Geiranger & Trollstigen på MC Recension..

speedfreak404

Touring Fantast
Gick med
20 May 2009
Hoj
;)
Hej, jag kom precis hem från min andra Norge resa och beslutade mig för att göra en recension för alla andra som har lust att åka till samma ställe...

Här är en Film Från Resan..

[YOUTUBE-ID]Z9ot4DAJb6c[/YOUTUBE-ID]
-- Resan --

Resan började för mig vid Gävle tills vi blev två vid Örebro och fortsatte vidare till Norge, Mat och dryck var bra inget annorlunda efter vägen, Det var en trevlig tur dock hade vi ganska mycket nederbörd.. vi pausade ungefär varje 25 mil..

När vi nådde Geiranger och Trollstigen blev det mycket filmning, Det finns även Kor,Lamm och Hästar att se upp för när ni åker i dessa trakter.. Vi åkte sedan upp till Hattfjeldal och stannade där i ungefär en vecka hos släkten.

Väl där blev det att byta tak på en släktings hus och dricka en väldans massa Coca cola och kolla på Flåklypa Grandprix.

tak1.jpg

Sedan bestämde vi oss för att göra en H-D kaka när vi var klar med taket :)

hdkaka.jpg

-- Vägen --

Vi Började resan från Örebro på E18 tills vi anlände i Karlstad, Därefter följde vi väg 61 mot Kongsvinger Där pausade vi och körde sedan mot Riksväg 2 Till Eidsvoll..

sedan bar det iväg förbi Eidsvoll och därefter tog vi E6 mot Hamar + Lillehammer..

Sedan när vi nådde Otta följde vi väg 15 till Lom och körde vidare till Langevatn där vi tog av mot väg 63 Geiranger

Vi försökte få ett rum i Geiranger men dock var det fullbokat på varenda hotell + camping så ett starkt tips är att förboka, vi hade tur att få ett rum precis vid Färjan till Trollstigen.

När vi nådde Eidsdal hade vi sånn tur att vi fick ett rum att övernatta i..

Nästa morgon gick vi på båten.. avgångarna är från Kl 7.20 om jag minns rätt och var 20 minut framåt.. Obs ! alla båtresor kostar pengar 40 kr per motorcyklist när vi var där !

Vi tog båten över från Eidsdal till Valldal därefter följde vi väg 63 till Åndalsnes ( Trollstigen ), och sedan vidare till väg 64 och från Åfarneset mot väg 660 tills vi nådde Eidsvåg där vi åt middag.

trollstigen.jpg

Vi fortsatte turen längs Väg 666 tills vi nådde en båt som går efter väg 666 till Tingvoll.. därefter åkte vi väg 70 tills vi sedan åkte höger ut på E39 mot Trondheim.

Efter vi åkt genom Trondheim ( Kostar Tull för MC ) fortsatte vi längs E6 tills vi nådde Trofors för att slutligen köra mot Hattfjeldal där vi sedan bodde resten av tiden..

-- Tips --

Motorcyklister behöver inte betala Tull för att åka in i Norge dock måste du det i Trondheim !

Alla Kafeterior är mer eller mindre restauranger det är sällan de kallas det i Norge..

Ha varma kläder och täta handskar/skor...

Om du vill växla pengar till Norsk eller Svensk valuta brukar det gå bra vid en mack på gränsen.

Förboka om du vill ha Stuga eller Hotell !, Vid högsäsong är det väldigt svårt att få en plats !.

vnster.jpg

Hade sedan oturen att krascha på vägen hem pga av folk som väljer att stanna mitt i vägen för att svänga vänster även fast det står vänstersväng förbjuden... Och sedan att de sticker gör det hela inte mer roligt men ingen blev skadad och delar ska jag beställa snarast...

Fick åka från Rättvik till Gävle innan jag kunde ställa in den... Var väldigt jobbigt utan att kunna växla ordentligt... Hoppas det går bättre för dig/er..
krasch1.jpg

-
krasch2x.jpg

Last edited:
15-18 Juni var jag och en polare på nästan samma resa. Vägen ni åkte till Trollstigen är precis den vi åkte fast på hemvägen till norr om Örebro där vi bor. Vägen upp tog vi via Sälen och sen tonvis med knäppa vägar (bla 5 mil grus, yay ... eller not).

Bild på mig på väg 63, söder om Geiranger, min favoritväg på resan.
FzGsteQBX.jpg

Mer bilder finns här.

Vi gjorde 150 mil på 4 dagar vilket så här i efterhand kändes som en dag för lite men skoj var det.

edit - hade fuckat upp länken till de övriga bilderna, nu ska den vara korrekt.

Last edited:
tull

Trevlig resa! Åkte själv till geiranger i juni på semestern. Vi hade strålande väder. Det är otroligt vackert i Geiranger. När det gäller tull så behöver man inte betala den när man åker mc. Det står på alla skyltar vid tullstationerna. Jag har varit flera gånger förbi Trondheim.

Snyggt filmat. Kampade vid bron i början av filmen 0,20 . jag åkte från andra hållet men det är ju lika stort från båda håll, men jag tror ni missade Dahlsnibban en grusväg upp, brant och serpentinväg utan räcken, så mäktigt att komma upp till snö och is.
10008.jpg

Jag och fjællan har precis landat i Trondheim efter att ha åkt Østersund - Funæsdalen - Røros - Geiranger och vi lyckades precis pricka in finvædret, på førsta stællet vi øvernattade sa dom att det var førsta regnfria dagen på två veckor.

I natt kom det en skur men annars kanonvæder och gudomliga vægar mest øverallt jæmført med Østersund dær det bara finns rakstræckor och tjælskott...

Frän film "speedfreak404"

Vi for nästan samma väg V29, körde även upp längs atlantkustvägen,
Givetvis for vi upp på Dalsnibba också, lite snöbollskrig i Juli är ju inte fel, hehe.
När vi insåg att vädret skulle bli skräp så vände vi och körde via Idre och hem igen, totalt 6 dagar var vi ute.

På vägen till Geiranger passerade vi faktiskt en ort som heter Flåklypa, jag bara tjöt av skratt inne i hjälmen, till vänster låg t,o,m en bergstopp där man skulle kunna tänka sej att Reodor, Solan och Ludvig skulle kunna bo :tummenupp

Jag har åkt Trollstigen en gång tidigare och jag vet hur andra som varit där berättade nästan religiöst hur fint det är, ja ja, tänkte jag, tills jag kom dit själv, nu låter jag ungefär lika dant :D

Last edited:
Ett tips till alla som åker via Åre in i Norge är att pausa vid Tennforsen strax innan gränsen. Sjuukt fint vattenfall!

Ingen recension men lite bilder från mig också.. Var där i nu augusti, 3 dagar, alldeles för lite. Men jag hade varit uppe i hälsingland 1 vecka på semester o 1 vecka i karlstad innan dess så det blev en spontan-omväg till norge när jag skulle hem. Jag ska absolut dit igen!

http://rt1.andrefredriksson.com

Kul med den här tråden, åker själv dit i morgon.

Jag har inte bokat något hotel eller camping utan tänkte ta det som det kommer men värsta högsäsongen är väll över tänker jag. Vad tror ni?

/Tobbe

Jag har inte bokat något hotel eller camping utan tänkte ta det som det kommer men värsta högsäsongen är väll över tänker jag. Vad tror ni?

/Tobbe

Det ska nog inte vara några problem, jag hade inte heller bokat något..

/Tobbe

ja högsäsongen är ju över
men glöm inte bort långkalsonger

så här såg det ut när jag och en kompis åkte över trollstigen 2007-09-01

Bifogat

• IMG_0429.JPG
    IMG_0429.JPG
    149.1 KB · Visningar: 189
  • IMG_0431.JPG
    IMG_0431.JPG
    188.1 KB · Visningar: 180
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back