Generator/ batteri?

Gick med
9 Jul 2008
Hoj
Kawasaki, ZR-7 (skrot) Ducati Monster S4 "Carbon edition"
Hej.

Jag har ett biltema batteri i hojen. Jag laddade upp det med Ctek laddaren och sedan var jag ute och körde i över 4 timmar.

När jag sedan två dagar senare skulle starta hojen så var batteriet helt dött. Då jag inte hade tid att ladda batteriet sprang jag igång hojen och körde sedan i ca 2 timmar innan jag stängde av den. När jag sedan skulle starta var det så dålig kräm i batteriet att Neutral lampan knappt lös.:mad:

Nu till frågan.
Tror ni att det hjälper att köpa ett nytt batteri (inte biltema denna gång) eller kan det vara så att generatorn inte laddar ordentligt? Jag tycker att 2 timmars körning borde ha laddat batteriet?

Om det är så att det är generatorn. Hur kontrollerar jag detta?:confused:

Försök att få igång hojen och mät sedan med en multimeter över polerna när du har ca 3000prm . Visar den mellan 13,5-14.3v så laddar generatorn.Visar den mindre än det så har du laddproblem, det första som brukar ge upp är laddrelät. Ett nytt sånt kostar mellan 1000-2000kr.
Laddar den som den ska men ändå drar ur batteriet så är batteriet kasst eller så har du krypström någonstans.

Försök att få igång hojen och mät sedan med en multimeter över polerna när du har ca 3000prm . Visar den mellan 13,5-14.3v så laddar generatorn.Visar den mindre än det så har du laddproblem, det första som brukar ge upp är laddrelät. Ett nytt sånt kostar mellan 1000-2000kr.
Laddar den som den ska men ändå drar ur batteriet så är batteriet kasst eller så har du krypström någonstans.

Tackar. Det ska jag göra imorgon:)

Mät upp generatorn, är den ok så är det bara att byta batteriet på Biltema. Jag har såna i flera år, funkar alltid klockrent! Men ibland kan nya batterier vara trasiga, precis som så mycket annat.

Njaaaa gör såhär för o vara säker med mätningen,,
från generatorn går det troligtvis 3 sladdar till laddreläet,
någonstans mellan generator och laddrelä har du ett kontaktstycke,
ta isär det och ta fram din multimeter,

starta hojjen och mät mellan dom 3 stiften i kontaktstycket från generatorn,
mät mellan 1 och 2, 1 och 3, 2 och 3 men glöm för guds skull inte att ha multimetarn på växelström bara, om allt är bra så ska du ha ca: 70V mellan dom olika stiften i kontaktstycket och då är alla 3 faser hela och problemet finns i batteri eller laddrelä.du måste varva 3-4000RPM för o se max laddning.

Lycka till
mvh jocke.

Det var relät som var sönder. Ett nytt kostar ca 1400kr.

Ett nytt batteri och laddrelä=2700 kr.

Det blev en dyr service det här :S

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC