Generator: Bra eller dåligt på en racehoj

Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Harris FZR F1, Yamaha YZF 750 Classic Superbike
Hej

jag har kommit till ett dilema där jag ska välja om jag ska ha generator eller inte på min Race hoj? (FZR 1000-87) för den har nämligen pajat på min väghoj (också en FZR 1000-87). jag funderar på att flytta över den istället för att köpa en ny. vad är fördelarna med att vara med/utan generator på en race hoj? hur ofta behöver man ladda/hur länge? hur länge kan man köra på et 14AH batteri. jag har kvar startmotorn.

Mvh Timmy
 
Hej

jag har kommit till ett dilema där jag ska välja om jag ska ha generator eller inte på min Race hoj? (FZR 1000-87) för den har nämligen pajat på min väghoj (också en FZR 1000-87). jag funderar på att flytta över den istället för att köpa en ny. vad är fördelarna med att vara med/utan generator på en race hoj? hur ofta behöver man ladda/hur länge? hur länge kan man köra på et 14AH batteri. jag har kvar startmotorn.

Mvh Timmy
Jag hade ingen generator på min -93:ans ZXR Kawwa, den gick iaf att starta med startmotorn och rulla 4-5 st 20 minuterspass utan problem.

Fördelar

- lägre vikt
- Mindre effekt förlust


Nackdelar

- Batteriet måste laddas ofta
- Glöm ERF
 
Jag hade ingen generator på min -93:ans ZXR Kawwa, den gick iaf att starta med startmotorn och rulla 4-5 st 20 minuterspass utan problem.

Fördelar

- lägre vikt
- Mindre effekt förlust


Nackdelar

- Batteriet måste laddas ofta
- Glöm ERF

Låter bra jag har inte tänkt att köra ERF (ganska chanslös med en -87)
När du menar ladda ofta så borde det ju funka om man bara pluggar in hojen så fort man kommer till depån?
 
Låter bra jag har inte tänkt att köra ERF (ganska chanslös med en -87)
När du menar ladda ofta så borde det ju funka om man bara pluggar in hojen så fort man kommer till depån?

Du vet att du får köra classic racing med den? Eller det var kanske det du tänkte köra?
 
Låter bra jag har inte tänkt att köra ERF (ganska chanslös med en -87)
När du menar ladda ofta så borde det ju funka om man bara pluggar in hojen så fort man kommer till depån?

Jo det funkar med att plugga i den när man står i depån. Problemet är ju om man glömmer det och låter tändningen stå på över natten eller något annat dumt. Jag har ingen generator på min racehoj och jag har glömt det 1 gång.
 


- Mindre effekt förlust


Njaa....alltså, generatorn ger inget upphov till effektförlust... (om den är direktdriven dvs monterad på vevaxeländen).
Inte mer förlust än den effekt som tas ur den rättare sagt.
Däremot...krävs det ju effekt att accelerera upp den i varvtal, vilket UPPLEVS som att motorn har lägre effekt då uppvarvning går långsammare.

Men2: Numera är sporthojsvevarna så lätta i sig, att man faktiskt behövr lite svängmassa. Motorn blir FÖR rapp annars med hjulspinn i utgången på kurvor och liknande (pratar bana nu)
Tvärtom vad många tror så bultas det faktiskt PÅ mera vikt på vissa rejshojar, just för att "lugna ner" deras temperament litegranna.

Nån effektförlust leder det som sagt inte till, däremot en lite "utslätande" karaktär.
Inte heller får man ökat vridmoment med tyngre svänghjul som oxå tycks vara en urban myt, däremot funkar även detta "utslätande" men åt andra hållet, dvs när det går tungt så "skjuter det på" lite.
 
Njaa....alltså, generatorn ger inget upphov till effektförlust... (om den är direktdriven dvs monterad på vevaxeländen).
Inte mer förlust än den effekt som tas ur den rättare sagt.
Däremot...krävs det ju effekt att accelerera upp den i varvtal, vilket UPPLEVS som att motorn har lägre effekt då uppvarvning går långsammare.

Men2: Numera är sporthojsvevarna så lätta i sig, att man faktiskt behövr lite svängmassa. Motorn blir FÖR rapp annars med hjulspinn i utgången på kurvor och liknande (pratar bana nu)
Tvärtom vad många tror så bultas det faktiskt PÅ mera vikt på vissa rejshojar, just för att "lugna ner" deras temperament litegranna.

Nån effektförlust leder det som sagt inte till, däremot en lite "utslätande" karaktär.
Inte heller får man ökat vridmoment med tyngre svänghjul som oxå tycks vara en urban myt, däremot funkar även detta "utslätande" men åt andra hållet, dvs när det går tungt så "skjuter det på" lite.

Har hört att vissa hojar behöver generatorn för balansen i motorn. men gäller inte det mer typ 600:or som brukar ha "svänghjuls liknande" generatorer?
och inte min FZR som har typ "Bil generator":va
 
Har hört att vissa hojar behöver generatorn för balansen i motorn. men gäller inte det mer typ 600:or som brukar ha "svänghjuls liknande" generatorer?
och inte min FZR som har typ "Bil generator":va


Det har du rätt i. Din är ju uppkastad bakom cylinderraden och bidrar givetvis i "svängmassearbetet" dock med den fördröjning som glappet i transmissionen upp dit har, dessutom är den inte medbalanserad på veven som en integrerad del. DU har följdaktligen en effektförlust av din generatordrivning.
Är det kedja på de där eller är det påkostat ett kuggsegment?
Min gamla RC17 hade kedja. En källa till förtret på de maskinerna, då den automatiska sträckaren dels hade för litet slag, dels kunde paja ur. Jag gjorde en manuell sträckare så var problemet löst.

alt_tensioner_in.jpg
 
Last edited:
Det har du rätt i. Din är ju uppkastad bakom cylinderraden och bidrar givetvis i "svängmassearbetet" dock med den fördröjning som glappet i transmissionen upp dit har, dessutom är den inte medbalanserad på veven som en integrerad del. DU har följdaktligen en effektförlust av din generatordrivning.
Är det kedja på de där eller är det påkostat ett kuggsegment?
Min gamla RC17 hade kedja. En källa till förtret på de maskinerna, då den automatiska sträckaren dels hade för litet slag, dels kunde paja ur. Jag gjorde en manuell sträckare så var problemet löst.

Generatorn drivs av samma kedja som startmotorn går på vad jag förstår. Kanske till och med hela transmisionen!?
 
Last edited:
För racebruk hade jag absolut kört utan generator. Inhandla en Ctek laddare och led fram en snabbkoppling så är det minimalt arbete att ladda batteriet utan problem, vill du jaga vikt finns där mindre gel batterier på några få Ah och det räcker absolut för att få igång moppen och driva tändningen under några pass.

Kräver reglementet att man har startmotorn monterad eller ogillar du att springa?
 
För racebruk hade jag absolut kört utan generator. Inhandla en Ctek laddare och led fram en snabbkoppling så är det minimalt arbete att ladda batteriet utan problem, vill du jaga vikt finns där mindre gel batterier på några få Ah och det räcker absolut för att få igång moppen och driva tändningen under några pass.

Kräver reglementet att man har startmotorn monterad eller ogillar du att springa?

Ojgillar hårt att springa. jag får ta bort den om jag vill men det är en bekvämlighets sak. du vet hojen väger ca 216 fulltankad. plus att man ser alltid folk på gridden som måste putta i gång hojarna när dom dör osv då känns det väldigt skönt att bara trycka på knappen.

Hur många A drar hojen ungefär? det är väll bara tändningen, varvräknaren och bensinpumpen som drar stöm?
 
Last edited:
Ojgillar hårt att springa. jag får ta bort den om jag vill men det är en bekvämlighets sak. du vet hojen väger ca 216 fulltankad. plus att man ser alltid folk på gridden dom måste putta i gång hojarna när dom dör osv då känns det väldigt skönt att bara trycka på knappen.



Hur många A drar hojen ungefär? det är väll bara tändningen, varvräknaren och bensinpumpen som drar stöm?

Det var just vikten jag tänkte på, där är ju gott om dökött för bortoperering.

Väl igång drar cykeln inte mer än 1A det är startmotorn som är problemet då den dels drar ordentligt med ström men framförallt så krävs det en förmåga att leverera stor ström under kort tid vilket ofta är problemet med jättesmå batterier.
 
Det var just vikten jag tänkte på, där är ju gott om dökött för bortoperering.

Väl igång drar cykeln inte mer än 1A det är startmotorn som är problemet då den dels drar ordentligt med ström men framförallt så krävs det en förmåga att leverera stor ström under kort tid vilket ofta är problemet med jättesmå batterier.

Kolla vikt skilnaden på Biltemas Gel batterier och det var typ 1kg mellan ett 14Ah som är standar och ett 9 Ah . så det blev ett 14Ah. jag vet att någar gram blir snabbt ett kg och så vidare men jag försöker att lätta mig själv istället både billigare och lättare:tummenupp
 
Kolla vikt skilnaden på Biltemas Gel batterier och det var typ 1kg mellan ett 14Ah som är standar och ett 9 Ah . så det blev ett 14Ah. jag vet att någar gram blir snabbt ett kg och så vidare men jag försöker att lätta mig själv istället både billigare och lättare:tummenupp

Bästa lättningsmetoden är titanskruv och kolfiberkåpor, dels väger de mindre men den största besparingen kommer från att man inte har råd att handla mat.....:D
 
Bästa lättningsmetoden är titanskruv och kolfiberkåpor, dels väger de mindre men den största besparingen kommer från att man inte har råd att handla mat.....:D


Är titan skruvar så mycket lättare? om jag skulle byta varenda skruv på hojen mot titan vad skulle jag tjäna då på ett ungefär? Är inte titan hållbarare än stål också?
 
Är titan skruvar så mycket lättare? om jag skulle byta varenda skruv på hojen mot titan vad skulle jag tjäna då på ett ungefär? Är inte titan hållbarare än stål också?

Ja titan är betydligt lättare än stålskruv men någon enorm viktbesparing är det inte tal om. 1kg på batteriet och 3Kg startmotor och generator är betydligt mer än vad du kan nå med titanskruv.....

Fast -5kg runt magen är snabbbt uppnått efter att ICA kortet spärrats.....
 
Tack för övertygelsen. Generatorn ska bort samt 5kg på mig så blir det en vinn vinn situation. plus kanske några :tuttar
 
Är titan skruvar så mycket lättare? om jag skulle byta varenda skruv på hojen mot titan vad skulle jag tjäna då på ett ungefär? Är inte titan hållbarare än stål också?

Du sätter bara titan där du behöver styrkan, alu är fortfarande lättare än titan.
Stål går alltid bort, det väger för mycket ;)
Fast på en fzr1000 från 87 lär det kosta mer för titanskruven än att köpa en hoj till..
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top