gelcoat eller glasfiber??

åzkar

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2005
Hoj
Street Triple, 2009
Hej! Jag har köpt en magspoiler och nu är det en liten spricka längst fram. Ska jag använda gelcoat filler eller glasfiberspackel?
Sprickan är lite värre än vad ni ser på bilden.. ska man ta bort ytskiktet o fylla igen eller bara slipa ner runt sprickan o lägga på?
Vad ska man tänka på om man ska lacka den själv? primmer, metallic o sen klarlack på det.. allt med sprayburk från mekonomen eller nåt. duger det?

Bifogat

• spricka.JPG
    spricka.JPG
    62.1 KB · Visningar: 269
  • spricka 2.JPG
    spricka 2.JPG
    62.1 KB · Visningar: 181
Är det gelcoat på den nu? Under lacken alltså?
Isf, slipa bort sprickan, och då menar jag hela sprickan, har du kvar spricka så kommer den att börja vidga sig imorrn igen :huvet
Om du fått gå ner mycket i glasfibern så får du avgöra om det behövs lagas eller inte. Är det bara sprucket i gelcoaten så räcker det med någon form av spackel, eller gelcoat som du målar på lagervis. Måla allt först, vänta nån min, sen målar du på ett nytt lager, lite mindre än det första, å så där håller du på tills sista lagret är litet. Sen är det bara att låta det vänta ett tag å sen slipar du det med 400-papper först, och sedan 600, 800 och 1000.
När du slipar bort sprickorna använder du lämpligen 240-papper, och slipa ett ganska stort område. Tänk dock på att det tar rejält på dom skarpa kanterna! :fakta

Lycka till! :tummenupp

Hoztic skrev:
2508487 Är det gelcoat på den nu? Under lacken alltså?
Isf, slipa bort sprickan, och då menar jag hela sprickan, har du kvar spricka så kommer den att börja vidga sig imorrn igen :huvet
Om du fått gå ner mycket i glasfibern så får du avgöra om det behövs lagas eller inte. Är det bara sprucket i gelcoaten så räcker det med någon form av spackel, eller gelcoat som du målar på lagervis. Måla allt först, vänta nån min, sen målar du på ett nytt lager, lite mindre än det första, å så där håller du på tills sista lagret är litet. Sen är det bara att låta det vänta ett tag å sen slipar du det med 400-papper först, och sedan 600, 800 och 1000.
När du slipar bort sprickorna använder du lämpligen 240-papper, och slipa ett ganska stort område. Tänk dock på att det tar rejält på dom skarpa kanterna! :fakta

Lycka till! :tummenupp

Alltså.. det är glasfiber i botten och sen är det gelcoten som ytlager och det är den som det har spruckit i. Måla allt?? du menar att jag fyller igen sprickan och lite runt om som jag sen slipar bort?
Är det nåt särsklida "märkes-sprayburkar" innehållande primmer, metallicklack o klarlack som e bättre än andra?

här i Sundsvall finns det riktig billack på burk att köpa. Dom fyller på burken me den färg du vill ha och det är mycket bättre spray burk att spraya med än dom vanliga som finns. Först vanlig metallick och sen lägger du på klarlacken som det är härdare i. Sånt borde finnas där du bor.

åzkar skrev:
2508773 Alltså.. det är glasfiber i botten och sen är det gelcoten som ytlager och det är den som det har spruckit i. Måla allt?? du menar att jag fyller igen sprickan och lite runt om som jag sen slipar bort?
Är det nåt särsklida "märkes-sprayburkar" innehållande primmer, metallicklack o klarlack som e bättre än andra?
Svårt att säga när man inte har grejerna i handen, men som det såg ut på bilden så gissar jag att det är sprucket ända ner i glasfiber/epoxy-skiktet. Du måste slipa bort ALL gelcoat, å egentligen kolla om sprickorna går ner i glasfibern, annars kommer det att börja spricka där igen ganska snart, och ditt arbete är bortkastat. Dessutom måste du slipa lite större område än det som är skadat!
När det är renslipat så tvättar du med rödsprit (torka år ett håll, INTE gnussa) å sen lägger du på ny gelcoat som jag skrev ovan, eller om du bara vill ha spackel = inte lika bra, men enklare.
Och jo, jag har utbildning för att sköta underhåll av segelflygplan = stomme av glasfiber och sedan gelcoat utanpå :)
Bra lacker finns det självklart, precis som dåliga. Jag har för mig att Mekonomen har ganska bra grejer.

OBS! Använd för guds skull inte rödsprit, gör att gelcoaten inte torkar riktigt. Kör med aceton (AKTA LACKEN BARA). Du kanske ska dra på ett par lager glasfibermattor och plasta igen sprickan innan du drar på gelcoaten, Som jan säger är det bättre med coten en spackel, Men jag brukar köra med båda delarna. Först spackel sedan gelcoat. Glöm inte att ha vax i gelcoaten (om du inte kör toppcoat) annars blir det kletigt.
gelcoat2svnr1.gif

Lycka till!

Jaha.. då har man lärt sig nånting nytt då.. slipade ner sprickan och la på gelcoten, och även på fler ställen där små stjärnor där gelcoten spruckit i de undre lagrena:( inte så noga tänkte jag och kladdade på eftersom den befintliga gelcoten var rätt hanterbar på slipningen. Men det blev ju tamefan stenhårt!!! Fick slipa ner alla kanter och sen lägga på igen för att reparea den skrovliga ytan.. Nu ser det bättre ut men fan så irriterad man kan bli! Massa jävligt onödigt slip.. ytan kommer knappast bli så fin och slät som den en gång var.. Hur väl kommer det synas att det kan vara ojämnt när väl lacken & klarlacken kommer på? Tur iaf att det är en magspoiler och på det sättet ingen väl synlig del.. men ändå. fan va trög man e!!

åzkar skrev:
2569378 häpp häpp

Det är inte fel på dig,,,, Utan verktygen :D

För att få ner ytan som du kladdat överflödig gelcoat på, använder du en vanlig färgskrapa, sedan när du är nere på lagom nivå kör du med 120-240 papper tills det att ytan ser gämn och fin ut. Kör över med 400papper för att sean polera av med Autosol. Lättast gjör du det med polerinsmaskin..

Glöm inte... Mera nogran i början = mindre jobb!!!! :tummenupp

Gjör om Gjör rätt!!!

Lycka till......

Nyheter
Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...