Ge mig förutsättningar att bli snabb!

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
Ni verkar vara ett glatt gäng som brinner för RR och hjälper oss som inte vet :)

Har köpt en K7a som är standard. Väger 100kg och undrar vad det finns för möjligheter att få till rikgit bra fjädringen på den?

Hur upplevs original fjädringen?

Vad kostar det att fixa till den så den blir greate?

Drevning, finns det någon vanlig drevning som passar de flesta banor?


Andra tips för att bli snabb tas gärna emot. Ja det är inte hojen som sätter begränsningar säger alla det vill jag vara säker på. Har bla tävlat på elitnivå i Supermot under många år så är inte helt grön. Ska bli sjukt kul med lite RR i alla fall.
 
Tjena!

Till att börja med: Hur mycket pengar har du att spendera?

Fjädring som 1a val. Ny bakdämpare och nya fjädrar / cartridgekit fram. Ställ sedan in de statiska värdena (häng) på hojen och åk på någon träning och lär dig av en erfaren fjädringsskruvare vad man ska göra och när / hur. Kolla Ebay efter prylar så kommer du undan med 10-25k.

Quickshifter skulle jag ha som val 2. Underlättar enormt

Sen är bra däck riktigt viktigt. Mycket viktigare än frän lack. :fakta

Drevning tycker jag är skönt att slippa använda 1a växeln mer än i starten... Köp på dig några olika bakdrev och testa dig fram.... När du ökar tempot blir ju drevningen fel igen så att säga..

/ Jens
 
Svaret är enkelt.
Lägg alla pengar du har på att köra bana.
Själv har jag runt 50-60 träningsdagar och tävlingsdagar (ca 1000mil bana) om året.

Det är det som kommer ge absolut bäst resultat.

Ska du byta något, börja med att byta ut saker som är dyra att ramla med. Så du har råd att träna mera även om du ramlar.

Skulle du utöver det ha pengar kvar så byter du stötdämpare och kartridge.
 
Nu har jag undersöket lite så säg om jag är på rätt väg :)

Fotpinsats pp Tuning så jag kan byta om de går sönder.
Styre med utbytbara pinna

Öhlins styrdämpare (original ska vara sisådär)

Fjädring
TTX bakdämpare med med 115 newton fjäder
Kolvkitt i gaffeln med 11 newton fjädrar (snålar lite)

Dunlop däck
Fram 286
Bak 768 bra att träna på speciellt nu när det är lite kallt.

Bandagar
Redan anmält mig till två bandagar första med Nylund den 12 april :)

Laptimer tror jag att jag har sedan min supermotokariär :)
 
Last edited:
racetech.com har viktanpassade fjädrar, funkade kanon för mig med R1'an.

...och så träning, träning & träning. Glöm inte att ha skoj heller :tummenupp
 
...och så träning, träning & träning. Glöm inte att ha skoj heller :tummenupp[/QUOTE]


Jag är varken snabb eller erfaren men en vis man sa

åk ut å ha kul sluta jaga tider så kommer de börja gå fortare

sen när de går rätt fort får man nog börja dela upp sin körning

så man ser vad man kan förbättra bit för bit.

Sen kan jag bara svara för mej själv men att få någon som kan att

ställa in hojjen typ häng å andra chassi settings gjorde en hel del för mej.

mvh denny
 
Svaret är enkelt.
Lägg alla pengar du har på att köra bana.
Själv har jag runt 50-60 träningsdagar och tävlingsdagar (ca 1000mil bana) om året.

Det är det som kommer ge absolut bäst resultat.

Nicky Hayden skrev i en spalt i Roadraceing World om vilka goda råd han skulle kunna ge alla Rookies som ville bli lika bra som han, och han sa då:

-Well, I believe there are three pieces of advice that are more important than others and they are

1. Tracktime
2. Tracktime
3. Tracktime

Kolla på ALLA som blivit bra inom NÅGON syssla och alla her de ett gemensamt: De har INTE vilat sig i form!

Så KÖR, KÖR, KÖR. Köp DÄCK, DÄCK, DÄCK!!!
 
Nicky Hayden skrev i en spalt i Roadraceing World om vilka goda råd han skulle kunna ge alla Rookies som ville bli lika bra som han, och han sa då:

-Well, I believe there are three pieces of advice that are more important than others and they are

1. Tracktime
2. Tracktime
3. Tracktime

Kolla på ALLA som blivit bra inom NÅGON syssla och alla her de ett gemensamt: De har INTE vilat sig i form!

Så KÖR, KÖR, KÖR. Köp DÄCK, DÄCK, DÄCK!!!


Dessutom är det roligt att köra hoj.
Stå i garaget och skruva är skittrist.
Det kan man överlåta till 2t förarna.
 
Dessutom är det roligt att köra hoj.
Stå i garaget och skruva är skittrist.

Helt riktigt! Tjör, tjör tjör!!! I början tror jag man kan satsa HELT på kvantitet, ligga och gnaga så mycket och ofta man kan, tills korden syns.
 
