Ge mig tips på bra enduro eller offroadare....

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Nu ska jag slå till och köpa en hoj jag tänkt använda att köra på grusvägar, stigar samt även lite asfalt o undrar vad sh panelen rekommenderar.

Tanken var först att skaffa en renodlad smidig enduro o köra skog men naaaawww...ändra mig lite där då jag tror att det snarare blir mer grus än skogsåka. Sen kommer man ju vilja ta sig runt på lite asfalt o då vill man inte en en 300cc.

Så jag började fundera på en större enduro som man kunde göra allt på, såsom en yamaha wrf450, aprilia 550 rxv, ktm exc 530 etc.
Nackdelen med dessa är att de ska servas så jäkla ofta med oljebyte o sen kolvbyte vid 100 timmar eller nått.
Så nu börja jag snegla på offroadare. De har ofta 600 mils sevice intervaller men dock så verkar de betydligt slöare o tyngre. Har inte kört något annat än en xt660 o det var det slöaste skit jag kört.

Så nu är frågan..finns det någon hoj runt 450-600cc som är hyfsat smidig..bra drag i..men som endå har hyfsade service intervaller?? Eller måste jag kompromissa?

Vad får det kosta? Tycker det låter som du skall ha en ktm 690 enduro.....
Edit: för sen......

Snegla lite på en 690 enduro oxå...verkar helt ok. Hade dock velat börja på något lite billigare men det är kanske det som gäller om man inte vill kompromissa

Med de kriterierna du har finns det bara 690 enduro att välja. Allt annat är antingen slöt eller tungt och massa service.

SeeYou

Tror ni har rätt.
Dock så när jag youtubat lite så har jag fastnat för aprilia rxv 550. Låter så jävla fint o verkar gå som ett skållat troll. Så jag börjar överväga om det inte är värt att byta olja var 10 timme för att få en grym motor.
Dock verkar det vara lite sisådär med kvaliten. Försöker få tag i probike för att kolla pris på kolvbyte o ventiljustering då jag inte gör sånt själv. Skulle va bra att veta lite priser innan på sådant innan köp

Med de kriterierna du har finns det bara 690 enduro att välja. Allt annat är antingen slöt eller tungt och massa service.

SeeYou

Vad jag har förstått så behöver Aprilian renoveras ganska ofta, vilket kan bli lite småjobbigt och dyrt..

Men tänkte du åka grus/gata eller störst del grus/stigar och kanske lite asfalt?

Svarar du ja på det första så rekomenderar jag nog en XR 650 alt en 690 Enduro. Svarar du ja på alt 2 så skulle jag nog rekomendera en nyrenoverad/välskött 525/530 alt en rasad som du renoverar.

Kolla upp pris på kolvbyte på rxv:n...runt 10K enligt starol.

Eftersom jag inte ägt en båge av denna typ av hojgenre så vet jag inte riktigt vad jag kommer gilla. Men det känns som det blir mest asfalt/grus...lite stigar. Inget renodlat skogsåka.
Man kanske skulle hålla sig till något större o med längre serviceintervaller
iallafall.

Vad jag har förstått så behöver Aprilian renoveras ganska ofta, vilket kan bli lite småjobbigt och dyrt..

Men tänkte du åka grus/gata eller störst del grus/stigar och kanske lite asfalt?

Svarar du ja på det första så rekomenderar jag nog en XR 650 alt en 690 Enduro. Svarar du ja på alt 2 så skulle jag nog rekomendera en nyrenoverad/välskött 525/530 alt en rasad som du renoverar.

Aprilian må vara skoj, men det är som sagt högt slitage på den just pga det.
Jag köpte en billig 525 exc -03, det går o dra ut på oljebyte/kolvbyte och ventilkoll rätt mycket om man inte kör tävling med fullgas hela tiden och det är en lätt hoj med bra drag i.

edit:KTM 640 kan ju vara ide o kolla på också, lite längre serviceintervaller även om den är lite tyngre.

Aprilian må vara skoj, men det är som sagt högt slitage på den just pga det.
Jag köpte en billig 525 exc -03, det går o dra ut på oljebyte/kolvbyte och ventilkoll rätt mycket om man inte kör tävling med fullgas hela tiden och det är en lätt hoj med bra drag i.

edit:KTM 640 kan ju vara ide o kolla på också, lite längre serviceintervaller även om den är lite tyngre.
Får man tag på en välskött KTM med RFS motorn tex 525. Så kan man säkert köra uppåt 300-600h utan större problem om man sköter oljebyte och luftfilterbytet. Läste på något forum om en som åkt uppåt 800h på originalkolv, fast det var något slags rekord.. :)

Håller fullständigt med. Jag köpte en 690e med motardkit, och den funkar faktiskt till både asfalt och grusbus :)

Xr650 och ktm 625,640 och 660 funkar ju också bra till detta. Sen är ju frågan om du bara ska ha en båge ,eller om du har en landsvägare också, samt hur många timmar du kör per år?

KTM 625/640/660/690 funkar alla så länge du inte tänker köra riktig svensk brottarenduro. DRZ400 tror jag också kan vara ett alternativ eller varför inte XR650R.

Har ju en sporthoj o custombåge oxå..tänkte minska på plats i garaget igen =P
Aldrig testat att grusåka så jag tänke att det skulle vara dags. Det kanske är roligare än allt annat. Så nee..enduro/offroad hojen måste inte göra allt (nöta asfalt oxå) Dock så kommer man ju vilja förflytta sig på asfalt...åka till o från gymmet. O sedan mest grusåka då

Nu kör jag inte jättemycket, max 400 mil om året..beror iofs mycket på att jag är för busy med att bygga på customhojen just nu.

Xr650 och ktm 625,640 och 660 funkar ju också bra till detta. Sen är ju frågan om du bara ska ha en båge ,eller om du har en landsvägare också, samt hur många timmar du kör per år?

Kan ju vara värt att nämna att det finns Husabergare med vinkelmotorn som gått otroliga sträckor utan problem, säkert samma för andra märken. Så jag hade nog inte avfärdat de helt, om det inte handlar om väldigt många mil asfalt, för det är fantastiskt kul hojar!

Då tycker jag inte att du ska lägga för mycket vikt vid serviceintervallerna utan provkör lite värre maskiner oxå. Själv åker jag grus med en husa 650 och det fungerar kanon.

Från en icke insatt i det här med cross/enduro; Varför finns det "bara" 690'n i den kategorin? Varför finns det inte hojar med lägre kubik etc? Varför ska "prompt" dom andra hojarna antingen vara lätta och alltid servas, eller tunga som as och slöa, men med lite service? Kom nämligen på att jag har tänkt på det här lite av en slump nu ett tag.. :tungan

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park