells.se(lokala handlare kan ta hem i från) då bör man byta bägge samtidigt. Alternativt lämna in till verkstad.

Du kan mäta upp generatorlindningarna med hjälp av voltmeter (växelspänning på instrumentet) för att utesluta att det är någon lindning som brunnit.
Koppla ur likriktare/regulator innan och mät mellan de gula sladdarna från statorn.
Spänningen ska öka med ökat motorvarv (ex. ca 80V AC vid 5000rpm ellr något liknande brukar vara ett riktmärke på att det är OK). Är det korrekt ligger felet i likriktare/regulatorn (eller batteriet).

Oftast är det dioder i likriktaren och det innebär att man måste mäta upp dem med instrumentet i "diodtestarläge" med batteriet inkopplat och få olika spänningsvärden (likspänning DC) beroende mellan vilka kombinationer man mäter och "åt vilket håll" man mäter. Svårt att veta vilka exakta värden det ska vara på din hoj beroende på att det är olika på olika mc-modeller.

Kolla så att batteriet är OK innan du köper ny generator eller likriktare/regulator. Det är lätt att överlasta dem igen om man kör länge med dåligt batteri. (Kasst batteri kan även ge mystiska mätvärden när du mäter laddningsspänningen över batteriet).

EDIT: Motståndet i statorlindningarna varierar lite med temperaturen och mätinstrumentets noggrannhet, så 0,65 ohm är inget absolut värde det måste vara för att de ska vara OK. Vill du ohmmäta istället för växelspänningsmäta kan du nöja dig med att kontrollera att motståndet mellan samtliga (3) lindningar ligger ungefär lika och att de inte är helt kortslutna eller brunnit av (oändlig resistans). Felet ligger troligast í den kombinerade regulatorn/likriktaren.

Last edited:
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...