Helt riktigt! Tjör, tjör tjör!!! I början tror jag man kan satsa HELT på kvantitet, ligga och gnaga så mycket och ofta man kan, tills korden syns.

Lite som när man var ung och kom på vad man kunde göra med flickorna. :slicka

Sorry för ot
 
Helt riktigt! Tjör, tjör tjör!!! I början tror jag man kan satsa HELT på kvantitet, ligga och gnaga så mycket och ofta man kan, tills korden syns.

Som en rysk pansargeneral sa under WWII "Kvantitet är en kvalitet i sig" :tummenupp


Vi får se till att komma ut på stor bana tillsammans Stoffy så får du prova hur skoj "gammelhusan" kan vara även där :tummenupp
 

:D

Nåja... Om du inte själv är en fena på att skruva, rekomenderar jag ett besök hos Tommy på Effektbolaget ute i Tullinge.

Han har hjälpt mig en del, och justerar in fjädringen åt dig så det passar din vikt för 450kr (tror jag det var).

Bra blev det iaf, något alla borde göra oavsett gata eller bana! :tummenupp
 
Jag lyssnar och tar till mig och vill passa på att tacka för tipsen
Redan anmäld till 6st bandagar :tummenupp

Tävlat mycket i supermoto och tränade mest av alla = träna är kul!

Har nog ställt in fjädringen på halva sveriges supermottohojar. Blev lite av en expert att ställa in fjädringen där så förståelsen för hur fjädring fungerar finns. Lite därför jag inser att det är sååååå viktigt med bra grejer.

Kul att alla är så trevliga och hjälpsamma, gäller även man snackar med legender som Janne Hansson eller Erik Hult. Kanske för att de vill sälja grejer :)
(skojade bara)
 
Jag lyssnar och tar till mig och vill passa på att tacka för tipsen
Redan anmäld till 6st bandagar :tummenupp

Tävlat mycket i supermoto och tränade mest av alla = träna är kul!

Har nog ställt in fjädringen på halva sveriges supermottohojar. Blev lite av en expert att ställa in fjädringen där så förståelsen för hur fjädring fungerar finns. Lite därför jag inser att det är sååååå viktigt med bra grejer.

Kul att alla är så trevliga och hjälpsamma, gäller även man snackar med legender som Janne Hansson eller Erik Hult. Kanske för att de vill sälja grejer :)
(skojade bara)

Kul att få se dig i lite depåer igen.. När går första racet??? Perre
 
Kul att få se dig i lite depåer igen.. När går första racet??? Perre

Tjena slidekungen :)
Tänkte träna 22,23,24/4 på anderstorp. Går det bra var det väl ett SM där redan i maj :)

Vi får se hur det går men har ju svårt att göra något halvhjälrtat.
All in som Lennartsson skulle ha sagt :yoparty
 
Tjena slidekungen :)
Tänkte träna 22,23,24/4 på anderstorp. Går det bra var det väl ett SM där redan i maj :)

Vi får se hur det går men har ju svårt att göra något halvhjälrtat.
All in som Lennartsson skulle ha sagt :yoparty



Fan va kul! Kommer garanterat vara där då. Själv har jag inte rört en fjädringen på hojen. samma inställningar vått som torrt. Tror det stora är att som Mozz skriver. Köra mkt hoj. Så man får lite referanser. Tänkte jag skulle börja testa litei år. När jag väl är på banan så vill jag ju köra ju. inte vara i depån. Ja ja det blir nog bra!!
 
Fan va kul! Kommer garanterat vara där då. Själv har jag inte rört en fjädringen på hojen. samma inställningar vått som torrt. Tror det stora är att som Mozz skriver. Köra mkt hoj. Så man får lite referanser. Tänkte jag skulle börja testa litei år. När jag väl är på banan så vill jag ju köra ju. inte vara i depån. Ja ja det blir nog bra!!



Faen Pär du är så pedagogisk...du skulle vara med dagis fröknarna.
Pär vi ändrade ju fjädringen till sista racet ju minns du inte det:tummenupp

Ett tips bara
Mycket godis på hojem är egohöjande....På med mycket bling bling. då ser man snabbats ut i depån.

Pär ska du inte åka på en Orginal Aprilia RSV4R i år...!!!

Lycka till med NYA TEAMET I ÅR
Tom Kent Racing #117 och #17
 
Faen Pär du är så pedagogisk...du skulle vara med dagis fröknarna.
Pär vi ändrade ju fjädringen till sista racet ju minns du inte det:tummenupp

Ett tips bara
Mycket godis på hojem är egohöjande....På med mycket bling bling. då ser man snabbats ut i depån.

Pär ska du inte åka på en Orginal Aprilia RSV4R i år...!!!

Lycka till med NYA TEAMET I ÅR
Tom Kent Racing #117 och #17


Den Pär jag känner har alltid haft mest kolfiber och bling bling på hojen :)
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top